О проекте ХайВей

Публикуйте на ХайВей свои статьи, фото, видео.

Получайте рецензии и комментарии от сообщества ХайВей на свои публикации.

Зарабатывайте деньги на публикациях.

Общайтесь с интересными людьми.

 

Культура  24 августа 2017 12:46:36

Червоний. На роздоріжжі.

Все фото Показать все 5 фото
Червоний. На роздоріжжі. Автор роману "Червоний" та сценарист Андрій Кокотюха  разом з оператором фільму - Олександром Земляним Виконавець яскравої ролі "злодія у законі" - Ігор Колтовський Ще один яскравий виконавець "антигероя" - Олександр Мавріц

Коли українське кіно нарешті стало виповзати з глибокого провалля, на ці дійсно неоковирні спроби накинулися зі всіх боків. Я й сам ледь стримався, і то лише тому, що мені довелося дивитися новий український фільм не в кінотеатрі, а у випадковому для цього місці, що нагадало мені перегляди в сільському клубі. Глядачі також безпосередньо дивилися і реагували, сміялися й журилися там, де треба. І нехай у фільмі не було блискучої режисури, явно не вистачало грошей, і актори не виконували «надзавдання», однак контакт із залом відбувався. У тому числі через те, що це було наше кіно про свою історію, з своїми героями і вболіванням за долі головних персонажів. Насправді названі фактори підтримують національне кіновиробництво по всьому світі.

 

І, звідтоді потроху пішло-поїхало, за законами діалектики, які втовкмачували нашому поколінню, наприклад про те, що кількість колись таки вплине і на якість. Українське кіно стало відроджувати основні жанри: мелодраму, історичний, детектив, трилер, містику… Правда, при цьому воно якось не дуже спиралося на свою ж літературу, а переважно клепалося за голлівудськими або російськими лекалами.

Фільм «Червоний» робить ще один важливий крок - це екранізація сучасного твору українського письменника з української недавньої історії. Про однойменний твір Андрія Кокотюхи я колись писав. Повернуся до нього трохи пізніше, а спочатку зроблю репортажну паузу.

Екранізацію мені пощастило дивитися в присутності автора, оскільки це був «передпоказ», на який прибули ще й оператор, та акторський склад, хоча й у неповному вигляді. На невеликій прес-конференції Андрій пояснив, що екранізовано останню «табірну» третину його роману, і вже готується «пріквел» за першою частиною, прем’єру якого заплановано наступного року. Судячи з того що він сам став сценаристом, і приймав активну участь у знімальному процесі, результатом був задоволений. Як водиться у таких випадках, хвалив оператора, режисера і акторів. А ще йому дуже глянулася місцина обрана для зйомок.

Що ж, отут можна погодитись. Ці реально червоні відвали під Кривим Рогом, ця зона екологічного лиха, стала вдалим антуражем, фактично ще одним персонажем, що емоційно вплинув на сприйняття достовірності радянської каторги сталінських часів. У купі з фаховим операторським оком Олександра Земляного картинка вийшла досить натуральною і подражливою.

Лиховісний наліт на одязі, червоні, ніби криваві калюжі під час дощу. Хто ж жиє у цій місцевості насправді? Люди. Які? Різні, однак чимало саме тих, кому ніби приписано долею селитися у таких місцях. І Кокотюха, а услід за ним і актори, особливо із захопленням розповідали, що значна частина табірної кіно-масовки, це є місцеві, вихідці з справжніх «зон», за плечами яких не одна «ходка», тому і в кадрі вони вели себе природно, бо у побудованих для стрічки бараках відчували себе «вдома» і передали цей настрій акторам. Схоже на це, і запишемо вказані обставини також в плюс до атмосфери фільму, залишаючи справжнє не зафільмоване виживання цих людей для жанру соціального трилеру.

