О проекте ХайВей

Публикуйте на ХайВей свои статьи, фото, видео.

Получайте рецензии и комментарии от сообщества ХайВей на свои публикации.

Зарабатывайте деньги на публикациях.

Общайтесь с интересными людьми.

 

История  6 августа 2018 12:06:16

Від роду до роду. Старовіри безпоповці

******************************

Від роду до роду. Старовіри безпоповці
Одна з частин села Щетинівка називається "Староверовка." 

Тетяна Тохтар, родом з села Щетинівки, згадує: "...і ще якщо ви знаєте, то у нас в селі (Щетинівка) прізвища рідко вживалися в народі, була фраза "по двору Гатаёви" (це ми) і так у кожного роду. Вулиць не було, це вже при мені назви дали, а раніше село мало такі типу райони: Піски, Перамоновка, Погорілівка, Маслівка, Курган, Рокити, Саковатка, Старовірівка."
Старообрядці, старовіри, розкольники — релігійно-суспільний рух, що виник у середині 17 ст. у Московській державі як реакція проти церковних реформ патріарха Никона відповідно до книг, що друкувалися у католицькій Венеціанській республіці. 
Ідея зробити Москву третім Римом спонукала тодішнього патріарха Никона і царя Олексія Михайловича переписати богослужебні книги, переінакшити церковні обряди, правила та догмати.

Двоперстя замінялося триперстям, подвійне проголошення «алілуя» — потрійним, ходіння «за сонцем» при виконанні церковних обрядів — ходінням проти сонця, написання імені Ісус — на Іісус. Окрім 8-кінечного, визнавався 4-кінечний хрест. 

Від роду до роду. Старовіри безпоповці
«Старообрядництво вступило в боротьбу з порушниками не тільки за букву і обряд, а за самий дух і сенс вчення Древлеправославної Церкви» (Ясевич Бородаєвська). 

Чотирикутний хрест у свідомості  побожного народу ототожнювався з латинською версією, позбавленою сакральності.
Стародавній звичай руху «посолонь» - за сонцем - розумівся як ходіння «слідом за Сонцем-Христом», а не проти нього.
Додане в процесі реформування до імені Ісус друге «і» у старообрядців означає «інший». Інший Ісус - антихрист.
М.Костомаров у роботі «Історія розколу і розкольників » говорив про високий рівень грамотності в старообрядницькому народному середовищі: «Розкол був великим явищем народного розумового прогресу »

Від роду до роду. Старовіри безпоповці
Церковний собор 1666 року піддав старообрядців анафемі як єретиків. У відповідь частина старовірів тікала до Сибіру, частина взяла участь у повстанні Степана Разіна, деякі замикалися в скитах, часто згораючи разом зі своїми мешканцями. Старообрядці стверджують, що карателі навмисне підпалювали церкви і будинки розкольників, офіційна ж версія свідчить, що ті палили самі себе. Однак протопоп Аввакум дійсно був спалений на багатті в Пустозерську, а бояриню Ф. Морозову заморили голодом в тюремній камері.
В 1678-1719 роках загальна кількість жертв Розколу - страчених, закатованих, померлих, ненароджених - склала 2,2 млн осіб, або 14,1% населення Росії в 1719 році. 

