О проекте ХайВей

Публикуйте на ХайВей свои статьи, фото, видео.

Получайте рецензии и комментарии от сообщества ХайВей на свои публикации.

Зарабатывайте деньги на публикациях.

Общайтесь с интересными людьми.

 

История  6 августа 2018 12:06:16

Від роду до роду. Старовіри безпоповці

******************************

Від роду до роду. Старовіри безпоповці
Одна з частин села Щетинівка називається "Староверовка." 

Тетяна Тохтар, родом з села Щетинівки, згадує: "...і ще якщо ви знаєте, то у нас в селі (Щетинівка) прізвища рідко вживалися в народі, була фраза "по двору Гатаёви" (це ми) і так у кожного роду. Вулиць не було, це вже при мені назви дали, а раніше село мало такі типу райони: Піски, Перамоновка, Погорілівка, Маслівка, Курган, Рокити, Саковатка, Старовірівка."
Старообрядці, старовіри, розкольники — релігійно-суспільний рух, що виник у середині 17 ст. у Московській державі як реакція проти церковних реформ патріарха Никона відповідно до книг, що друкувалися у католицькій Венеціанській республіці. 
Ідея зробити Москву третім Римом спонукала тодішнього патріарха Никона і царя Олексія Михайловича переписати богослужебні книги, переінакшити церковні обряди, правила та догмати.

Двоперстя замінялося триперстям, подвійне проголошення «алілуя» — потрійним, ходіння «за сонцем» при виконанні церковних обрядів — ходінням проти сонця, написання імені Ісус — на Іісус. Окрім 8-кінечного, визнавався 4-кінечний хрест. 

Від роду до роду. Старовіри безпоповці
«Старообрядництво вступило в боротьбу з порушниками не тільки за букву і обряд, а за самий дух і сенс вчення Древлеправославної Церкви» (Ясевич Бородаєвська). 

Чотирикутний хрест у свідомості  побожного народу ототожнювався з латинською версією, позбавленою сакральності.
Стародавній звичай руху «посолонь» - за сонцем - розумівся як ходіння «слідом за Сонцем-Христом», а не проти нього.
Додане в процесі реформування до імені Ісус друге «і» у старообрядців означає «інший». Інший Ісус - антихрист.
М.Костомаров у роботі «Історія розколу і розкольників » говорив про високий рівень грамотності в старообрядницькому народному середовищі: «Розкол був великим явищем народного розумового прогресу »

Від роду до роду. Старовіри безпоповці
Церковний собор 1666 року піддав старообрядців анафемі як єретиків. У відповідь частина старовірів тікала до Сибіру, частина взяла участь у повстанні Степана Разіна, деякі замикалися в скитах, часто згораючи разом зі своїми мешканцями. Старообрядці стверджують, що карателі навмисне підпалювали церкви і будинки розкольників, офіційна ж версія свідчить, що ті палили самі себе. Однак протопоп Аввакум дійсно був спалений на багатті в Пустозерську, а бояриню Ф. Морозову заморили голодом в тюремній камері.
В 1678-1719 роках загальна кількість жертв Розколу - страчених, закатованих, померлих, ненароджених - склала 2,2 млн осіб, або 14,1% населення Росії в 1719 році. 

