О проекте ХайВей

Публикуйте на ХайВей свои статьи, фото, видео.

Получайте рецензии и комментарии от сообщества ХайВей на свои публикации.

Зарабатывайте деньги на публикациях.

Общайтесь с интересными людьми.

 

Стихи  13 июня 2013 15:36:28

За Стефаником

За Стефаником

І

Новина. Досьогодні розсипались дні

Жмутками кленового листя.

Праця. Туга. Бідність з колиски.

Вітер. Де ви, кленові листки?..

У сьогодні долинуть листи.

Чорний розпач. І туга печалі.

Сон. Провалля. Де спокій надбали.

І скривавлений захід вгорі.

Кров. Розпука. Нуртує. Горить.

Догоряють кленові листки

новиною погаслого неба.

ІІ

Скачуть по шибках.

Скачуть

І хапаються долі

Д’горі

Голову мою підводять

Червоні

Криваві

Оті язики.

Горе

Горить моє сонце д’горі

Де праця, де доля – горить

В горі

Червоний той захід горить

Угорі

Де сонце на крові.

ІІІ

Йой, вуйку, вуєчку, вийдемо на вуличку.

Йой, не бануйте, долю шануйте.

Доля… Стоїть хрестом посеред поля…

Йой, вуйку…

Горе…

Забула нас доля.

ІV

Холодний вітер

завіяв

у полі стежки

Замовчала

зчорніла земля

не моя

хвора осінь

останнього просить

вогня

що зігріє мене і її

і запалить

натомлений захід

що стогне вгорі

V

Гейби розкидані

долу думки

долинають

у вітрі осіннім

у холоднім його голосінні

жебракують замерзлі стежки

Холодно.

Тоскно.

Самотньо.

Фотокомпозиція Krietseena Olga
Фотокомпозиція Krietseena Olga

Публикацию прочитали

Количество просмотров: 1950
Отредактировано: 13-06-2013 [15:50]
delete
Агата Аргентум
Агата Аргентум, Житомир, свободный журналист "ХайВей" 

Теги

Для того, чтобы оценить статью, Вас необходимо войти в систему
Право оценивать рецензии на ХайВей можно получить от редакции сайта по рекомендации одного из журналистов ХайВей
Рекомендаций: +7
Всего комментариев: 32, Всего рецензий: 5
Укажите свой e-mail адрес, если Вы хотите получать комментарии к этому материалу
Подписаться

Для того, чтобы опубликовать сообщение в этой теме, Вам нужно ввойти в систему.

Рецензии

18:28 13/06/13
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Леся Одинець Тернополь
Суперово. Дуже вишукано, цікаво, емоційно.
Щиро дякую за Ваші слова))
21:29 13/06/13
19:09 13/06/13
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
"останнього просить
вогня
що зігріє мене і її
і запалить
натомлений захід
вгорі"

"жебракують замерзлі стежки"

захід - кров - горе

Вдалий вірш!
Дякую Вам, рада, що сподобалося))
21:30 13/06/13
23:55 13/06/13
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Это не просто стихи, это мороз по коже!
Очень понравилось!
Ну, тут такі читачі проникливі, що це надихає)) Дякую Вам!
00:07 14/06/13
12:20 14/06/13
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Sveta Rybalko Харьков
Переконливо, передається стан... Позначка "за Стефаником" дуже зобов"язує, однак смаком і відчуттям слова - тексти відповідають.
Лише одне зауваження: хай вже початківці бавляться картинками, оскільки літератури на сторінці - 2 грами, тож потрібно якось компенсувати недостатність поетичної виразності - візуальною. Ви володієте поетичним інструментарієм, від Вашого віршу і без малюночків і зимно, і тоскно, навіщо хапатися за ці "милиці"?

З повагою
Світлана
плеханов Киев
Света, есть такой приём - "озеленить", а потом впрыснуть яд. Менторский тон в рецензии не уместен (читайте критерии рецензии). Автор сумела подобрать иллюстрацию к стиху и эти сухие веточки и красные листочки, как капли крови на иссушенной душе страдающего человека.

