Политика  7 мая 2008 13:46:47

Автор: Іван Котовенко

Що таке Україна?

Відповідно до норм державного і конституційного права кожна суверенна держава закріплює у своїй конституції (конституційному акті) офіційне найменування держави, у якому вказується географічна назва країни та (як правило) форма державного правління і устрою.

Наприклад: Республіка Білорусь, Республіка Болгарія, Словацька Республіка, Республіка Молдова, Республіка Узбекистан (в ст. 1 Конституції Республіки Узбекистан записано: Назви держави „Республіка Узбекистан” і „Узбекистан” рівнозначні), Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії, Королівство Бельгія, Італійська Республіка, Республіка Франція, Князівство Ліхтенштейн, Федеративна Республіка Німеччина, Російська Федерація (в ч. 2 ст. 1 Конституції РФ записано: Найменування Російська Федерація та Росія рівнозначні), Йорданське Хашемітське Королівство, Держава Бахрейн, Держава Ізраїль, Держава-місто Ватикан, Ісламська Республіка Іран, Республіка Кіпр, Федерація Малайзія, Федеративна Республіка Бразилія, Султанат Оман, Турецька Республіка, Республіка Верхня Вольта, Габонська Республіка, Арабська Республіка Єгипет, Об’єднана Республіка Камерун, Федеральна Ісламська Республіка Коморські Острови, Королівство Лесото, Соціалістична Народна Лівійська Арабська Джамахірія, Федеративна Республіка Нігерія, Королівство Свазіленд, Кооперативна Республіка Гайана, Мексиканські Сполучені Штати, Східна Республіка Уругвай, Австралійський Союз тощо.

Автор говорить, „як правило”, тому що є ряд (невеликий) держав, у яких офіційне найменування країни обмежується її географічною назвою. Це пов’язано з кількома причинами: країна перебуває на стадії побудови державності і тимчасової невизначеності державного устрою чи не має конституції (ряд маленьких країн, які набули незалежності після розпаду колоніальної системи); специфічність правового статусу (наприклад Канада, яка формально перебуває у складі Співдружності націй Великої Британії); специфічність історичного розвитку та менталітету населення (наприклад, Японія).

Повторюю, цей ряд - незначний, кількість таких країн обмежена.

Закріплене конституцією країни офіційне найменування держави в обов’язковому порядку використовується у спілкуванні на міждержавному рівні. В інших випадках прийнятна неофіційна назва країни, яка збігається з її географічною назвою. Наприклад: Франція (Республіка Франція), Молдова (Республіка Молдова), Білорусь (Республіка Білорусь), Америка (Сполучені Штати Америки), Лівія (Соціалістична Народна Лівійська Арабська Джамахірія) тощо.

Україна належить до держав, які входять до обмеженого їх переліку, тобто тих, в офіційній назві яких немає визначення форми державного правління і устрою.

Як так сталося?

Народний депутат Верховної Ради України 12 (1) скликання Юрій Гайсинський у своїх спогадах, опублікованих в одній із всеукраїнських газет, згадує, як вони удвох з іншим народним депутатом Левком Лук’яненком, готуючи текст Акту проголошення Незалежності України, визначались з майбутньою назвою нашої держави – незалежної України.

Зі слів Гайсинського, обговорювалось кілька варіантів (яких – він не вказує), і за пропозицією Лук’яненка вирішили зупинитись на найкоротшій – Україна.

Мотиви прийняття Юрієм Гайсинським та Левком Лук’яненком такого рішення можна зрозуміти, але не виправдати. На думку автора, та й не тільки його одного, є неприйнятним те, що одна з найбільших європейських держав має недосконалу з погляду міжнародного і конституційного права назву; у світі цього не розуміють, почасти роблять помилки, коли в офіційному листуванні називають нашу країну „Республіка Україна”.