Втікаючи від репресій, старообрядці оселялися на слабо заселених окраїнах Московії,  а також поза її кордонами. Найзначнішими осередками в Україні були Стародубщина (Чернігівщина), Поділля (понад 30 поселень), Бесарабія, Крим, Слобожанщина та БуковинаСтарообрядці сприяли русифікації деяких місцевостей, зокрема на півночі Чернігівщини. Там вони заснували близько 30-ти  поселень - в результаті в радянські часи цю територію приєднали до РРФСР (Брянська область).
Від роду до роду. Старовіри безпоповці
"Бєлгородська старообрядницька Поморська громада безпоповців Древлеправославної Поморської Церкви - одна з найбільших в Росії. Вона налічує близько семи тисяч осіб. Це переважно вихідці з старовірських сіл області. Особливо багато їх живе в Шебекінському районі.
Надзвичайно цікава для мене інформація розміщена на генеалогічному форумі сайту ВГД Антоном Буцикіним про переселення  деяких жителів Щетинівки, серед яких безпоповці Безсонови:
"Справа в тому, що ті переселенці з с. Високе (Щетинівка) в Ставропольську губернію (с. Ведмеже), яких я відстежив (на 1845 г. (Список жителів села Ведмежого і навколишніх сіл станом на 1845 рік): Омелян Буцикин, 1796 р.н., Артем Буцикин, 1785 р .р., Федот Бессонов, 1783 р.н., Микита Картишев (? скоріше Карташев) 1810 р.н., на 1916 г. (Пам'ятна книжка Ставропольської губернії): Макар Олексійович Буцикин, Артемій Петрович Безсонов) однозначно були прихильниками " поморської секти Безпоповського спрямування "(Медвеженска старообрядницька поморської  згоди громада)."
Безпоповці - це старообрядці, які не приймають священства. 
Старообрядці-беспоповці після смерті останніх дороскольних священиків відмовилися від практики прийому біглих попів (біглопопівство), тобто священиків, які переходять з Російської православної церкви. В умовах відсутності священства служби стали вестися обраними грамотними мирянами.
Від роду до роду. Старовіри безпоповці
(Суперечка поповця с безпоповцем. Гравюра. 1841г.  Державний Історичний музей)
Бєлгородська старообрядницьца громада називається Поморською і церква теж Поморська, тому що  в Помор'ї на річці Виг був організований Виговський монастир, який став духовним центром всіх старообрядців безпоповців з кінця XVII до середини XIX століття. 
Християнство в Помор'я приніс місіонер Отто Бамбергський. Польський дослідник 19 століття. Т.Воланський в "Письмах о словянских древностях" пише  про Отто та спосіб прийняття християнства поморами наступне:
%25D0%25BE%25D1%2582%25D1%2582%25D0%25BE.png
Т. Воланський стверджує, що  у слов'янських храмах ще 8-9 століть поруч з Перуном стояв Ісус. У 19 столітті ним були знайдені у Варшаві поруйновані статуї Перуна і Ісуса, які  в давнину, на його думку, стояли в одному храмі.
Від роду до роду. Старовіри безпоповці
Щодо надпису на щиті Перуна, Т. Воланський дає його переклад:
%25D0%25BF%25D0%25B5%25D1%2580%25D1%2583%25D0%25BD.png
Також Т. Воланський пояснює використання старослов'янської літери "к" для пом'якшення літери "р" в слові Перкун, яке повинне читатись Пер'ун:
%25D0%25BF%25D0%25B5%25D1%2580%25D0%25BA%25D1%2583%25D0%25BD.png
Щодо надпису на щиті Ісуса, Т. Воланський дає наступне пояснення:
%25D0%2586%25D1%2581%25D1%2583%25D1%2581.png
Від роду до роду. Старовіри безпоповці
В Шебекінському районі закладено фундамент майбутньої старообрядницької Поморської церкви, яка, схоже, найбільше зберегла в собі дохристиянські традиції.
"
Зведення храму в 2020 році приурочене 400-річчю від дня народження протопопа Авакума, шанованого в старообрядництві як священномученика і сповідника" (газета "Красное знамя")
На думку старовірів, Російська Православна Церква піддалася дияволу і позбулася благодаті, тому завжди засуджувалося і заборонялося будь-яке спілкування з її послідовниками.
«... якщо вашої віри зайшли в нашу церкву, можна просто стояти, а хреститися і кланятися не можна» 90 (Лагутіна Євдокія Никифорівна, 1928 р.н. с. Кошлакова, запис: вересень, жовтень, 2007р.).
Старовіри вважають, що, все, що оточує сучасну людину, бере початок від антихриста і є нечистим, загрожує загибеллю людині не тільки в фізичному, а й глибоко моральному сенсі.  Порушення конфесійної чистоти (ізоляції) сприймається як втрата благочестя. А для того, щоб зберегти благочестя, слід мінімізувати контакти з православними, які є по визначенню «нечистими», « і несучими печать гріха».
Ізоляціонізм старообрядців, заперечення контактів з православними в зв'язку з острахом осквернення утвердився в звичаї не здійснювати трапезу і не користуватися загальним посудом з «єретиками»
 «У нас з дідом свій посуд, внуки ще з дитинства це знають, у них інший посуд, вони адже в місті всюди їдять» (Тарасова Анна Кіндратівна, 1933 р р.с. Кошлакова, запис: вересень, 2007р.).
«Кажуть, якщо потрапиш в старовірські поселення, з голоду помреш, але це неправда - у нас покладено пригощати всіх подорожніх, просто посуд для них інший -« мирський»» (Тарасова Марія Микитівна 1944 р.н.. Село Кошлакова, запис: жовтень, 2007 р.)
Від роду до роду. Старовіри безпоповці
Старовіри А. Сігова і Т.Васильєва пояснюють: 
"- Головна наша відмінність у побуті - поділ всього господарства на чисте і погане. Для будинку можна використовувати тільки чисту воду. Щоб її добути, треба викопати колодязь і освятити його. Тільки цю воду можна пити, тільки нею - посуд мити.
І коли порося ріжемо, тушу теж не в бані миємо, як інші росіяни, а в будинку, в чистій колодязьній воді, зігрівши її на печі або на газі. У неділю ж взагалі ніяку воду бруднити не можна - ні мити, ні прати, ні митися."( (зі статті Н.Кричевського "364 года великого и ужасного Раскола")
"- Весільні та похоронні обряди у нас до сих пір старі. Ховаємо ми своїх у білих саванах, які шиємо своїми руками. ... 
... На кладовищі ніколи не їмо і не п'ємо, а в родині небіжчика до сорокового дня ніхто спиртного в рот не бере, а в тих сім'ях, які суворіше віри дотримуються, і до півроку. І, головне, на могилі хрест ставимо дерев'яний... 
Хрестять у нас теж по-старому - не в церкві, а на природі, на природній водоймі, на річці або озері, рано вранці, ще до світанку. Під час хрещення дається святе ім'я, яким в побуті не користуються. Так що всі ми живемо з двома іменами - одне для людей, інше - для Бога.  На всіх святах наші пісні співаємо. Бабусі як заведуть старі наспіви, кінця-краю їм немає..."
Від роду до роду. Старовіри безпоповці
Для подолання канонічної перешкоди при укладенні 
шлюбів з православними старообрядці наполягали на зміні віри останніх. 
За дослідженням Л.Хір'янової, сватались так:
«-Ми йшли, втомилися, погода погана, ніч захопила, дозвольте переночувати. Ми чули, у вас є те, що можна купити.
-Ні, нічого у нас не продається.
-Та ні, ви не приховуйте, ми дійсно хочемо купити, ми не обдуримо, у нас он грошей скільки.
- Ну, гаразд, заходьте »
У селі Кошлакова під час сватання наречену ховали, а виводили інших «підставних» дівчат, подруг або сестер нареченої. При цьому свати говорили: «Ні, ця нам не подобається, не хочемо цю. ... Коли виходила справжня наречена, то говорили:« Так ось ця наша, до нашого двору! За неї, скільки скажете, стільки і дамо, а тих і за так не хочемо! »
Кульмінацією сватання у бєлгородських старовірів була спільна молитва. «Обов'язково треба було Богу помолиться ...»
«На другий день весілля вбираються коміки - танцюють, роблять кілька опудал, мужики одягають жіночі сукні ...» (Тарасова Євдокія Григорівна, 1930 року народження., м. Бєлгород, народилася в с. Кошлакова, запис: січень, 2008р.).
«На Святки дівчата ввечері ворожили, але тільки так, жартівливо, забавно: взуття кидали ..., але на картах ворожити, чи викликати духів - цього не було, вважалося гріхом» (Тарасова Євдокія Григорівна, 1930 р.н., м. Бєлгород, народилася в с. Кошлакова, запис: січень, 2008 р.)
Старообрядництво містить в собі стародавні церковні обряди і звичаї, старовинний стиль одягу, давню форму богослужбової музики і т.д.
"Замість культу бідності старообрядці створили новий для Росії культ праці.  Саме старообрядцям ми зобов'язані створенням трудової етики. " (зі статті Ольги Сергеєвої "Старообрядчество как архетип российского предпринимательства").
В середині ХІХ століття на території Стародубщини (Чернігівщина) існувало понад 80 підприємств різного профілю, які належали старообрядцям. У Києві 50% купців І гільдії були старообрядцями.
"Помісний Собор Російської православної церкви 1971 року зняв клятьби, накладені на старі обряди. 
 Архієрейський Собор Російської православної церкви за кордоном  2000 року звернувся до старовірів із посланням, у якому випрошувалося прощення за заподіяні гоніння, за жорстокості влади «только за любовь старообрядцев к преданию, принятому от благочестивых предков, за ревностное хранение его»." (Н.Перстньова)


