История  31 октября 2007 06:51:47

Автор: Дарія Гордійко

УКРАЇНЦІ: трипільці, арії чи молодші брати росіян?

Ще в сиву давнину найперших наших пращурів хвилювало питання, хто вони такі й звідки узялися? Адже щойно оволодівши мистецтвом наскельного малюнка та письма, первісна людина намагалася хоч якесь свідчення свого існування зберегти для прийдешніх поколінь. Пізніше з’являються люди, що вже прагнуть описати не лише фрагмент зі свого життя, а й історію всього народу, — літописці. І постає питання: для чого все це? Здавалося, навіщо нам знати про те, що давно минуло, як це може знадобитися нам у наш вік – добу високих технологій, у вік, такий неподібний на всі попередні. Та як сказав колись М. Мюллер, той, хто хоче дізнатися, ким він є, насамперед має знати ким він був. Отож, щоб усвідомити себе в українському суспільстві, ми повинні вивчати, ким були наші пращури, чим вони жили та що робили. Адже історія вже не раз показала нам, що в одну річку таки можна ввійти двічі. Тому, щоб не робити помилок наших батьків, щоб знати, на кого ми найбільш подібні, а з ким маємо більше відмінностей, кому варто довіряти, а кого остерігатися, ми повинні вивчати історію та менталітет свого народу, а також не забувати про народи інші.

Особливо, це важливо сьогодні, коли після стількох утисків радянської влади, українські історики можуть говорити те, про що навіть думати було заборонено ще кілька десятиліть тому. Всі ми знаємо, що ще в царській Росії й ідеологами, й істориками підтримувалася теорія про те, що всі східні слов’яни – єдиний народ. Тобто була Росія і були молодші її брати-слов’яни.

І ось нарешті сьогодні вже можна говорити про те, що замовчувалося протягом багатьох столітті: хто такі ми – українці.

Відомо, що первісна людина на території нинішньої України з’явилася близько 300 тисяч років тому в епоху раннього кам’яного віку — палеоліту. Але ж звичайно очевидним є той факт, що про ніяке зародження етносу на наших землях ні у той період, ні кілька століть потому не може бути й мови.

Отож, я думаю, що в данному матеріалі можна оминути увагою кілька віків, які безперечно відіграють величезну роль у формуванні української народності, але не є предметом цієї дискусії.

Останнім часом з’являється багато публікацій у пресі, автори яких виводять історію нашого етносу ще від трипільської культури. Але чи були й справді трипільці нашими пращурами? Хочу нагадати читачеві, що перші поселення трипільців з’явилися наприкінці V — на початку IV тис. до н. е. на Дністрі та в Прикарпатті й лише згодом їхня територія збільшилася в декілька разів. Основними заняттями трипільських племен були хліборобство і присадибне тваринництво. Найбільших успіхів трипільці досягли в гончарному ремеслі, яким займалися професійні майстри. Саме за досконалим і багато орнаментованим глиняним посудом археологи пізнають трипільські поселення.

Перший дослідник трипільської культури київський археолог В. Хвойка вважав, що трипільці були пращурами слов’ян. Та праці сучасних вчених доводять, що ці племена належали до східно-середземноморського («вірменоїдного») антропологічного типу, відмінного від слов’янського. Проте не можна заперечити вплив високорозвиненої культури й економіки трипільців на майбутніх слов’ян.

Популярною сьогодні є й теорія про арійське коріння нашого етносу. Звичайно, вона не є геть безпідставною – у III тис. до н. е. на території України мешкали праарійці. Разом із культурою цих племен на нашій території поширювалася і їхня мова. Але, як стверджують відомі українські історики, серед яких і Григорій Півторак – автор науково-історичної праці «Походження українців, росіян, білорусів та їхніх мов», арійці також не були предками слов’ян.

Так само, як і культура трипільців, культура аріїв не зникла безслідно. Відбитки, як на культурі та менталітеті, залишили ці племена і на зовнішності майбутніх українців. Унаслідок змішування трипільців із степовиками-індоєвропейцями виник так званий український (або динарський) антропологічний тип: відносно високий зріст та міцна статура — від аріїв, а чорні брови й карі очі – від трипільців. Проте Григорій Півторак наполягає: «Появу українського антропологічного типу, до якого належать і сучасні українці, ще не можна вважати народженням українського етносу». І дійсно, ці поняття не можна ототожнювати, адже до цього антропологічного типу належить не одна народність.

А ось появу слов’ян, як би не намагалися зробити це деякі історики-аматори, ніяк не можна датувати більш ранньою добою, ніж кінець III тис. до н. е.

Вже на початку І тис. н. е. праслов’янська спільність, як і праслов’янська мова, розпалася на західну і східну підгрупи з розмежуванням їх по Західному Бугу. Західна частина стала прабатьківщиною західних слов’ян (поляків, чехів, словаків, верхніх і нижніх лужичан), а східна частина — прабатьківщиною східних (українців, росіян, білорусів) і південних (сербів, хорватів, болгар, словенців, македонців) слов’ян.