Ми є свідками гострих дискусій, які наразі точаться навколо проекту майбутньої Конституції України (чи змін до її Основного закону). Головною темою («фішкою») дискусій є форма організації державної влади, тобто, якою має бути Україна за новою Конституцією - президентською республікою, парламентською республікою чи змішаною – президентсько-парламентською, або ж навпаки – парламентсько-президентською. З пропозицій диспутантів, речників різних політичних сил, часом протилежних за своїми платформами, можна зробити висновок, що їх хвилює одна проблема: як за будь-якої форми мати найбільше прав і повноважень і найменше обов’язків та відповідальності перед народом. У країнах, яких прийнято вважати демократичними, є різні форми організації державної влади, у тому числі вище перелічені. Але у конституції кожної з означених країн (тобто таких, де демократичні принципи є невід’ємним атрибутом повсякденного життя громадянина, суспільства, держави – і саме у такій послідовності) чітко виписано, хто і в який спосіб несе відповідальність за внутрішню і зовнішню політику держави, та форми контролю за діями влади. США мають класичну модель президентської республіки, і там президент є главою виконавчої влади, тобто несе відповідальність за дії свого уряду. У Франції – президентсько-парламентська республіка, втім, президент веде засідання уряду і відповідає перед французьким народом за усі наслідки свого урядування. В інших європейських країн (а їх більшість) існує парламентська форма організації державної влади, характерною ознакою якої є верховенство вільно обраного народом представницького органу – парламенту над виконавчою гілкою влади та політична відповідальність уряду перед парламентом (а не президентом, який не є центральною фігурою у системі вищих державних органів країни). Зазначимо, що у Швейцарській Конфедерації ще з ХІХ ст. реалізовано директоріальну форму організації державної влади, за якою: 1) члени уряду (Федеральна рада) обираються терміном на чотири роки Федеральними зборами після «кожного повного оновлення» нижньої палати парламенту; 2) при формуванні Федеральної ради враховується принцип представництва регіонів країни; 3) засіданнями уряду керує президент конфедерації. Здається, ні в США не піднімається питання про перехід до парламентської республіки, ні в Федеративній Республіці Німеччині – про зміну правління на президентську республіку, ні в Швейцарській Конфедерації – про заміну директоріальної республіки на, припустимо, парламентсько-президентську. Річ, певно, не у формі, а у чіткому і неухильному забезпеченні реалізації принципів і вимог основного закону країни та відповідальності вищих органів влади і посадових осіб перед виборцями. Саме від цього, на нашу думку, треба починати «танцювати» розробникам нової Конституції України (чи змін до неї), а не дискутувати, хто має бути найголовнішим в країні – прем’єр-міністр чи президент. Втім і з назвою держави потрібно визначитись і внести до Конституції положення про те, як офіційно має найменуватись Україна. Гадаємо, що проти офіційної назви нашої держави - Республіка Україна - мало хто буде заперечувати, адже у переважній більшості унітарних країн з республіканською формою організації державної влади прийнято державу називати саме так.

Публикацию прочитали

Количество просмотров: 5714
delete
Іван Котовенко, Киев, свободный журналист "ХайВей" 

Теги

Для того, чтобы оценить статью, Вас необходимо войти в систему
Зарегистрироваться
Право оценивать рецензии на ХайВей можно получить от редакции сайта по рекомендации одного из журналистов ХайВей
Рекомендаций: +1
Всего комментариев: 13, Всего рецензий: 9
Укажите свой e-mail адрес, если Вы хотите получать комментарии к этому материалу
Подписаться

Для того, чтобы опубликовать сообщение в этой теме, Вам нужно ввойти в систему.

