О проекте ХайВей

Публикуйте на ХайВей свои статьи, фото, видео.

Получайте рецензии и комментарии от сообщества ХайВей на свои публикации.

Зарабатывайте деньги на публикациях.

Общайтесь с интересными людьми.

 

Общество  4 мая 2008 19:09:40

Європейський вибір князя Володимира, або Як мусульманин Русь хрестив

Європейський вибір князя Володимира, або Як мусульманин Русь хрестив
Цього року ми святкуємо 1020-річчя хрещення Русі. Дата кругла лише образно – на нуль закінчується – але святкування планують провести помпезні. Причому разом: Україна та Росія. Про спільне відзначення цього свята домовилися спочатку президенти України та Росії, а потім особисто Віктор Ющенко та Алексій ІІ.

Поміж тим, досі невідомо, хто насправді хрестив Київську Русь.

«Прелюбодейчич бисть убо»

Що означає «був великим розпусником». Так називає Володимира тоді ще не хрестителя літопис 980 р., наводячи безліч доказів того. «Володимир залеже дружину братьню грекиню і бе непраздно, од нея ж родися Святополк…», наводить цитату з літопису Михайло Чугуєнко у книзі «Україна, яка шокує». До речі, майбутня матір Святополка тоді була черницею, адже тільки-но втратила чоловіка (не без допомоги Володимира).

Руські літописи часів язичництва, а також арабські літописи Х ст. характеризують Володимира Великого зовсім не таким, як сучасні підручники історії, які посилаються на більш пізні літописи, вже православної Русі.

«Был же Владимир побеждён похотью, и были у него жёны [...], а наложниц было у него 300 в Вышгороде, 300 в Белгороде и 200 на Берестове, в сельце, которое называют сейчас Берестовое. И был он ненасытен в блуде, приводя к себе замужних женщин и растляя девиц». Це вже цитата з Повісті минулих літ. Причому Нестор Літописець не вказує, чи лишилися наложниці у руського князя після хрещення, що, погодьтеся, зовсім негарно характеризує святого рівноапостольного князя.

Митрополит Іларіон взагалі наводив фантастичні цифри: гарем князя Володимира налічував 1000 наложниць (і це в купі з п’ятьма офіційними дружинами). У Ніконському літописі взагалі наводиться цифра 1100 налжниць. Цьому гаремі важко знайти офіційних аналогів у світовій історії (хоча той же Іларіон намагався пояснити розпусність Володимира традиціями того часу). Приміром, сучасник великого князь хазарський султан мав 25 наложниць. Так, у Біблії сказано, що цар Соломон мав 700 наложниць і ще з 300 були «на запас», але ж у нашого ще й офіційні дружини були! До того ж, він встигав ґвалтувати дівиць і чужих дружин. Полоцьку княжну Рогнеду (матір Ярослава Мудрого) він зґвалтував на очах її батьків.

Але полишимо амурні справи Володимира Святого – про них не одну статтю можна написати. Цікавий сам вибір православної віри. Підручники з історії жартома пояснюють, що, мовляв, вибір був зроблено через можливість вживати алкоголь. Насправді все трохи складніше.

Володимир, звісно, міг обрати і католицизм, власне, теж християнство, і теж пити можна. Але православна церква завжди мала менший авторитет і вплив на населення і владу, ніж католицька. Рим фактично обмежував владу монарха, а Константиполь навіть центром православ’я толком ніколи не був.

Православна церква на Русі (а потім і в її державах-спадкоємцях) завжди була залежною від князя (царя, імператора). Якщо жерці мали фактично необмежену владу над князем («Вони наказують їм приносити в жертву творцю те, що вони забажають із жінок, чоловіків, табунів коней; коли накажуть знахарі, нікому не уникнути виконанню їхнього наказу», писав арабський дослідник Ібн-Русте), і засідали у княжій думі, де мали значний статус, то православне духовенство, яке їх там замінило, ніякого впливу ніколи не чинили, і приклад накладання анафеми на гетьмана Мазепу за часів царської Росії яскравий тому приклад.

