О проекте ХайВей

Публикуйте на ХайВей свои статьи, фото, видео.

Получайте рецензии и комментарии от сообщества ХайВей на свои публикации.

Зарабатывайте деньги на публикациях.

Общайтесь с интересными людьми.

 

Мир политики  29 октября 2010 15:13:41

Автор: Michael Rokh

Дещо про Лева Ребета

"30 октября во Львове состоится церемония перезахоронения одного из ведущих деятелей ОУН, ученого, публициста Льва Ребета и его жены, соосновательницы Украинского Главного Освободительного Совета (УГОС) Дарьи Ребет... По информации “Сегодня” Ребет Лев был евреем." - з новин.

Чесно кажучи, я дуже довго вагався у доцільності публікації цього мікродослідження, бо тим наступаю сам собі на горло. І все ж...

Ребет Лев (псевда: “Кол”, “Стар”, “Клещ”) родился 3 марта 1912 в Стрые на Львовщине, в семье почтового урядника Михаила Ребета и Екатерины Недокис.

Довідка:

СТРЫЙ, город в Галиции (ныне районный центр Львовской области Украины). Евреи начали селиться в Стрые в начале 16 в., с развитием торговли между восточными областями Польши и Венгрией. К 1910 г. численность еврейского населения Стрыя достигла 12 023 человек. Несмотря на то, что среди евреев преобладали религиозные ортодоксы, в двух городских гимназиях учились 447 еврейских детей (37,8% учащихся) и работали около 10 преподавателей-евреев; в том же году была организована школа-интернат, в которую поступили 30 еврейских подростков из окрестностей города. В начале 20 в. пост бургомистра Стрыя несколько лет занимали евреи.

В 1921 г. в городе насчитывалось 10 988 евреев (около 40% всего населения), в 1931 г. — 10 869, в 1939 г. — около 12 тысяч. В 1920–30-х гг. в Стрые действовали отделения всех сионистских партий и Агуддат Исраэль; открылись еврейское профучилище, финансировавшееся Джойнтом, и две еврейских школы (одна из них — под эгидой Тарбута). Работали многочисленные благотворительные, религиозные и культурные организации. www.eleven.co.il/

З дитячих років [Лев Ребет - прим.] відзначався глибокою релігійністю ( www.aratta.org.ua/text_ua.php/info%5Bat%5Daratta.com.ua/doc/comments.php ) та відданістю українській національній ідеї. Брав участь у юнацькому русі пластунів, вже в 15 років, навчаючись в українській гімназії Стрия (1922-1930), став членом Української Військової Організації (УВО), згодом членом ОУН.

Пізніше, згадуючи ті роки, Ребет писав, очевидно, відносячи ці слова до самого себе: «Головною базою ОУН була молодь, насамперед студентська. Ця молодь виросла вже в традиції української державності, вона пам’ятала існування, хай і короткотривале, самостійної держави, вона на власні очі бачила українське військо , одним словом, уже раз пережила те становище української держави, за яке збиралася боротися. Державна самостійність не була для неї нездійсненою фантазією; молодь цю самостійність уже бачила і вона перед її уявою стояла реально — треба було тільки здобути її».

Зупинимося на навчанні Лева Ребета в українській гімназії. Це при всьому тому, що у місті були принаймі дві жидівські школи і серед стрийських жидів переважали релігійні ортодокси. Втім, "в двух городских гимназиях учились 447 еврейских детей (37,8% учащихся)"

Тут переходимо до зауваження про глибоку релігійність Лева Ребета. Шановні читачі мабуть багато разів бачили світлини жидівських релігійних хлопчиків-ашкеназів із пейсами та в кіпах-єрмолках на головах:

Дещо про Лева Ребета

Стосовно глибокої релігійності має сенс привести ще одну світлину - Могила Лева та Дарії Ребетів на цвинтарі Вальдфрідгоф у Мюнхені:

Дещо про Лева Ребета

Також, звертаємо увагу на напис: "Лев Роман Ребет" не ім'я по-батькові (Михайло), а подвійне ім'я, притаманне західноукраїнцям. Не можу сказати, що в жидів не було подвійних імен, але замість імені "Лев" у подвійному написанні було б івритське "Арьє" і лише у "асимільованому" вигляді - "Лев", але, скоріше за все, вже не подвійне.

А ось типова жидівська могила (Івано-Франківский жидівський цвинтар):

Дещо про Лева Ребета

Жидівські пам'ятники можуть бути які завгодно, з текстами на івриті та без, із шестикутними зірками та без, але із хрестами - ніколи.