Трудно было это не заметить. Вы же с упрёками и начальственным окриком - "не засорять!"

Не заметил такого рвения Вашего к местным авторам, устроивших помойку из стишков и бездарных иллюстраций.

Вы так и не ответили мне на счёт Вашей роли на этом ресурсе. Неужели Фельдман вмешался?
12:33 14/06/13
Sveta Rybalko Харьков
Михаил, а что Вы хотите услышать от меня в ответ на Ваши галюцинации? Вам почудился менторский тон - ну и отдыхайте с миром. Вам знакомы приемы "озеленения с ядом" - флаг Вам в руки, продолжайте, я не слежу за вашей деятельностью. Чего еще Вы там не заметили - мне не интересно, как и Ваша роль на этом ресурсе, который вы поливаете грязью и почему-то не можете забыть сюда дорогу. (Дорогая Агата, у г-на Плеханова такой прием: скоро и Вас, и Ваших друзей он убедит, что здесь все ужасные, один он Вам друг и предложит перейти на сайт Трымава))))

Что касается моей роли на этом ресурсе, она ничуть не изменилась - прихожу, когда есть пауза между проектами. Погуглите хорошо интернет, может, найдете еще пару десятков известных имен, с которыми я сотрудничаю. Только Вам-то что до того? Их было, есть и будет)))
12:53 14/06/13
плеханов Киев
Света, мой вопрос связан с со ссылкой на Вас автора Серьги (Шинха) в одном из скдлок этого почтенного клона.

Что касается "Поливания грязью" - этот реликт советских времён мне знаком.

К счастью, политика администрации ХВ изменилась: национально озабоченных уже не считают единственными представителями на истину и начали "банить" за откровенное хамство и переходы на личности (в чём и Вы были замечены).

Правда осталось пара неприкасаемых (именно они на Вас ссылались в своём диалоге).

Ваши советы следовало бы дать в комментариях и в вежливой форме, не наезжая на автора. read
13:41 14/06/13
Sveta Rybalko Харьков
Михаил, сайт устроен так, что все мы получаем только "ответ" на собственную реплику. Поэтому я не могу знать, где, кто, когда и в каком контексте на меня ссылался. Если для Вас это столь принципиально важно, то я не так богата, чтобы стать совладельцем такого сайта, как ХВ, а главное, зачем? У меня есть свой персональный сайт и, надеюсь, скоро запустим сайт нашего Востоковедческого центра. И это уже хлопотно.

Мой основной порт прописки последние три года - академия культуры. Есть и другие академии, государственные и частные музеи, коллекции открытого и закрытого типа, редакции и издательства, компании большие и малые, с которыми я работаю - постоянно или эпизодически. Ни одно из моих мест работы не имеет отношения к сайту ХайВей. Я здесь публикую только материалы, написанные специально для этого сайта за исключением м.б. пары-тройки моих журнальных статей.

Где Вам померещился "наезд" и не вежливая форма? Свое отношение к украшательству поэзии картинками высказываю не первый раз - но всегда только там, где вижу настоящую поэзию и никогда - слабым авторам.
14:26 14/06/13
плеханов Киев
Спасибо за ответ. Мне теперь ясно. Слово "наезд" применил исключительно основываясь на Вашем избирательном подходе к авторам. read
14:40 14/06/13
Sveta Rybalko Харьков
Михаил, критерии оценивания - одни, и я им следую. Читаю не все материалы, я здесь контракт на рецензирование не заключала. Поэтому принцип таков - от новичков - первые два-три материала, а потом и от них, и от всех остальных - только то, что мне интересно. Разумеется, если успеваю.