Втікаючи від репресій, старообрядці оселялися на слабо заселених окраїнах Московії,  а також поза її кордонами. Найзначнішими осередками в Україні були Стародубщина (Чернігівщина), Поділля (понад 30 поселень), Бесарабія, Крим, Слобожанщина та БуковинаСтарообрядці сприяли русифікації деяких місцевостей, зокрема на півночі Чернігівщини. Там вони заснували близько 30-ти  поселень - в результаті в радянські часи цю територію приєднали до РРФСР (Брянська область).
Від роду до роду. Старовіри безпоповці
"Бєлгородська старообрядницька Поморська громада безпоповців Древлеправославної Поморської Церкви - одна з найбільших в Росії. Вона налічує близько семи тисяч осіб. Це переважно вихідці з старовірських сіл області. Особливо багато їх живе в Шебекінському районі.
Надзвичайно цікава для мене інформація розміщена на генеалогічному форумі сайту ВГД Антоном Буцикіним про переселення  деяких жителів Щетинівки, серед яких безпоповці Безсонови:
"Справа в тому, що ті переселенці з с. Високе (Щетинівка) в Ставропольську губернію (с. Ведмеже), яких я відстежив (на 1845 г. (Список жителів села Ведмежого і навколишніх сіл станом на 1845 рік): Омелян Буцикин, 1796 р.н., Артем Буцикин, 1785 р .р., Федот Бессонов, 1783 р.н., Микита Картишев (? скоріше Карташев) 1810 р.н., на 1916 г. (Пам'ятна книжка Ставропольської губернії): Макар Олексійович Буцикин, Артемій Петрович Безсонов) однозначно були прихильниками " поморської секти Безпоповського спрямування "(Медвеженска старообрядницька поморської  згоди громада)."
Безпоповці - це старообрядці, які не приймають священства. 
Старообрядці-беспоповці після смерті останніх дороскольних священиків відмовилися від практики прийому біглих попів (біглопопівство), тобто священиків, які переходять з Російської православної церкви. В умовах відсутності священства служби стали вестися обраними грамотними мирянами.
Від роду до роду. Старовіри безпоповці
(Суперечка поповця с безпоповцем. Гравюра. 1841г.  Державний Історичний музей)
Бєлгородська старообрядницьца громада називається Поморською і церква теж Поморська, тому що  в Помор'ї на річці Виг був організований Виговський монастир, який став духовним центром всіх старообрядців безпоповців з кінця XVII до середини XIX століття. 
Християнство в Помор'я приніс місіонер Отто Бамбергський. Польський дослідник 19 століття. Т.Воланський в "Письмах о словянских древностях" пише  про Отто та спосіб прийняття християнства поморами наступне:
%25D0%25BE%25D1%2582%25D1%2582%25D0%25BE.png
Т. Воланський стверджує, що  у слов'янських храмах ще 8-9 століть поруч з Перуном стояв Ісус. У 19 столітті ним були знайдені у Варшаві поруйновані статуї Перуна і Ісуса, які  в давнину, на його думку, стояли в одному храмі.
Від роду до роду. Старовіри безпоповці
Щодо надпису на щиті Перуна, Т. Воланський дає його переклад:
%25D0%25BF%25D0%25B5%25D1%2580%25D1%2583%25D0%25BD.png
Також Т. Воланський пояснює використання старослов'янської літери "к" для пом'якшення літери "р" в слові Перкун, яке повинне читатись Пер'ун:
%25D0%25BF%25D0%25B5%25D1%2580%25D0%25BA%25D1%2583%25D0%25BD.png
Щодо надпису на щиті Ісуса, Т. Воланський дає наступне пояснення:
%25D0%2586%25D1%2581%25D1%2583%25D1%2581.png
Від роду до роду. Старовіри безпоповці
В Шебекінському районі закладено фундамент майбутньої старообрядницької Поморської церкви, яка, схоже, найбільше зберегла в собі дохристиянські традиції.
"
Зведення храму в 2020 році приурочене 400-річчю від дня народження протопопа Авакума, шанованого в старообрядництві як священномученика і сповідника" (газета "Красное знамя")
На думку старовірів, Російська Православна Церква піддалася дияволу і позбулася благодаті, тому завжди засуджувалося і заборонялося будь-яке спілкування з її послідовниками.
«... якщо вашої віри зайшли в нашу церкву, можна просто стояти, а хреститися і кланятися не можна» 90 (Лагутіна Євдокія Никифорівна, 1928 р.н. с. Кошлакова, запис: вересень, жовтень, 2007р.).
Старовіри вважають, що, все, що оточує сучасну людину, бере початок від антихриста і є нечистим, загрожує загибеллю людині не тільки в фізичному, а й глибоко моральному сенсі.  Порушення конфесійної чистоти (ізоляції) сприймається як втрата благочестя. А для того, щоб зберегти благочестя, слід мінімізувати контакти з православними, які є по визначенню «нечистими», « і несучими печать гріха».
Ізоляціонізм старообрядців, заперечення контактів з православними в зв'язку з острахом осквернення утвердився в звичаї не здійснювати трапезу і не користуватися загальним посудом з «єретиками»
 «У нас з дідом свій посуд, внуки ще з дитинства це знають, у них інший посуд, вони адже в місті всюди їдять» (Тарасова Анна Кіндратівна, 1933 р р.с. Кошлакова, запис: вересень, 2007р.).
«Кажуть, якщо потрапиш в старовірські поселення, з голоду помреш, але це неправда - у нас покладено пригощати всіх подорожніх, просто посуд для них інший -« мирський»» (Тарасова Марія Микитівна 1944 р.н.. Село Кошлакова, запис: жовтень, 2007 р.)
Від роду до роду. Старовіри безпоповці
Старовіри А. Сігова і Т.Васильєва пояснюють: 
"- Головна наша відмінність у побуті - поділ всього господарства на чисте і погане. Для будинку можна використовувати тільки чисту воду. Щоб її добути, треба викопати колодязь і освятити його. Тільки цю воду можна пити, тільки нею - посуд мити.
І коли порося ріжемо, тушу теж не в бані миємо, як інші росіяни, а в будинку, в чистій колодязьній воді, зігрівши її на печі або на газі. У неділю ж взагалі ніяку воду бруднити не можна - ні мити, ні прати, ні митися."( (зі статті Н.Кричевського "364 года великого и ужасного Раскола")
"- Весільні та похоронні обряди у нас до сих пір старі. Ховаємо ми своїх у білих саванах, які шиємо своїми руками. ... 
... На кладовищі ніколи не їмо і не п'ємо, а в родині небіжчика до сорокового дня ніхто спиртного в рот не бере, а в тих сім'ях, які суворіше віри дотримуються, і до півроку. І, головне, на могилі хрест ставимо дерев'яний... 
Хрестять у нас теж по-старому - не в церкві, а на природі, на природній водоймі, на річці або озері, рано вранці, ще до світанку. Під час хрещення дається святе ім'я, яким в побуті не користуються. Так що всі ми живемо з двома іменами - одне для людей, інше - для Бога.  На всіх святах наші пісні співаємо. Бабусі як заведуть старі наспіви, кінця-краю їм немає..."
Від роду до роду. Старовіри безпоповці
Для подолання канонічної перешкоди при укладенні 
шлюбів з православними старообрядці наполягали на зміні віри останніх. 
За дослідженням Л.Хір'янової, сватались так:
«-Ми йшли, втомилися, погода погана, ніч захопила, дозвольте переночувати. Ми чули, у вас є те, що можна купити.
-Ні, нічого у нас не продається.
-Та ні, ви не приховуйте, ми дійсно хочемо купити, ми не обдуримо, у нас он грошей скільки.
- Ну, гаразд, заходьте »
У селі Кошлакова під час сватання наречену ховали, а виводили інших «підставних» дівчат, подруг або сестер нареченої. При цьому свати говорили: «Ні, ця нам не подобається, не хочемо цю. ... Коли виходила справжня наречена, то говорили:« Так ось ця наша, до нашого двору! За неї, скільки скажете, стільки і дамо, а тих і за так не хочемо! »
Кульмінацією сватання у бєлгородських старовірів була спільна молитва. «Обов'язково треба було Богу помолиться ...»
«На другий день весілля вбираються коміки - танцюють, роблять кілька опудал, мужики одягають жіночі сукні ...» (Тарасова Євдокія Григорівна, 1930 року народження., м. Бєлгород, народилася в с. Кошлакова, запис: січень, 2008р.).
«На Святки дівчата ввечері ворожили, але тільки так, жартівливо, забавно: взуття кидали ..., але на картах ворожити, чи викликати духів - цього не було, вважалося гріхом» (Тарасова Євдокія Григорівна, 1930 р.н., м. Бєлгород, народилася в с. Кошлакова, запис: січень, 2008 р.)
Старообрядництво містить в собі стародавні церковні обряди і звичаї, старовинний стиль одягу, давню форму богослужбової музики і т.д.
"Замість культу бідності старообрядці створили новий для Росії культ праці.  Саме старообрядцям ми зобов'язані створенням трудової етики. " (зі статті Ольги Сергеєвої "Старообрядчество как архетип российского предпринимательства").
В середині ХІХ століття на території Стародубщини (Чернігівщина) існувало понад 80 підприємств різного профілю, які належали старообрядцям. У Києві 50% купців І гільдії були старообрядцями.
"Помісний Собор Російської православної церкви 1971 року зняв клятьби, накладені на старі обряди. 
 Архієрейський Собор Російської православної церкви за кордоном  2000 року звернувся до старовірів із посланням, у якому випрошувалося прощення за заподіяні гоніння, за жорстокості влади «только за любовь старообрядцев к преданию, принятому от благочестивых предков, за ревностное хранение его»." (Н.Перстньова)