До того, приймати якусь віру на зміну язичництву було геополітичною необхідністю, адже могло лишити Русь у міжнародній ізоляції (всі потужні її сусіди того часу були або християнськими, або мусульманськими державами). Цікаво, що до Хрещення Русі держава переважно орієнтувалася на мусульманський Схід, а після – християнський Захід. От вам і європейський вибір.

Проте є цілком достовірні факти, які свідчать, що Київська Русь стояла на порозі ісламізації. Зарубіжний український історик Омелян Пріцак, іноземний член НАН України, посилаючись на арабське джерело (Аль Марвазі, 1120 р.), стверджує, що під час князювання у Новгороді (970-978) зацікавлений у поліпшенні стосунків з Волжською Булгарією Володимир прийняв іслам у його тюркській версії. Так що зійшовши на Київський престол, він уже був мусульманином, і лише геополітика спонукала його на християнізацію.

Вогнем і мечем

988 р. відбулося хрещення Русі. Так вважається офіційно. Хоча в іноземних джерелах того часу немає даних про цю подію, що виглядає як мінімум дивно, адже подія такого масштабу просто не могла лишитися непоміченою. Можливо, пояснення цього просте: християнізація Київської Русі мала неканонічний характер з точки зору церковного права (і хай тепер УПЦ МП доводить, що вона – канонічна, а КП – ні).

Піп Анастас та корсунські попи, які проводили хрещення за наказом Володимира, були звичайнісінькими попами, а процедуру має здійснювати як мінімум архієрей. Тож Константиполь міг просто не визнати охрещення Києва. До того ж, лише в 1037 р., уже за часів Ярослава Мудрого константинопольський патріарх офіційно прислав до Києва митрополита Феопемта, який пересвятив Десятинну церкву і проголосив канонічний початок поширення християнства на Русі.

До речі, найавторитетніший український історик Михайло Грушевський в «Історії України-Руси» пише: «Неясно стоїть справа з початками церковної орґанїзації за Володимира. До Ярославових часів не маємо нїяких сучасних відомостей про митрополитів руських: в памятках XI-XII вв. стічаємо тільки отсих трьох митрополитів, або архіепископів: Іоана (десь в 1020-х р.), Теопемпта (в 1030-х) і Іларіона, поставленого 1051 p.. Титул Леона митрополита переяславського дав привід до здогаду, що з початку митрополїя була не в Київі, а в Переяславі». А потім Голова Центральної Ради додає: «Иньші [припускають], що до Ярослава взагалї не було на Руси нїякої митрополії, і тільки при нїм зявила ся вона».

Але є й «иньші», які стверджують, що насправді Київську Русь хрестив князь Аскольд у 860 р. Канонічність Аскольдового хрещення документально підтверджують «Послання» тодішнього патріарха Фотія та організація на давноруських землях Руської митрополії. Це, до речі, підтверджують мусульманські джерела (Ібн-Хордадбег, 880-ті рр.).

Але, як знаємо, 882 р. стався державний переворот – на нинішній Аскольдовій могилі Олегом було вбито руського князя. Доручившись підтримки жерців-язичників, Олег розпочав антихристиянський терор, внаслідок чого християнство втратило статус державної релігії.

Європейський вибір князя Володимира, або Як мусульманин Русь хрестив
До речі, Володимир Великий та Ярослав Мудрий також починали свої князювання з переслідування християн. У 980 р. (за іншими даними – 978 р.) в Києві принесли в жертву батька й сина – варягів-християн. А як тільки Ярослав за допомогою новгородців і варягів-язичників захопив столицю Русі, враз «погоріли церкви».

До речі, якщо вірити в легенду про хрещення русичів Володимиром, слід згадати, як хрестили Новогород найближчі соратники великого князя. Літописи пишуть, що Добриня хрестив вогнем, а Путята – мечем. До речі, перший у 980 р. встановлював у Новгороді ідол Перуна, а у 988 р. разом з єпископом Йоакимом руйнував язичницькі ідоли. Вам це нічого не нагадує в проекції на нинішню Україну?