||

Рецензии

Ільвен Киев
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Можливо варто було розбити на більшу кількість абзаців.
17:29 07/05/08
Ільвен Киев
+0 | -0
З деюбтом Вас. Успіхів і натхнення)))))))))))
Согласен? + -
18:50 07/05/08
+0 | -0
Дякую.
Согласен? + -
18:41 07/05/08
+0 | -0
Дякую.
Согласен? + -
21:58 07/05/08
lavra Киев
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
18:33 07/05/08
+0 | -0
Дякую.
Согласен? + -
18:41 07/05/08
плеханов Киев
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Автор осветил очень актуальную тему - название государства. Журналист всесторонне подошел к проблеме, обратился к конституционной практике передовых государств мира и четко обозначил проблему. Публикация написана грамотным, профессиональным языком. Материал подан логично, последовательно и непротиворечиво. Журналист не ограничился констатацией факта, а дал конструктивное предложение. В целом публикация вызывает интерес, конструктивна и заслуживает положительной оценки.
20:24 07/05/08
+0 | -0
Дякую.
Согласен? + -
21:58 07/05/08
плеханов Киев
+0 | -0
И Вам, спасибо.
Согласен? + -
22:48 07/05/08
Олександр Марчук Серебряное
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
00:19 08/05/08
Матійченко Полтава
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
У другому азаці перебір з прикладами. Все-таки ХВ - це пристанище для спілкуваання мислячих людей і 4-5 прикладів було б достатньо. А оцінки не знижував, бо далі проводиться цікавий аналіз, подається цікаві історичні довідки. Вітаю з дебютом і успіхів.
09:27 08/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Абсолютно згоден. Скільки можна жити невідомо де?! Та сьогоднішнім "батькам і мамам нації" це "по барабану". Вони переймаються своїми власними шкурними інтересами.
14:05 08/05/08
+0 | -0
Маємо першу у світі демократичну конституцію - "Пакти й Конституція прав і вольностей Війська Запорізького" (1710), Конституцію Української Народної Республіки (1918), і за Незалежності маємо аморфну і недороблену назву своєї держави. Це - не дрібниця, як хто може думати, - у справі державотворення дрібниць немає. А то так: Україна, Малоросія - яка різниця?
Согласен? + -
17:14 08/05/08
Аврора Киев
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
17:17 08/05/08
Sun
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Цікаво написано
01:02 09/05/08
Тетяна Крупа Харьков
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Эта тема подымалась уже на ХВ. Но автор внес интересное свое видение этого вопроса.
19:50 13/06/08
||

Комментарии

Аврора Киев
+0 | -0
Пригадую,що в Конституції написано,що Україна є республікою...
Согласен? + -
17:19 07/05/08
+1 | -0
Так, це написано у ч. 1 ст. 5 Конституції України. Мова йде про інше, про закріплене назвою конституції (в окремих випадках - статтею конституції) ОФІЦІЙНЕ найменування держави. За прикладом сталої традиції Європи усі держави, які з‘явились після 1991 р. в Європі (і в Азії), назвали себе по-європейськи: Естонська Республіка, Латвійська Республіка, Республіка Болгарія, Чеська Республіка, Республіка Узбекистан тощо, лише Україна у своїй офіційній назві і назві Конституції не визначила форму державного правління: Конституція України (коли є Конституція Естонської Республіки і т.д.). Кажуть, як назвеш дитя, таким воно і буде. Чесно скажу, з цього казусу за кордоном з нас сміються.
Согласен? + -
17:52 07/05/08
Рекомендує цей матеріал
Чому? Тема давно актуальна. Та чомусь ніхто і ніде її не зачіпає. Отак і живемо: без статусу, без влади, без Основного і просто нормальних законів, без ідеології, мови, перспективи, стратегії і тактики, без чітко окресленої програми розвитку.
Согласен? + -
14:09 08/05/08
Аврора Киев
+0 | -0
Ні,ну думаю,що дійсно важливий аспект...
Согласен? + -
00:06 08/05/08
Богдан Горгота Вольнянск
+0 | -0
"...специфічність історичного розвитку та менталітету населення (наприклад, Японія)." - ВИ САМІ ВІДПОВІЛИ НА ПОСТАВЛЕНЕ ВАМИ Ж ПИТАННЯ! ‘read‘ ‘clever‘
Согласен? + -
21:08 08/05/08
Потапов Киев
+1 | -1
Вот нет других проблем в стране, только название придумывать.
Согласен? + -
19:18 07/05/08
Богдан Горгота Вольнянск
+0 | -0
"Україна - не настільки унікальна країна, щоб бути єдиною в Європі державою, найменування якої не відповідає загальним міжнародним правилам." - наша країна унікальна і в Європі це розуміють.
І нам не обов*язково бути оригінальними, краще бути самим собою.
Менталітет наш добре розуміють (в цьому ми не являємось винятком), а от вибриків наших вождів вони зрозуміти не можуть. ‘read‘
Согласен? + -
22:30 08/05/08
+0 | -0