*****************

 

Публикацию прочитали

Количество просмотров: 469
Отредактировано: 11-08-2018 [19:39]
delete
Наталія Безсонова
Наталія Безсонова, Киев, свободный журналист "ХайВей" 
Для того, чтобы оценить статью, Вас необходимо войти в систему
Право оценивать рецензии на ХайВей можно получить от редакции сайта по рекомендации одного из журналистов ХайВей
Рекомендаций: +0
Всего комментариев: 0, Всего рецензий: 0
Укажите свой e-mail адрес, если Вы хотите получать комментарии к этому материалу
Подписаться

Для того, чтобы опубликовать сообщение в этой теме, Вам нужно ввойти в систему.

Рецензии

Комментарии

Live

15 мин. назад

Роман Доля публикует статью Глава Госавиаслужбы Бильчук скрывает смертельные аварии в летной школе своего брата

44 мин. назад

Алекс Скиталец комментирует материал рассказ из жизни "Последний разговор с Олей в Храме"

46 мин. назад

Алекс Скиталец комментирует материал рассказ из жизни "Последний разговор с Олей в Храме"

6 час. назад

Вікторія Івченко публикует статью Друге Народження Душі

7 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

7 час. назад

Белка Белкина комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Алекс Скиталец комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Алекс Скиталец комментирует материал Дозволь тобою милуватись

9 час. назад

Белка Белкина комментирует материал Дозволь тобою милуватись

10 час. назад

Алекс Скиталец комментирует материал Дозволь тобою милуватись

10 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

10 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

10 час. назад

Белка Белкина комментирует материал Дозволь тобою милуватись

10 час. назад

Белка Белкина комментирует материал Дозволь тобою милуватись

10 час. назад

Белка Белкина комментирует материал Дозволь тобою милуватись