«Видно мав чим заплатити»

Зрештою, всіма правдами і неправдами Русь хрестили, в Києві офіційно встановили митрополію. Вона збереглася, навіть після монголо-татарської навали. Власне, останні церкви не руйнували, адже боялися помсти «чужих богів».

Та коли на свою біду князь ростово-суздальський і київський Юрій Долгорукий заснував Москву, та згодом почала висувати претензії на руську митрополію. Звісно, мотиви були цілком політичні: перенісши митрополію до себе, Московія прагнула поширити свій вплив на руських землях, які тоді поступово почали підпорядковуватися Великому Князівству Литовському.

Михайло Грушевський пише: «Очевидно стараючи ся здобути для свого чоловіка митрополїю, Ольгерд (князь Литовський – Авт.) надїяв ся дістати собі ті впливи в спірних між Литвою й Москвою землях, які давала московському князеви залежність від нього митрополита. Царгород став ареною боротьби й всяких заходів сих кандидатів і їх сторонництв. Головну ролю при тім відогравали гроші; припадком захована тверська записка оповідає про посольства, що прийшли до Твери від обох кандидатів на митрополїю збирати на них гроші.

Справа варила ся в Царгородї сильно. Подробиць не знаємо, але в результатї переміг Алексїй (тобто ставленик Москви, а не канонічної руської митрополії – Авт.), хоч як не мило було прийняте в царгородських кругах се присланнє кандидата з Москви. Видно мав чим заплатити. Його признано митрополитом „київським і всея Руси”, і спеціальною синодальною постановою (в липнї 1354 р.), очевидно на бажаннє його й московського князя, лєґалїзовано сполученнє з митрополичою катедрою володимирської епархії й перенесеннє митрополичого осїдку до Володимира; Київ мав зіставати ся митрополичим столом, але тільки титулярно; що фактично митрополичим осїдком став не Володимир уже навіть, а Москва, про се Алексїй, видко, не вважав потрібним згадувати».

Так фактично узаконився церковний переворот, який призвів до того, що центр православ’я де-юре перемістився в Москву, і та таким чином могла впливати на православні єпархії на всіх слов’янських землях. Звісно ж, враховуючи, що становище духовенства в Московії, а потім у Росії, було залежне від царя, зрозуміло, який адмінресурс одержувала влада.

Прикладів того, як царат маніпулював духовенством, яке, в свою чергу, традиційно мало авторитет у населення, можна навести багато. Анафеми Степану Разіну, Омеляну Пугачову, Іванові Мазепі, Андрію Маркову – яскраве свідчення такого собі політичного замовлення церкві, який вона блискуче виконувала.

Як бачимо, Божа справа на наших теренах (як, втім, і в інших краях) робилась людськими руками – і дуже часто ці руки були далекі від безгрішності. Так вона робиться й сьогодні. Тож, воздаючи Богу Богове, не варто забувати про кесарів, для котрих усе це – не більше, ніж політика. Але й не менше.

Зі скороченнями вперше опубліковано в інтернет-виданні "Форпост"

Публикацию прочитали

Количество просмотров: 13396
Отредактировано: 04-05-2008 [20:50]
delete
Ярослав ЗАГОРУЙ
Ярослав ЗАГОРУЙ, Киев 

Теги

Для того, чтобы оценить статью, Вас необходимо войти в систему
Право оценивать рецензии на ХайВей можно получить от редакции сайта по рекомендации одного из журналистов ХайВей
Рекомендаций: +7
Всего комментариев: 17, Всего рецензий: 18
Читайте также

В Украине автомобили и мотоциклы хотят ставить на учет сразу в салонахВ Украине автомобили и мотоциклы хотят ставить на учет сразу в салонах

В Украине планируют ввести процедуру постановки транспортных средств (ТС) на учет в базу МВД прямо в автосалонах. Об этом сообщили во Всеукраинской ас ...

Жителі Петербурга підтримали кримських татар і назвали Крим "військовою базою"Жителі Петербурга підтримали кримських татар і назвали Крим "військовою базою"

Росіяни також закликали співвітчизників до бойкоту Чемпіонату світу з футболу, який Росія планує прийняти влітку 2018 року. ...