Під час Великого переселення народів (VI-VII ст.) східні слов’яни змішувалися з місцевими балтськими та фінно-угорськими племенами, переймали їхні етнічні й мовні особливості або повністю втрачали свої й асимілювалися. Саме так сформувалися два нових етноса – білоруський та російський.

У І-II ст. н. е. на території Середньої Наддніпрянщини, Верхньої Наддністрянщини та Волині широкий уплив на східних слов’ян має культура майбутніх полян – зарубинецька, і саме у цю добу формується етнокультурний комплекс східних слов’ян. Згодом її змінює культура черняхівська, з племен якої і формується антська держава, яка вже тоді з суспільно-політичного погляду відзначалася демократизмом. М. Грушевський саме антів вважав предками українського етносу і його мови. Проте Григорій Півторак з ним не погоджується і зауважує, що дуже істотну роль у цьому процесі відіграли й сусіди антів — склавини. Саме ці два племені й можна вважати пращурами українців.

Отож, знаючи все це, чи можна й надалі вважати Київську Русь – «колискою трьох братів слов’янських»? Відповідь очевидна – ні. Адже поруч із працею вже згадуваного Г. Півторака, а також працями багатьох авторитетних українських та західних істориків (наприклад Едварда Кінана), праці Карамзіна та Погодіна, що проголошують Київ етнічною батьківщиною росіян, а українську мову – «южным наречием», мають дуже непереконливий вигляд.

Українськими істориками розвіяна також теорія про Росію – старшого брата. Адже наш етнос і культура виникли не в наслідок поділу так званої давньоруської народності на три частини, а шляхом консолідації кількох суміжних і близькоспоріднених груп східнослов’янських територіально-племінних об’єднань у компактні культурно-етнографічні масиви.

У білоруського етносу є свої особливості формування, адже сучасні білоруси мешкають на етномовній території, яка є історичною батьківщиною неслов’янських племен – балтів, від яких походять сучасні литовці і латиші.

Дуже суперечливим є і формування російського етносу як східнослов’янського. Адже у середині І тис. н. е. територію майбутніх росіян ще заселяли фінно-угорські й частково балтські племена. Перші слов’янські племена, що прийшли на ці територія, ніяк не могли уникнути асиміляції з цим етносом. Отже, безглуздими є заперечення того, що в росіянах тече угро-фінська кров.

Що вже говорити про численні відмінності у мовах і культурах цих трьох народностей, але ці питання потребують значно більш глибокого вивчення.

Публикацию прочитали

Количество просмотров: 5947
Отредактировано: 01-11-2007 [23:01]
Посмотреть оценки Посмотреть оценки
delete
Дарія Гордійко, Киев, свободный журналист "ХайВей" 

Теги

Для того, чтобы оценить статью, Вас необходимо войти в систему
Зарегистрироваться
Право оценивать рецензии на ХайВей можно получить от редакции сайта по рекомендации одного из журналистов ХайВей
Рекомендаций: +4
Всего комментариев: 17, Всего рецензий: 0
Сьогодні ЄС і Україна підпишуть угоду про виділення Києву 1,6 млрд євроСьогодні ЄС і Україна підпишуть угоду про виділення Києву 1,6 млрд євро

Сьогодні ЄС і Україна підпишуть угоду про виділення Україні 1,6 млрд євро макрофінансової допомоги, - ван Ромпей ...

Путін пропонує Заходу поділити Україну - The Washington PostПутін пропонує Заходу поділити Україну - The Washington Post

The Washington Post: Путін пропонує Заходу поділити Україну ...


Укажите свой e-mail адрес, если Вы хотите получать комментарии к этому материалу
Подписаться

Для того, чтобы опубликовать сообщение в этой теме, Вам нужно ввойти в систему.

||

Рецензии

||

Комментарии

+3 | -0
Матеріал дуже цікавий. Бо ставить перед нами безліч питань і моментів, з якими можна погоджуватись, а можна і сперечатись.
От на рахунок Київської Русі, що б там не казали, та применшувати її вплив на державоутворення у Білорусі та Росії не варто. Звісно, стаття не про політичні формування, та становлення держави і становлення нації - дуже тісно пов‘язані питання.
‘best‘
Согласен? + -
08:24 31/10/07
+1 | -0
дякую
Согласен? + -
23:06 01/11/07
+1 | -0
Рекомендує цей матеріал
Чому? Бо можна згадати те, що колись вивчати та пізнати багато нового!
Согласен? + -
08:25 31/10/07
Тетяна Крупа Харьков
+2 | -4
Газетные публикации - не научные работы.
А я и в советские времена как историк писала то, что сейчас.
И не надо наводить тень на порядочных моих коллег.