Что касается тональности рецензии - она обычная, принятая в рецензии. Утирать сопли нервическим барышням, рифмующим любовь-кровь - не мой жанр и не задача рецензента. Здесь же взрослый в творческом смысле автор и говорить с ним нужно по-взрослому, и оценивать по-взрослому. Опять, же автор сам к себе взрослую планку применила, поставив посвящение Стефанику. Вот и обращаюсь я в своей рецензии к нему, а не к Вам, Михаил. На том и завершим инициированный Вами диалог, времени он съедает много, а пользы делу - никакой.
19:50 14/06/13
плеханов Киев
Что то Вы сопли Серьге, Рате ни разу не подтёрли. smile

Выпрыгиваете из кустов только по вызову. wow
22:27 16/06/13
Sveta Rybalko Харьков
1. См. первый абзац
2. А Вы хамите мне по заказу, или по призванию?
08:32 17/06/13
плеханов Киев
Вам напомнить Ваше "пукнули", пани профессорша? smile
00:54 19/06/13
Sveta Rybalko Харьков
Не флудите, Михаил. Вам нечего больше сказать по поводу материала, ну и не загаживайте страницу своими бессмысленными репликами. Хотите пререкаться со мной? Вы мне не нужны. Или Вы полагаете, что это нужно автору страницы? Сомневаюсь.
01:01 19/06/13
Пане Плеханов, іще раз висловлюю вдячність за Ваше тонке і дуже влучне сприйняття творчості)) Спасибі Вам.
..стосовно іншого (діалог двох критиків), певно, я іще маю багато в чому на сайті спробувати розібратися))
23:26 14/06/13
Світлано, дякую за Вашу рецензію і зауваження.
Стосовно ілюстрації до матеріалу, -- для мене це не "милиці", і ставлю його не так для читачів, як для себе... Наче оберіг чи запобіжник.
Згадайте, що казали Стефаникові його друзі: "Не пиши так, бо..."
23:20 14/06/13
Sveta Rybalko Харьков
Так, просто до роздумів. ХайВей - не блог, це інтернет-видання, з наголосом на ВИДАННЯ. Автору надається інструментарій, необхідний, щоб зробити верстку матеріалу. Тепер варто згадати, як багато Ви бачили ілюстрованих збірок поезії? Скільки з них Вам сподобалися і хто саме? Чи багато є прикладів гарного ілюстрування поетичних творів? Чи потребує Тарковський картинок? Або Цвєтаєва? Або хтось із Ваших улюблених поетів?


Чесно кажучи, із сучасних графіків знаю лише одного, здатного виступити у тандемі з поетом. Можливо, у Львові хтось таки є, все ж поліграфічна традиція тривала... Однак, це велика рідкість, адже візуалізувати мову, якою говорять з богами - ...
Картинки до живого твору з інтернету - то трохи інакше називається (пишу не для того, щоб переконати, просто здогадуюсь, що Ви просто в цьому напрямку не замислювалися, мо вважали неважливим).

Однак, незалежно від того, чи сприймете цю думку, головна тема цієї сторінки - Ваші вірші, вони гарні. До наступної зустрічі і наснаги!
23:51 14/06/13
Згадаю про збірки Богдана-Ігоря Горобчука, наприклад. Так, і львівські видання -- на досить високому рівні. Особисто для мене -- є ілюстрація чи немає, -- як факт сам по собі не є аргументом. Якщо це гармонійно, то так і сприймається. Цікаво дізнатися, -- чи саме так сприймаєте це Ви, пані Світлано? А чи для Вас важить лишень самий факт відсутности, а наявности ілюстрацій?
21:30 17/06/13
Sveta Rybalko Харьков
Взагалі-то я відповіла у попередньому пості smile Спробую ще уточнити. За першою освітою і часткою життя, і професійного досвіду, я - художник. Крім того, що у процесі навчання книжка посідала неабияке місце, довелося й працювати у видавництві, та ще й батьківська величезна бібліотека, бібліотеки раритетів моїх вчителів... тож, як Ви розумієте, я не можу бути ворогом "наявності ілюстрації як такої".

Я не проти ілюстрації, я проти дурного смаку. Шкода, навіть попри тривалі видавничі традиції, дурного смаку сьогодні більше, ніж гарних видань. Щоправда, як і в цілому у суспільстві - культура загальна і культура книги поступово знижують стандарти.