Не побоюся цих слів: ми лайно - головний тренер команди Першої лігиНе побоюся цих слів: ми лайно - головний тренер команди Першої ліги

Керманич досить оригінально прокоментував виступ своїх гравців. ...

Укажите свой e-mail адрес, если Вы хотите получать комментарии к этому материалу
Подписаться

Для того, чтобы опубликовать сообщение в этой теме, Вам нужно ввойти в систему.

Рецензии

19:15 04/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
19:56 04/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Тетяна Крупа Харьков
20:07 04/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Скіф Донецк
20:46 04/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
21:15 04/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Потапов Киев
Классная статья!
23:00 04/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Прецікава історія...Буду проходити мимо Володимира - спитаю його: а це правда?
00:41 05/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
15:33 05/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
16:21 05/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Умно написано...
17:45 05/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Довольно интересная публикация... Заставляющая задуматься...
17:09 05/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Цікаво почитати всім, і неоязичникам і православним. Взагалі пропоную розглядати Володимира як суто людину, а не як святого, оскільки він ним і не був
17:47 05/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Професійна робота
20:49 05/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
По доброму, умно.
22:11 05/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Marchuk Nadia Чернигов
00:28 06/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
lavra Киев
Цікаві речі пишите і яркі.Насправді. цікаво їх читати. Майстерно,грамотно.Є нові думки і факти.
Публікація актуальна й для сьогоднішнього дня. Удачі,вам.
Дякую
10:36 06/05/08
Підтримую цю думку - публікація "в десятку".
21:50 06/05/08
17:12 06/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Дійсно, треба знати історію не тільки в її офіційному тлумаченні. І перестати врешті-решт вірити в доброго князя/царя/гетьмана/президента/митрополита/гуру etc. "За плодом їхнім пізнаєте їх" - писав Ісус. Які плоди Володимира ми бачимо - розпуста, жага абсолютної влади, що призводить впритул до братовбивства - цими словами можна охарактеризувати не тільки Володимира, але й більшість князів Землі Руської. І що змінилося у нашій правлячій верхівці на сьогодні? Та нічого! А віз і досі там!
P.S. Не знаю, як щодо Аскольда, а от княгиня Ольга сама охрестилася, разом із найбільш свідомими князями. У мирний спосіб, а не отаким бузувірством, як зробив Володимир. Тому ми й маємо такий рівень віри на сьогодні, де, як співає "Любе" "молитва через мат".
P.P.S. Стосовно Ярослава Мудрого. В світлі цих фактів (починає з переслідування християн, а закінчує соборобудуванням та повчаннями дітям), знаєте, кого він мені нагадує? Рината Ахметова! Той починав з фізичного усунення бізнес-партнерів, а чим зараз займається з легкої подачі Ющенка - даруванням квартир малозабезпеченим сім‘ям. Ця акція "Зігрій любов‘ю дитину" при застосуванні нашими телеканалами до Ахметова нагадала мені давній лозунг: "Спасибо товарищу Сталину за наше счастливое детство!". Уф, скільки аналогій вилізло... Правий Еклезіаст, ніщо не нове під місяцем. За кілька тисяч років еволюції нуль. Ми тільки вдосконалюємо власні милиці замість вдосконалюватися самим.
А от цікаво, чи могли б ми збойкотувати це святкування, так як було збойкотовано проведення навчання військ НАТО в Криму з подачі російських спецслужб??? ‘cool‘
17:18 06/05/08
Вдосконалюються одиниці серед тисяч, інші ж - просто споживачі. Ідеології - то "духовна" їжа.
21:49 06/05/08
Ви праві. Та, на жаль, одиниці для еволюції - ніщо. Вона керується статистично більш значимими величинами, а точніше - більшістю. Тому маємо те що маємо. ‘sad‘
00:54 10/05/08
Цікаво, пане Анатолію, як ви охарактеризували б вчинки Ольги-вдовиці Ігоря: підступне вбивство деревлянського князя Мала, знищення споєних кращих деревлянських воїнів після тризни за Ігорем тощо? ‘smile‘
19:08 08/05/08
Пане Валентине, ми всі прекрасно знаємо, на що здатна, жінка, котру переповнюють емоції, а надто любляча жінка. Згадайте про варязькі корені Хельги, чиї традиції на той час ще були свіжі в крові київських князів. Які саме традиції? Перечитайте ”Перстень Нібелунгів”. Тоді зрозумієте, що інакше вона не могла, можна сказати, не знала, що можливо по-іншому. Це вже потім їй відкрилося ”благословляйте ворогів ваших”. Так що її помста - це було в її крові. А чи було в крові Володимира це сріблолюбство і жага до влади? Чомусь мені здається що ця собака зарита зовсім в іншому місці, десь на території Константинополя. ‘cool‘
00:52 10/05/08
Ось бачите, які у нас Сидять на небі! Ви ще темні, Святим хрестом не просвіщенні! У нас навчіться! В нас дери, Дери та дай... ‘smile‘
(Т.Шевченко). ‘read‘
08:57 10/05/08
19:01 08/05/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление

Комментарии

Михаил Ли Горловка
Рекомендує цей матеріал
Чому? Знать корни нужно, чтобы потом меньше в них копаться:-)
19:24 04/05/08
Скіф Донецк
Рекомендує цей матеріал
Чому? РЕКОМЕНДУЮ
20:07 04/05/08
Дуже дивний момент про можливість обрання Володимиром католицизму (чи православ*я). Розділ церков пройшов лише через 66 років, і з ними виникли самоназви гілок християнства. На момент вибору релігії Волдимиром, вони якщо і існували (що сумнівно), то не були ще в широкому ходу. Ви мабуть маєте на увазі просто орієнтацію на Рим чи Константинополь?
13:38 05/05/08
Потапов Киев
Рекомендує цей матеріал
10:47 06/05/08
1054 р. розкол офіційно оформився, а розбіжності і фактичний розкол стався задовго до цього. Тут, звісно, мається на увазі орієнтир на східну церкву
13:46 05/05/08
Рекомендує цей матеріал
Чому? Понравилось....
13:49 06/05/08
Та не лише орієнтацію, але й традицію, одяг, зміст і трактування книг тощо. Традиційно черква уже була поділена, а 1054 року відбувся офіційний розкол. ‘smile‘
19:25 08/05/08
Рекомендує цей матеріал
Чому? Дійсно, треба знати історію не тільки в її офіційному тлумаченні. І перестати врешті-решт вірити в доброго князя/царя/гетьмана/президента/митрополита/гуру etc. "За плодом їхнім пізнаєте їх" - писав Ісус. Які плоди Володимира ми бачимо - розпуста, жага абсолютної влади, що призводить впритул до братовбивства - цими словами можна охарактеризувати не тільки Володимира, але й більшість князів Землі Руської. І що змінилося у нашій правлячій верхівці на сьогодні? Та нічого! А віз і досі там!
P.S. Не знаю, як щодо Аскольда, а от княгиня Ольга сама охрестилася, разом із найбільш свідомими князями. У мирний спосіб, а не отаким бузувірством, як зробив Володимир. Тому ми й маємо такий рівень віри на сьогодні, де, як співає "Любе" "молитва через мат".
P.P.S. Стосовно Ярослава Мудрого. В світлі цих фактів (починає з переслідування християн, а закінчує соборобудуванням та повчаннями дітям), знаєте, кого він мені нагадує? Рината Ахметова! Той починав з фізичного усунення бізнес-партнерів, а чим зараз займається з легкої подачі Ющенка - даруванням квартир малозабезпеченим сім'ям. Ця акція "Зігрій любов‘ю дитину" при застосуванні нашими телеканалами до Ахметова нагадала мені давній лозунг: "Спасибо товарищу Сталину за наше счастливое детство!". Уф, скільки аналогій вилізло... Правий Еклезіаст, ніщо не нове під місяцем. За кілька тисяч років еволюції нуль. Ми тільки вдосконалюємо власні милиці замість вдосконалюватися самим.
17:09 06/05/08
Рекомендує цей матеріал
Чому? Актуально і злободенно. Історія не вчить?..
21:51 06/05/08
Уявляється сумнівною інформація про прийняття мусульманства Володимиром в цілях покращення відносин з булгарами - після розорення волжських булгар Святославом, вони так і не змогли відродити державу на "довоєнний" рівень і відповідно неодноразово самі шукали шляхів покращення відносин з Руссю, від якої стали залежні. Ставати мусульманином з такого приводу - абсурд.
13:51 05/05/08
Ситуація була значно складнішою, ніж ви пишете. У будь-якому разі, така інформація є.
14:09 05/05/08
жорстко ти якось перейшов на навколорелігійні теми!!!
а я ось був на Чигиринщині. бачив "церков богланову" в Суботові...
а потім й думаю... всі церкви на горбах стоять на місці колишніх капищ... цікаво б дослідити ідею того, що всі ці капища виходять охрещеними. якщо цікаво - дарую тему!
19:03 08/05/08
Погоджусь з вами, що ні одне джерело ігнорувати не варто...
14:15 05/05/08
в последний раз обсуждая тему христианства, мы пришли к выводу, что это княгиня Ольга притащила сюда христианство, дабы усмирить местный народ, который без конца воевал между собой и с соседями. как всегда это был политический шаг.
10:49 23/09/08
Рекомендує цей матеріал
Чому? Цікавий, свіжий, компетентний погляд на здавалося б відомі події...
14:12 05/05/08
Треба буде подумати. Де про це можна детальніше прочитати?
19:07 08/05/08