А Киевская Русь - дейстивтельно колыбель трех современных народов. Но каждый из них имеет еще и свои особенности этногенеза и антропогенеза.
Согласен? + -
09:36 31/10/07
+1 | -0
ну тоді, звичайно, вибачте, але я думаю, що ви були винятком
Согласен? + -
23:09 01/11/07
Тетяна Крупа Харьков
+0 | -1
Да нет ‘smile‘
Слава Богу, порядочных моих коллег было не мало. Это один из современных мифров о заангажиованности историков все и вся. ‘wink‘
Пожалуйста, не воспринимайте мои замечания как обиду. Я просто только сегодня вернулась С луганска и Алчевска, где имела сумасшедшее удовольствие общаться с коллегами, которые исследуют древнейшие в Восточной Европе медные копальни. Поэтому безмерное тиражирование триполья в ущерб, например, катакомбной культуре - меня раздражает. Хотя ведущие специалисты по триполью (М.Ю. Видейко и Н.Б. Бурдо) мои добрые коллеги и приятели.
Но истина и адекватная оценка - важней ‘wink‘
Согласен? + -
19:32 03/11/07
+0 | -0
‘read‘
Согласен? + -
11:15 31/10/07
+1 | -0
‘read‘ ‘smile‘
Согласен? + -
13:11 31/10/07
+0 | -0
Дуже дякую за матеріал! ‘read‘ ‘best‘ ‘best‘
Согласен? + -
13:51 31/10/07
Материал действительно заслуживает внимания, но поисправляёте ошибки набора текста!!!
Согласен? + -
15:14 31/10/07
+0 | -0
Будь ласка))
Согласен? + -
23:10 01/11/07
+0 | -0
Рекомендує цей матеріал
Чому? цікаво, неупереджено
Согласен? + -
13:52 31/10/07
Чудово! ‘read‘ ‘clever‘ ‘best‘
Согласен? + -
14:05 31/10/07
+0 | -0
‘smile‘
Согласен? + -
23:11 01/11/07
Сприймаю цю статтю як "заяву про наміри"! ‘smile‘
Вона лише змальовує контури проблеми.
Напишете більше про походження украаїнської нації?
‘clever‘ ‘smile‘
Согласен? + -
04:18 02/11/07
Алина Киев
+0 | -0
Рекомендує цей матеріал
Согласен? + -
15:45 31/10/07
Рекомендує цей матеріал
Чому? Гарна тема, доречне розкриття!
Согласен? + -
14:05 31/10/07
Новости, загрузка...

Live

39 сек. назад

Славiк комментирует материал Живі пам`ятки

1 мин. назад

Нина Черкасова рекомендует материал Приключения русских в городе Хай-Фай

2 мин. назад

Агата Аргентум комментирует материал Приключения русских в городе Хай-Фай

3 мин. назад

Славiк комментирует материал Живі пам`ятки

4 мин. назад

Агата Аргентум комментирует материал Думки вголос. Про безкарність провокаторів

4 мин. назад

Славiк рекомендует материал Живі пам`ятки

6 мин. назад

Вла Рин комментирует материал Старые грабли новой Генпрокуратуры

10 мин. назад

Славiк комментирует материал Приключения русских в городе Хай-Фай

11 мин. назад

Славiк рекомендует материал Приключения русских в городе Хай-Фай

19 мин. назад

Наталья Алатырцева рекомендует материал О Героях

20 мин. назад

Наталья Алатырцева пишет рецензию на публикацию О Героях

22 мин. назад

Юрий Пелих комментирует материал Думки вголос. Про безкарність провокаторів

36 мин. назад

Лана Серова комментирует материал Как правильно кормить клоны Марины Русской?

37 мин. назад

Харламов Виктор Георгиевич комментирует материал Россия предостерегает НАТО, но НАТО и так осторожничает..
.

39 мин. назад

Лана Серова рекомендует материал Как правильно кормить клоны Марины Русской?

41 мин. назад

Харламов Виктор Георгиевич комментирует материал Россия предостерегает НАТО, но НАТО и так осторожничает..
.

54 мин. назад

Харламов Виктор Георгиевич комментирует материал Как правильно кормить клоны Марины Русской?

58 мин. назад

Лана Серова комментирует материал Цивилизационный
водораздел человечества: Майдан или Орда

1 час. назад

Лана Серова комментирует материал Цивилизационный
водораздел человечества: Майдан или Орда

1 час. назад

Агата Аргентум комментирует материал Приключения русских в городе Хай-Фай

1 час. назад

Агата Аргентум комментирует материал Думки вголос. Про безкарність провокаторів

1 час. назад

Агата Аргентум комментирует материал Думки вголос. Про безкарність провокаторів

1 час. назад

Евгений Татьянов комментирует материал ЖИТЬ СТАЛО ЛУЧШЕ ? ЖИТЬ СТАЛО ВЕСЕЛЕЕ ?

 


Портал гражданской журналистики. Интернет-издание ХайВей. Портал громадянської журналістики. Інтернет-видання ХайВей.

Усі права застережно © 2005-2014 ХайВей. | Статьи партнёров |

Передрук матеріалів дозволяється з посиланням на ХайВей.

ХайВей не несе вiдповiдальностi за матерiали, опублiкованi журналiстами видання.

Матеріали рубрик БІзнес повідомляє та Світ політики публікуються на правах реклами. ХайВей не несе відповідальностІ за їхній зміст.

i.ua Rambler's Top100 bigmir)net TOP 100