Згоден.
Можна називатись: Потапов, Семён Потапов, Семён Семёнович Потапов.
Яка різниця? Однаково - Потапов. А, може, ні, многоуважаемый Семён Семёнович? Чи все ж таки оте: "Эй, Потапов!"
Согласен? + -
22:09 07/05/08
Трохи спрощено передано підхід до назви держави у ті буремні часи, бо не враховано комуністичну більшість із 239 депутатів, яких можна було заманити до "самостійництва" саме невизначеністю у всьому. Багато хто із них ще дуже довго оглядався на задні колеса...
Але проблема означена чітко. Дякую. ‘smile‘
Согласен? + -
09:42 08/05/08
Гiсть
+2 | -0
Україна, нажаль, КЛОАКА. І в цій сраці з вічними первиборами, брихунами, ворами, поміркованими, нациками приходиця, НАЖАЛЬ, жити. Осточортіла свєю НЕЗАЛЕЖНІСТЮ, правдв від кого, - не зрозуміло.І назва їй одна КЛОАКА
Согласен? + -
12:05 08/05/08
Сам ти гамнюк і засранець.
Согласен? + -
17:18 08/05/08
+0 | -0
Влучно, згоден.
Є невеличка різниця. Японія свою офіційну назву (Ніппон - Японія) не змінювала з часів Ямато (3-є ст. нової доби), залишала при сьогунах (1185-1868), імператорах (з 1868 р.). Главою держави і до цього часу продовжує бути імператор, згідно з Конституцією Японії 1947 р. - "символ держави та єдності народу". Як називати Японію за формою організації державної влади при тому, що вона не республіка, а конституційна монархія? Імперією? Нонсенс. Корлівством - як Бельгія? Ні, бо в Бельгії - король, а в Японії все ж таки імператор. Японці - такі люди, що люблять свою історію, їм захотілось, щоб у них залишався імператор, у всьому світі люди розуміють, що Японія унікальна країна. Хай залишається зі своїм імператором та історичною назвою.
Україна - не настільки унікальна країна, щоб бути єдиною в Європі державою, найменування якої не відповідає загальним міжнародним правилам. Хоч у цьому будемо оргигінальними? Наш менталітет в Європі не розуміють.
Согласен? + -
22:17 08/05/08
+0 | -0
Якщо так, то хайвей!
Немає у світі не унікальних країн, як немає однакових людей, в Європі нас добре розуміють, не розуміють (я до теми), чому ми прагнемо в Європу, а за 17 років Незалежності не адаптуали своє законодавство до європейських стандартів, бачте, яке слово - "стандарти", дисонує з потребою кожної країни і кожної людини "бути самим собою", а ми поки що Є сумний виняток. Залишатись самим собою - треба, але не завадить визначитись, які ми є, що це означає - "бути самим собою", і чи є самобутністю той факт, що ми єдина в Єропі держава, у якій найменування не має необхідних ознак ДЕРЖАВНОСТІ. Україна і все. Ви вважаєте, що так і потрібно? Хай вам щастить!
Согласен? + -
00:24 09/05/08
Напишите, пожалуйста, нам, если Вы считаете, что это - плагиат
Это плагиат!