Дещо про Лева Ребета

Крім того: Останній день. 12 жовтня 1957 року, то була субота, тато мав іти на роботу до редакції «Сучасної України». (Зі спогадів сина Лева Ребета) Релігійні жиди не працюють по суботах.

Лев Ребет (№ 57368) — один из ближайших соратников Степана Бандеры, член украинского правительства, сформированного на основании «Акта 30 июня» в 1941 г. Привезен в Аушвиц 8 августа 1942 г. Лагерь он пережил, как и привезенный сюда немного ранее другой член этого правительства — Степан Ленкавский http://mikle1.livejournal.com/766611.html

Дещо про Лева Ребета

Як же той глибоко релігійний жид зміг вижити у концтаборі Аушвіц? Чи то віра допомогла? А іншим? То може він був вихрестом? Вихрестом-то вихрестом, але Аушвіц та обрізання... Втім, є приклад іншого в'язня нацистського "Целенбау" - Леона Блюма ( http://www.evrey.com/sitep/person/print.php?menu=226 )

У свій час Мелетій Смотрицький ( http://www.tovtry.km.ua/ru/history/statti/postati/smotryckij2.html ) зазначав:

"… не вироджується з своєї крові той, хто віру міняє. Хто з руського народу римську віру приймає, не стає одразу ж іспанцем чи італійцем, а залишається русином шляхетним по-старому. Не віра, отже, русина русином, поляка поляком, литвина литвином робить, але уродження і кров руська, польська і литовська…"

Цитовано по: Яременко П.К. Мелетій Смотрицький. Життя і творчість. – К.:НД, 1986.

Одразу може й не стає, а у поколіннях? Кінець кінцем усі ми походимо від Адама та Єви. Адам, з івриту - "людина".

“Нет, — говорит Мехлис, — я не еврей, я — коммунист” (Зі спогадів бувшого секретаря Сталіна) ( http://www.newswe.com/index.php?go=Pages&in=view&id=2713 ).

Уявіть собі жидівську дівчинку кінця XIX сторіччя, із типово жидівським же ім'ям - Катерина. А якщо й мати Арьє-Лева Ребета була християнкою, то він був жидом негалахічним. Негалахічний жид, ще й вихрест. Шо ж спільного могло бути в ньому із жидівством? Мова, культура, виховання, певний відсоток крові?

Може десь збереглося посвічення про хрещення чи то Катерини, чи то Арьє-Лева Ребета? Може збереглися поховання Михайла Ребета, чи Катерини Недокис?

Головним помічником і порадником у житті Лева Ребета була його дружина Дарія Цісик. Вона також належала до проводу ОУН і була визначною політичною та громадською діячкою.

Народилася Дарія Ребет у священицькій родині: її батько Омелян Цісик — син священника з Коломиї, германіст і україніст, автор книги «Політичні твори Шевченка»; мати Олена (Леся) Федорович — донька священика, який у ІІ-ій половині ХІХ ст. належав до «пробудителів Буковини».

Не думаю, що батьки Дарії благословили би шлюб доньки із жидом, навіть з оглядом на те, що той жид - галицький.

За християнськими канонами шлюби з євреями можна було укладати в разі зміни іновірцем своєї релігії. В українських селах траплялися поодинокі випадки вихрещення євреїв, які хотіли брати шлюб з українцями. Щоправда, в таких випадках єврея чи єврейку, що відступали від віри своїх батьків, виганяли з громади і, згідно зі звичаєм, за ними справляли поминки, як за померлими. «Вихрест», який не належав уже до своєї громади, докорінно змінював свій спосіб життя, зрікався рідної культури, традицій та обрядів. Діти в таких сім'ях виховувалися на традиційно-побутовій культурі та релігії українців і визнавали себе українцями.

За даними Всеросійського перепису населення 1897 p., в Україні змішані сім'ї становили лише 2,7 %. їх кількість була значно більшою в містах, ніж у селах. Таким чином, українська традиційна сім'я була в абсолютній більшості однонаціональною. http://about-ukraine.com/index.php?text=63

Як бачимо, справа навіть не в юдаїзмі, а у християнстві. З цього можна зробити висновок: Лев Ребет принаймі на момент одруження однозначно не міг бути галахічним жидом, а відступивши від віри своїх батьків і зовсім втрачав всякий культурно-релігійний зв'язок з юдеями.