Live

38 сек. назад

Petro Boriwiter комментирует материал Хто навчить нас друг-і-братству
?

1 час. назад

Евгений Татьянов комментирует материал О патриотизме, продажности и лицемерии

3 час. назад

antov комментирует материал ТЕРОР! ЧИ ВЖЕ ЗАБУЛИ ПРО ШАТУНА? Частка 6

3 час. назад

Khomiaklit комментирует материал Хто навчить нас друг-і-братству
?

3 час. назад

antov комментирует материал ТЕРОР! ЧИ ВЖЕ ЗАБУЛИ ПРО ШАТУНА? Частка 6

3 час. назад

antov удаляет комментарий к материалу ТЕРОР! ЧИ ВЖЕ ЗАБУЛИ ПРО ШАТУНА? Частка 6 от antov

3 час. назад

Геннадий Балашов публикует статью Минный ноябрь

4 час. назад

Khomiaklit комментирует материал Хто навчить нас друг-і-братству
?

4 час. назад

Khomiaklit рекомендует материал ТЕРОР! ЧИ ВЖЕ ЗАБУЛИ ПРО ШАТУНА? Частка 6

4 час. назад

Khomiaklit пишет рецензию на публикацию ТЕРОР! ЧИ ВЖЕ ЗАБУЛИ ПРО ШАТУНА? Частка 6

4 час. назад

sheriff комментирует материал О патриотизме, продажности и лицемерии

4 час. назад

Іван_Галенко рекомендует материал ЯЗІК - НА СМІТНИК

4 час. назад

Іван_Галенко пишет рецензию на публикацию ЯЗІК - НА СМІТНИК

4 час. назад

Khomiaklit комментирует материал Еліта...хто це?

5 час. назад

Евгений Татьянов комментирует материал О патриотизме, продажности и лицемерии

5 час. назад

Харламов Виктор Георгиевич публикует статью "В большом и радостном Париже"

5 час. назад

Харламов Виктор Георгиевич публикует статью З Святом Хлібодара, шановні!

7 час. назад

Харламов Виктор Георгиевич комментирует материал Прощай, Рождество Московское?

7 час. назад

Харламов Виктор Георгиевич комментирует материал "Заказали убийство Евгения Щербаня - самые богатые люди Донецка и Кунцевские.., Кобзона"

11 час. назад

antov комментирует материал ТЕРОР! ЧИ ВЖЕ ЗАБУЛИ ПРО ШАТУНА? Частка 10

14 час. назад

viktor trigub публикует новость Майданівець повертається до Музею в Пирогові!

15 час. назад

Геннадий Москаль комментирует материал Еліта...хто це?