Однак, навіть "за кращих часів" простежувалися певні закономірності: ілюструвати літературні твори завжди складно, а поезії - найскладніше. Можливо через різну природу. Все ж таки, проза - текст написаний, тобто живе у матеріальному просторі (хоча й тут не все можливо передати засобами візуальними). Поезія - від народження і тривалий час - усний жанр. Щоб оцінити вірш, потрібно його прочитати кілька разів вголос. Якщо не відчуваю його ритміки, інтонації, музики - він залишається для мене "закритим". Інколи то завдяки авторові, інколи - щось в мені закрилося.

За великим рахунком, ті поети, що працювали саме над словом, прискіпливо ставилися й до декламації. Сучасники згадували, що Блок промовляв свої вірші підкреслено тихим та рівним тоном, наче випускав у тишу по одному слову, щоб кожне можна було відчути ... Моя улюблена акторка Аліса Фрейндліх записала цілу платівку декламованих віршів. Певні (більш стримані) - непогано, але у більшості випадків - забагато емоцій, екзальтації. Результат - драма є, а поезії майже не залишилося. Я вже не кажу як карикатурно декламується вір Тарковського "Вот и лето прошло"... Я чула авторське виконання: поет уникав будь-яких "фарб" декламації, промовляючи слова тихим, нейтральним голосом і від того кожне промовлене слово набувало величезного значення...

Довга тема. Були цікаві експерименти "стихоживописи" на Сході та Заході, але це надто довга тема. Якщо коротко: декламація віршів як складова мистецької акції, перформансу нормально співпрацює з різноманітними засобами виразності - інсталяцією, живописом, відеоартом, музикою, пантомімою і т.ін (звісно, маємо наувазі вдалі зразки). Але у такому випадку ми оцінюємо перформанс у цілому, як цільний арт-жест, а не поезію як таку. Щоб оцінити поезію потрібні лише дві речі - тактовна декламація та тиша.

У друкованому варіанті тишею є білий аркуш, літери, шрифт - візуалізація декламованого вірша. Все інше - зайве, відволікає. Виключення може бути лише в одному випадку - коли поезія надихає на створення рівноцінного твору (Лєрмонтов-Врубель).

Розвиток інтернет продукує нові традиції, які відбивають частіше відсутність смаку, культури, грамотності. Мабуть 90 відсотків користувачів поставлять картинку до віршика, як дівчата колись ліпили у шкільних зошитах-анкетах вирізки з журналів... Але Ви - не 90 відсотків, тому й запропонувала Вам подивитися на це в іншому ракурсі (що, звичайно, Вас не зобов"язує тут і зараз погоджуватися зі мною).
12:49 18/06/13
Світлано, цікаво було б почути Вашу думку щодо авторських ілюстрацій.
Коли автор до твору додає свої власні малюнки, фото - як Ви сприймаєте?
13:18 18/06/13
Sveta Rybalko Харьков
Дякую за цікавість до теми smile Звісно, тут не існує однозначної відповіді. Здавалося би, цілком доречні малюнки Пушкіна до його творів. Однак, самому Пушкіну і в поганому сні не наснилося би використати свої малюнки у чернетках як ілюстрації (з багатьох причин). Однак, якщо за життя поета його малюнки не використовувалися у виданні (у першу чергу - вони не призначалися для ілюстрування видання)і то було правильно, то через певний час їх використання стало доцільним, оскільки читачеві вже був цікавим і не сам твір (часто вже знаний напам"ять), а сам поет, його особистість і все те, що знаходиться за текстом.


Перепрошую, знов виходить довго))) Якщо коротко: все залежить від задачі, яку ставлять перед собою автор, або видавець. Якщо автор принципово хоче сам вирішити завдання поєднання візуального та вербального образів (наприклад, експерименти футуристів, або японської школи Нага), і йому це вдалося - то в такому разі і видавець має йти за автором, адже тут візуальний образ є вагомою часткою авторського задуму. Тобто спроба вилучити візуальний образ зіпсує цілісність твору.