Згадує син Лева Ребета, Андрій:

Наша сім’я була глибоко українська. Й хоча ми з сестрою ходили до німецьких шкіл, завжди почувались українцями. Тоді тут були українські суботні школи, церкви, діяли пластуни, різні молодіжні організації. http://www.ut.net.ua/art/168/0/3481/

Що сьогодні можна знайти у інтернеті до слова "Rebet":

Christine Rebet (Current MFA Student) in New York

“Rebet Asker-Greek Roots Series”. 1932-1940…the first recordings!

Версії походження призвища Ребет:

Скорее всего, слово происходит от турецкого rebet — деклассированный, непокорный, находящийся вне закона, данная этимология приводится во многих греческих источниках. Существует также версия происхождения слова от итальянского ribelle — повстанец, бунтарь, мятежник, что в конечном итоге, как и турецкое rebet, означает человек, выступающий против закона. "Грецька газета" http://www.greekgazeta.ru/archives/nomer04/articles/30.shtml

І на останнє. Звернемося до "Словника жидівських призвищ Галичини: http://www.avotaynu.com/books/DJSGNames.htm Ні призвища "Ребет", ні "Недокис" там немає. Чи і батьки Арьє-Лева Ребета були вихрестами? і призвища свої змінили?

Ця стаття залишає багато питань, на які я не можу відповісти, тож буду вдячний за будь-яку додаткову інформацію стосовно хрещення Лева Ребета, та інформацію про хрещення, одруження чи поховання його батьків.

Публикацию прочитали

Количество просмотров: 7585
Отредактировано: 29-11-2010 [14:18]
delete
Michael Rokh
Michael Rokh, свободный журналист "ХайВей" 

Теги

Для того, чтобы оценить статью, Вас необходимо войти в систему
Право оценивать рецензии на ХайВей можно получить от редакции сайта по рекомендации одного из журналистов ХайВей
Рекомендаций: +1
Всего комментариев: 15, Всего рецензий: 0
Укажите свой e-mail адрес, если Вы хотите получать комментарии к этому материалу
Подписаться

Для того, чтобы опубликовать сообщение в этой теме, Вам нужно ввойти в систему.

Рецензии

Комментарии

Рекомендует этот материал.
18:02 29/10/10
Дякую!
18:10 29/10/10
Автор хоче підмінити поняття "єврей" (у Стрию казали "жид") і "юдей"? Хіба автор нічого не чув про вихристів? Чи Ребет не мав права і умов стати християнином, українським націоналістом?
18:20 29/10/10
Так, пане Валентине, Ви маєте рацію, можна сказати і юдей, і жид. Але, як сказав Лев Троцький: "Я не еврей, я - коммунист". Себто, відрекшися від ідеології юдаїзму товариш Троцький прийняв ідеологію комунізму, що на початку ХХ сторіччя було рівнозначним із втратою приналежності до жідівства, як народу.

Вихрест у ту пору переставав бути і юдеєм, і жидом, і євреєм, і гебреєм.

Ви кажете - вихрест. Що ж, тоді постає питання, як цей вихрест вижив у Аушвіці? Вибачайте, пане Валентине, обрізання - процес необоротний, навіть для вихрестів.

Крім того, здається мені, що повинні існувати жидівські могили, зрозуміло, що на жидівському цвинтарі Стрию, Михайла Ребета и Катерини Недокис.

Не зовсім зрозуміло, як жидівска дівчинка ХІХ сторіччя могла носити ім'я Катерина? То є велика верогідність, що пан Арьє Ребет був жидом, якщо взагалі був жидом, тільки з батьківського боку, себто жидом не галахічним.
20:04 29/10/10
Бачите, пане Роху, українці дещо інакше ставляться до визначення національності, аніж юдеї: чи він жид по батькові, а чи по матері жид - нема ніякої різниці. Навіть в українській традиції національність визначають швидше по батькові, аніж по матері, бо та сама мати може мати дітей різного накціонального і расового походження. Ну, скажімо Ленін, був вихрестом ще з діда, хрести на могилах його предків нікого не дивують.
20:50 29/10/10
До того ж, як бути із призвищами "Ребет" та "Недокис", що їх немає у "Surnames in Dictionary of Jewish Surnames from Galicia" http://www.avotaynu.com/books/DJSGNames.htm