Live

1 мин. назад

Константин Руднев комментирует материал Очередное скотство от «аппозиции»

2 мин. назад

Володимир Павлович комментирует материал Очередное скотство от «аппозиции»

5 мин. назад

I.Htoz'ivsalo комментирует материал "В" или "НА"? "НА" или "В"? Как говорить правильно?

5 мин. назад

плеханов комментирует материал Очередное скотство от «аппозиции»

5 мин. назад

Константин Руднев комментирует рецензию на публикацию Очередное скотство от «аппозиции»

6 мин. назад

Володимир Павлович комментирует материал Очередное скотство от «аппозиции»

6 мин. назад

Константин Руднев комментирует рецензию на публикацию Очередное скотство от «аппозиции»

7 мин. назад

Айдын Тарик комментирует материал "В" или "НА"? "НА" или "В"? Как говорить правильно?

7 мин. назад

Роман К комментирует материал Очередное скотство от «аппозиции»

8 мин. назад

Иришенька Лазур комментирует рецензию на публикацию "В" или "НА"? "НА" или "В"? Как говорить правильно?

10 мин. назад

Alexey Rata комментирует материал ТОП: СЕМЬДЕСЯТ ЛУЧШИХ ПЕСЕН ДРУГИХ АВТОРОВ. КРЕПКИЕ ЗАЧЁТНИКИ

11 мин. назад

Чертополох комментирует материал стихи

12 мин. назад

Alexey Rata комментирует материал ТОП: СЕМЬДЕСЯТ ЛУЧШИХ ПЕСЕН ДРУГИХ АВТОРОВ. КРЕПКИЕ ЗАЧЁТНИКИ

12 мин. назад

Сергій_37 пишет рецензию на публикацию Військовий переворот чи російська провокація в мережі Інтернет

13 мин. назад

Alexey Rata комментирует материал ТОП: СЕМЬДЕСЯТ ЛУЧШИХ ПЕСЕН ДРУГИХ АВТОРОВ. КРЕПКИЕ ЗАЧЁТНИКИ

13 мин. назад

Сергій_37 рекомендует материал Військовий переворот чи російська провокація в мережі Інтернет

13 мин. назад

Алексей Смирнов комментирует материал "В" или "НА"? "НА" или "В"? Как говорить правильно?

14 мин. назад

Alexey Rata комментирует рецензию на публикацию ТОП: СЕМЬДЕСЯТ ЛУЧШИХ ПЕСЕН ДРУГИХ АВТОРОВ. КРЕПКИЕ ЗАЧЁТНИКИ

14 мин. назад

Alexey Rata комментирует рецензию на публикацию ТОП: СЕМЬДЕСЯТ ЛУЧШИХ ПЕСЕН ДРУГИХ АВТОРОВ. КРЕПКИЕ ЗАЧЁТНИКИ

15 мин. назад

Алексей Смирнов комментирует рецензию на публикацию "В" или "НА"? "НА" или "В"? Как говорить правильно?

17 мин. назад

Сергій_37 комментирует материал Очередное скотство от «аппозиции»

18 мин. назад

I.Htoz'ivsalo комментирует материал "В" или "НА"? "НА" или "В"? Как говорить правильно?

19 мин. назад

Сергій_37 комментирует материал Очередное скотство от «аппозиции»

 

Портал гражданской журналистики. Интернет-издание ХайВей. Портал громадянської журналістики. Інтернет-видання ХайВей.

Усі права застережно © 2005-2012 ХайВей.

Передрук матеріалів дозволяється з посиланням на ХайВей.

ХайВей не несе вiдповiдальностi за матерiали, опублiкованi журналiстами видання.

Матеріали рубрик БІзнес повідомляє та Світ політики публікуються на правах реклами. ХайВей не несе відповідальностІ за їхній зміст.

i.ua Rambler's Top100 bigmir)net TOP 100