Інша ситуація: візуальний образ як імпульс, першопричина появи віршів. Наприклад, поет надихався картинами певного художника, або навіть, конкретно писав вірші до картин, що йому сподобалися. Звісно, що у такий ситуації бажано бачити джерело натхнення.


Схожа, але вже не рівноцінна ситуація - мандри. Поет і писав, і фотографував (або малював). Якщо він вважає те, що написалося під час мандрів, цілком самостійним - картинки не потрібні. Але якщо хочеться видати книжечку про всю подорож, як щоденник, і автор не вважає всі вірші рівноцінними і ставиться до них як до "зарубочок для пам"яті", тоді доцільно викристати увесь матеріал - і замальовки, і фото, і вірші.



Тобто все залежить від того, на що хоче звернути увагу автор. Якщо він хоче, щоб читач почув матерію слова, його фактуру, звук, то йому не потрібні візуальні образи, краще навпаки, щоб хтось читав вголос, а ми очі заплющили))) Якщо автор вважає, що те, про що він хоче розповісти, недостатньо виражене словом, або сприйняття тексту покращиться від його картинок (?!!!), то можливо, краще повернутися до текста і доробити його))))


Знов-таки, не існує правила без виключення. Однак, художнику, що ілюструє текст, легше продемонструвати досвід читача, ніж авторові - досвід художника.


(у всіх випадках не йдеться про літературу для дітей)
14:00 18/06/13
До Світлани Рибалко.

Дуже цікаво було прочитати Ваші розлогі і професійні коментарі. Щиро дякую за таку ґрунтовну інформацію та детальне висвітлення Вашої позиції. Багато у чому погоджуюся тут.

Але маю одне зауваження. нехай цей сайт і називається "виданням", але формат будь-якого інтернет-сайту, а рівно -- і його сприйняття, -- то не є формат та сприйняття книги.

ПС. реклама обабіч геть не сприяє мовчазній тиші сприйняття ;)
23:17 18/06/13
Sveta Rybalko Харьков
Ще як не сприяє! Однак всі засоби організації сайту засновані на книжковій традиції, і не тільки засновані, а й разраховані на стереотипи сприйняття знаків, сформовані культурою книги. Реклама заважає, звісно, однак це теж видавничі "мульки": останні аркуші книжки часто відводяться під ... рекламу інших книжок. Щоправда, наприкінці ХІХ - початку ХХ століття у книжках рекламувалися і товари... Тобто нема нічого нового під цим небом))) smile
00:13 19/06/13
16:02 18/06/13
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
ЛЮБОВ МАЩЕНКО Чернигов
Ваш коментар до оцінки (обов'язково).Хвилює,тривожить...Гарно!
Спасибі Вам за те, що читаєте душею.
23:05 18/06/13

Комментарии

Рекомендует этот материал.
21:46 13/06/13
Дякую, що завітали))
22:07 13/06/13
плеханов Киев
Рекомендует этот материал. Почему? Рекомендую. Поэзия!
21:56 13/06/13
Приємно, що тут є люди, закохані у поезію.
22:08 13/06/13
плеханов Киев
Спасибо за ответ. Тутошние гении описывают скрепки, ноги, ногти и другую физиологию частей своего тела. Озеленяются и поднимают жуткий вой за критику.

Приятно было читать Ваш стих. Мурашки шли по коже от переживаний страдающей человеческой души. Вам удалось передать боль, а читателю её ощутить. Спасибо. smile smile
22:15 13/06/13
А Ви проникливий читач... рада знайомству))
22:33 13/06/13
плеханов Киев
smile smile best
12:20 14/06/13
Вла Рин Полтава
Рекомендує цей матеріал.
22:27 13/06/13
Вла Рин Полтава
Прекрасно! Спасибі Вам за творчість.
22:28 13/06/13
smile Дякую))
22:34 13/06/13
Монах

Хатина в тумані обвита
Лозою дички винограда
Ніхто не зайде
не правда
прийде осінь листопада
Та обкладе митом .
00:07 14/06/13
Сплатити за все доведеться
Рано чи пізно.
Осене...
А що далі?..
23:13 14/06/13

Рекомендує цей матеріал.