*****************

 

Публикацию прочитали

Количество просмотров: 201
Отредактировано: 11-08-2018 [19:39]
delete
Наталія Безсонова
Наталія Безсонова, Киев, свободный журналист "ХайВей" 
Для того, чтобы оценить статью, Вас необходимо войти в систему
Право оценивать рецензии на ХайВей можно получить от редакции сайта по рекомендации одного из журналистов ХайВей
Рекомендаций: +0
Всего комментариев: 0, Всего рецензий: 0
Укажите свой e-mail адрес, если Вы хотите получать комментарии к этому материалу
Подписаться

Для того, чтобы опубликовать сообщение в этой теме, Вам нужно ввойти в систему.

Рецензии

Комментарии

Live

55 мин. назад

Геммороев Сырожа комментирует материал ГАДАНИЕ НА ТАРАКАНЕ

56 мин. назад

Геммороев Сырожа рекомендует материал ГАДАНИЕ НА ТАРАКАНЕ

3 час. назад

Прохвессор Анальных наук Кувалда рекомендует материал ГАДАНИЕ НА ТАРАКАНЕ

11 час. назад

Барон рекомендует материал ГАДАНИЕ НА ТАРАКАНЕ

11 час. назад

ivp_paster пишет рецензию на публикацию Музей у Верхівні чекає підтримки

11 час. назад

Барон рекомендует материал «ПРОДАМ И СДАМ ЛЮБОГО!» - Владимир Романенко, позывной «ПРИЗРАК»