Однак, вже дивлячись кіно, оцих справжніх облич на екрані виявилося обмаль, вони десь майнули і пронеслися повз, а це вже питання до режисера. І питання це тільки посилювалося надалі, оскільки стикаюся з ним не вперше у молодому кінематографі, який набирав досвід на кліпах, і надалі не може перерости кліпову естетику. Знаєте, оце мельтишіння кадрів, коли хочеться просто рукою зупинити камеру, або кинути режисеру: «Стій, отут не треба бігти. Зупинися на хвилину, дай деталь, дай обличчя, стислі губи, жовті від чифіру зуби, пальці, обсмалені дешевим нікотином, заяложену фактуру табірної фуфайки». Висока майстерність проявляється саме у чергуванні загальних планів та деталей, та майстерність, яка дозволяє вийти за рамки просто цікавості до сюжету, а також розраховувати на якийсь з високих кінематографічних призів. Цього не сталося, хоча цікавість до простого загалом сюжету навіть у мене, читача першоджерела, вдалося зберегти, і це треба визнати досягненням для масового кіно.

Головним чином, цікавість ця сталася за рахунок двох акторів, антиподів головного героя колишнього командира загону УПА на прізвище «Червоний». Микола Береза, який грає Червоного, також цікавий своєю фактурою, отут камера нарешті зупиняється на обличчі і якось дає можливість витягувати щось драматичне з візуального. Іншого немає, і, насправді, немає в самому романі. Однак на письмі це виправдано тим, що Червоного «грають» оповідачі від імені яких ведеться розповідь, він подається їхніми очима. Режисер Заза Буадзе разом з письменником Андрієм Кокотюхою у ролі сценариста, прибрали цю оповідність на користь прямої дії, але драматургійно Червоний-Береза залишився своєрідною маскою. Він весь час перебуває в одному стані, наче український «термінатор», і залишається таким незмінним протягом всієї картини. Мабуть не дуже розвернеш власне акторське амплуа у таких обставинах.

Проте на повну голову (і обличчя) грають персонажі нібито другого плану, які, в результаті, виходять на перший. Це начальник табору майор Абрамов (актор Олександр Мавріц) та злодій «у законі» Коля Тайга (актор Ігор Колтовський). У першому випадку ми маємо змогу відчути сентиментальність в душі чудовиська, яку вдалося передати Олександру, а в другому - стати свідками перевтілення інтелігентного і спокійного Ігоря в зовсім протилежного персонажа, проте також зовнішньо непорушного, як буває тихим великий хижак, щоб потім миттєво і смертельно вдарити пазурами.

Драматичний сюжет, гарна операторська робота, вибір місцевості і переконливі декорації, вдалий акторський кастинг і режисерське вміння подати цільну оповідь, роблять «Червоний» такою ніби «прохідною» картиною, яка насправді торить дорогу чи то прохід, українському історичному «екшену». Не все вдалося одразу, однак, думаю, що «Червоний» залишиться як етап зростання новітнього українського кінематографа у своєму жанрі. Його будуть дивитися, і навіть, передивлятися, вже знаючи, що очікує героїв далі. А це важливо, бо так виявляється прихильність глядачів, відрада для режисера та сценариста, які, мають всі шанси посилити українське кіно.

 

Публикацию прочитали

Количество просмотров: 2726
delete
Андрей Марин
Андрей Марин, свободный журналист "ХайВей" 

Теги

Для того, чтобы оценить статью, Вас необходимо войти в систему
Право оценивать рецензии на ХайВей можно получить от редакции сайта по рекомендации одного из журналистов ХайВей
Рекомендаций: +2
Всего комментариев: 6, Всего рецензий: 4
Читайте также

Останню картину Черчилля купили майже за $474 тисячі (фото)Останню картину Черчилля купили майже за $474 тисячі (фото)

Зазначається, що торги тривали в Лондоні. ...

Бойовики обстріляли сили АТО на Луганському напрямку з гранатометів, - штабБойовики обстріляли сили АТО на Луганському напрямку з гранатометів, - штаб

Бойовики обстріляли сили антитерористичної операції (АТО) на Луганському напрямку з гранатометів. Про це йдеться у повідомленні прес-центру штабу АТО ...

Эти парни ждут, когда ты возьмешь их в командуЭти парни ждут, когда ты возьмешь их в команду

Собери непобедимую сборную Англии. ...