23:17 13/06/13
Дуже дякую)
23:12 14/06/13
На здоровя.
23:18 14/06/13
Рекомендует этот материал. Почему? Очень рекомендую!
23:55 13/06/13
Спасибі Вам.
23:09 14/06/13
гмм Кривой Рог
Агато, я вражений, дякую. Ви перевернули для мене якусь нову сторінку. Натхнення Вам.
11:27 14/06/13
Щиро дякую, друже. За сприйняття, і за побажання)) Для мене це немало означає.
23:09 14/06/13
Домовилися ;) Настрої змінюються, і усьому є місце та час у нашому житті..
23:06 14/06/13
Sveta Rybalko Харьков
Рекомендует этот материал. Почему? гарний дебют
12:23 14/06/13
Дякую Вам, Світлано))
22:59 14/06/13
плеханов Киев
Так и нужно гостей встречать, а не ворчать. smile
22:24 16/06/13
Sveta Rybalko Харьков
Миша, Вы наконец-то очнулись? Рекомендация была дана вместе с рецензией, но Вам же -- лишь бы прицепиться. Не стройте из себя защитника униженных и оскорбленных, Вам они безразличны, как, впрочем, все и вся на этом сайте. Не теряйте зря времени и слов, пригласите компанию в ваш оазис и там демонстрируйте радушие так, как Вы его понимаете.
08:57 17/06/13
плеханов Киев
Света, Вы что- админ этого сайта или куратор? Если нет, то менторский тон Ваш не уместен. Если это приказ, то я подчиняюсь. cry smile
11:25 17/06/13
Sveta Rybalko Харьков
Миша, это Вы за мной со свистком ходите, вот и расскажите себе-любимому об уместном и неуместном. Я-то Вас в свой диалог с автором не звала. Хватит флудить, Вас здесь давно благодарят, а мне отвечать Вам - зря тратить время. Найдите другой объект.
11:54 17/06/13
плеханов Киев
smile smile smile smile best
11:57 17/06/13
Александр1979 Харьков
Рекомендует этот материал.
12:28 17/06/13
Дякую, Олександре))
21:32 17/06/13
ЛЮБОВ МАЩЕНКО Чернигов
Рекомендує цей матеріал. Чому? Хочеться перечитувати.
16:06 18/06/13
smile Дякую на доброму слові)
23:03 18/06/13
ЛЮБОВ МАЩЕНКО Чернигов
Художнє оформлення, на мою думку,дуже переконливе.В далекому минулому не було ж і таких можливостей dknown
16:15 18/06/13

Live

40 мин. назад

Роман Доля публикует статью Глава Госавиаслужбы Бильчук скрывает смертельные аварии в летной школе своего брата

1 час. назад

Алекс Скиталец комментирует материал рассказ из жизни "Последний разговор с Олей в Храме"

1 час. назад

Алекс Скиталец комментирует материал рассказ из жизни "Последний разговор с Олей в Храме"

7 час. назад

Вікторія Івченко публикует статью Друге Народження Душі

7 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Белка Белкина комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Алекс Скиталец комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

8 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

9 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

9 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

9 час. назад

Алекс Скиталец комментирует материал Дозволь тобою милуватись

10 час. назад

Белка Белкина комментирует материал Дозволь тобою милуватись

10 час. назад

Алекс Скиталец комментирует материал Дозволь тобою милуватись

10 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

10 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Дозволь тобою милуватись

10 час. назад

Белка Белкина комментирует материал Дозволь тобою милуватись

10 час. назад

Белка Белкина комментирует материал Дозволь тобою милуватись

10 час. назад

Белка Белкина комментирует материал Дозволь тобою милуватись