То вони галицькі жиди, чи ні і чи жиди вони взагалі?
20:08 29/10/10
Якщо Ян Бендера зустрічається серед польських повстанців 1863 року, то це ніяк не доводить, що Степан Бандера не міг бути українським націоналістом.
20:53 29/10/10
Дякую, пане Валентине за Ваші слушні зауваження. Дещо у статті я виправив, але питання залишаються. Хрещення хрещенням, та повинен залишитися церковний запис про цю подію. Чи я погано розуміюся у християнській обрядовості? Крім того, мусять бути поховання батьків Лева Ребета, записи у церковних книгах про їх смерть та місце поховання, якщо вони вихрести. Як відбувся шлюб Лева та Дарії Ребет, чи за християнським обрядом? Якщо так, то Лев дійсно міг бути вихрестом, чи не був жидом взагалі.
21:18 29/10/10
Мелетій Смотрицький писав колись, що не міняється у людини кров, коли вона віру міняє. Я не знаю, проводив хтось детальні геніалогічні дослідження Ребетів, а чи ні. Ви ж, наскільки я те розумію, теж не шукали метричні книги і не вивчали по них родовід Лева Ребета. Утвердилося чомусь з чиєїсь подачі, що він був жидівського походження. Маєте намір це детально дослідити, то приїздіть в Україну, покопайтеся з місяць в архівах, дослідіть метричні книги та клірові відомості...
21:30 29/10/10
Пане Валентине, дозвольте нагадати Вам початок статті:

"Чесно кажучи, я дуже довго вагався у доцільності публікації цього мікродослідження, бо тим наступаю сам собі на горло. І все ж..."

"мікродослідження"

Для мене було б набагато кращим, щоб Лев Ребет таки був жидом, навіть не вихрестом, а саме жидом. Тому я не дуже зацікавлений у розшуках тих метрик. Але, при нагоді, варто з'їздити, розшукати поховання батьків Лева Ребета та зробити світлини. Ви знов маєте рацію.
21:38 29/10/10
Підказую: генеалогічні дослідження у архівах можна проводити лише стосовно своїх родичів чи треба заручитися нотаріально завіреним дорученням особи, генеалогію якої ви вивчаєте. Але існують клірові відомості, серед яких є сповідальні відомості: священик двічі на рік подавав звіт у консисторію (про те, кого він причастив, а кому відмовив у причасті і через яку причину), переписував усіх парафіян і вказував їхнє віросповідання. Якщо один з подружжя був іншої віри, то це зазначалося. Втім, я це пишу на підставі вивчення документів підросійської України. Гадаю, що щось подібне було і в Україні підавстрійській та окупованій Польщею.
21:51 29/10/10
І Вам спасибі за увагу до статті confused wink
06:42 06/01/11
"Утвердилося чомусь з чиєїсь подачі, що він був жидівського походження."

http://h.ua/story/280736/
21:43 29/10/10

Live

1 час. назад

Белка Белкина комментирует материал Перундень

2 час. назад

Алекс Скиталец комментирует материал стих Сергея Лебедева и Юрия Мельника "К нам Ангелы Бога на помощь спешат"

2 час. назад

Khomiaklit рекомендует материал ВИР БРЕХНІ В УКРАЇНІ

2 час. назад

Khomiaklit пишет рецензию на публикацию ВИР БРЕХНІ В УКРАЇНІ

2 час. назад

Khomiaklit рекомендует материал ЖИТТЯ НЕ ДЛЯ ВКРАЇНИ

3 час. назад

Алекс Скиталец рекомендует материал ВИР БРЕХНІ В УКРАЇНІ

3 час. назад

Алекс Скиталец комментирует материал ВИР БРЕХНІ В УКРАЇНІ

3 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Перундень

4 час. назад

Белка Белкина комментирует материал Перундень

4 час. назад

Дмитрий Шилин публикует статью Достижения «Запорожстали» вошли в Книгу рекордов Украины

4 час. назад

Дмитрий Шилин публикует статью Комбинат «Запорожсталь» подтвердил соответствие международным стандартам

4 час. назад

Алекс Скиталец комментирует материал стих Сергея Лебедева и Юрия Мельника "К нам Ангелы Бога на помощь спешат"

4 час. назад

Ганка Гличка публикует статью Йде листопадова пора

5 час. назад

Дмитрий Шилин публикует статью Запорожские дети поздравили металлургов с юбилеем «Запорожстали»

5 час. назад

Дмитрий Шилин публикует статью Ростислав Шурма поздравил ветеранов с 85-летием «Запорожстали»