Укажите свой e-mail адрес, если Вы хотите получать комментарии к этому материалу
Подписаться

Для того, чтобы опубликовать сообщение в этой теме, Вам нужно ввойти в систему.

Рецензии

14:06 24/08/17
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Варте уваги.
Це добре, що відроджується українське кіно.
16:32 24/08/17
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
viktor trigub Киев
гарно написано - передрукую?
20:55 24/08/17
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Фахово!
00:00 25/08/17
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
ivp_paster Тернополь
 

Комментарии

Рекомендует этот материал.
14:06 24/08/17
viktor trigub Киев
Рекомендует этот материал. Почему? кіно
16:33 24/08/17
Гарно написано. Бачив лише трейлер і він мені сподобався. За винятком хіба що двомовності, яка ніяк не вилізе з нашого кіно. Зрозуміло, що таким чином намагаються зробити фільм більш реалістичним, але це ж все-таки художнє кіно. Он поляки у "Ставці, вищій за життя" всіх акторів польською озвучили - в тому числі й тих, які німців грають. І нічого, серіал цілком непоганий вийшов. Тому хочеться сподіватися, що українське кіно таки можна колись буде дивитися на 100% українською мовою. Це і українцям піде на користь і тим, хто вивчає українську.
09:30 25/08/17

Live

39 мин. назад

Володимир Олівець публикует статью Сонне

1 час. назад

Марк Львович комментирует материал «РУССКИЙ МИР» «КОЛБАСИТ» НЕ ПО-ДЕТСКИ, ГРАЖДАНЕ?

1 час. назад

Марк Львович рекомендует материал Хотите народный суд? Будет

1 час. назад

Марк Львович комментирует материал Хотите народный суд? Будет

2 час. назад

Чачанидзе Владимир публикует статью Нарисуй,художни
к...

3 час. назад

Евгений Татьянов комментирует материал Хотите народный суд? Будет

3 час. назад

Ольга Бабич публикует статью Чекання

3 час. назад

Василь Скріба публикует статью «Петро Чтиво» — новий YouTube-канал з оглядами книжок від економічного журналіста Петра Біляна

3 час. назад

Гануся публикует статью Фільм-переможец
ь Берлінале-2017 виходить у прокат

3 час. назад

Гануся публикует статью "Дихай" - дебют Енді Серкіса

4 час. назад

Ольга Бабич рекомендует материал Крапає дощ. Осінь.

4 час. назад

Богдан Йович рекомендует материал Донецький художній прифронтовий

4 час. назад

Богдан Йович пишет рецензию на публикацию Донецький художній прифронтовий

4 час. назад

Богдан Йович рекомендует материал Вадим МЕЛЬНИК: Правильно собранное дело никакой прокурор не продаст

4 час. назад

Богдан Йович рекомендует материал «РУССКИЙ МИР» «КОЛБАСИТ» НЕ ПО-ДЕТСКИ, ГРАЖДАНЕ?

5 час. назад

Володимир Бровко рекомендует материал Донецький художній прифронтовий

5 час. назад

Володимир Бровко пишет рецензию на публикацию Донецький художній прифронтовий

7 час. назад

Khomiaklit рекомендует материал ТЕРОР! ЧИ ВЖЕ ЗАБУЛИ ПРО ШАТУНА? Частка 8

7 час. назад

Khomiaklit пишет рецензию на публикацию ТЕРОР! ЧИ ВЖЕ ЗАБУЛИ ПРО ШАТУНА? Частка 8

7 час. назад

Khomiaklit рекомендует материал Політика очима Жори Ключника

7 час. назад

Kanareyka публикует статью Тренінг для представників влади, НУО та волонтерів «Діалог як інструмент роботи з конфліктом» у Києві

7 час. назад

Kanareyka публикует статью У КИЄВІ ПРОЙДЕ ВІДКРИТА ЗУСТРІЧ З СЕРБСЬКИМ КОНФЛІКТОЛОГОМ ГОРАНОМ ЛОЯНЧІЧЕМ

7 час. назад

Khomiaklit пишет рецензию на публикацию Політика очима Жори Ключника