О проекте ХайВей

Публикуйте на ХайВей свои статьи, фото, видео.

Получайте рецензии и комментарии от сообщества ХайВей на свои публикации.

Зарабатывайте деньги на публикациях.

Общайтесь с интересными людьми.

 

Культура  7 августа 2008 22:54:44

Автор: Алекс Брут

Порятунок Боржавської вузькоколійки - у руках громади

100-річний ювілей Боржавської вузькоколійки - у народі "Анці Кушницької" - відбувається на Закарпатті без великої помпи і без участі влади. Нагадаємо історію: 28 грудня 1908 року, ще за Австро-Угорщини, було відкрито рух за маршрутами Берегово-Довге та Хмельник-Виноградів. На будівництво цих гілок знадобився всього один рік. А в наші часи майно, яке утримували в належному стані три держави, стало важким тягарем для "Укрзалізниці", у відомстві якої перебуває нині вузькоколійка.

Майбутнє вузькоколійки - у темних тонах...
Майбутнє вузькоколійки - у темних тонах...

Ще у 1995 році припинився рух пасажирських потягів на дільниці Берегово-Хмільник, наразі здійснюється він тільки у бік Іршави. Але навіть цей маршрут, що пролягає колоритною місцевістю вже неодноразово намагалися закрити. Державний "господар" підрахував збитки (сягають вони понад 6 мільйонів гривень на рік) і категорично заявив: "Укрзалізниці" вузька колія непотрібна. Однак передавати свою власність іншому підприємству також ніхто не бажає, за краще вирішили рейки розібрати і здати на металобрухт.

Залізничний міст через Боржаву (вид зверху)
Залізничний міст через Боржаву (вид зверху)
Абсолютно абсурдне рішення, подібне до суцільного знищення 60 раритетних паровозів на початку 1990-х, що зберігалися у депо станції Королево.
Залізничний міст через Боржаву (вид знизу)
Залізничний міст через Боржаву (вид знизу)
Але тоді, у часи хаосу цей злочин проти культурного надбання (адже паровози можна сміливо відносити до предметів культурної спадщини) міг зійти з рук без широкого розголосу. Тепер нібито і часи вже інші, а методи, виходить, залишаються старими, варварськими.

Звісно, сьогоднішня "Анця Кушницька" перебуває не у найкращому стані. Рухомий склад (дизель-потяги та вагони) практично вичерпав свій ресурс, а рейки на деяких ділянках давно потребують заміни. Однак вузькоколійка досі живе своїм життям, хоча, як кажуть, і дихає на ладан. Сотні людей щодня користуються її послугами, обслуговує локомотиви та маршрути біля 60 робітників. Давно вже стало зрозумілим, що єдиний спосіб зберегти і не втратити остаточно унікальну пам’ятку нашої крайової історії - це використовувати вузьку колію в галузі туризму.

Його майбутє також під питанням...
Його майбутє також під питанням...

На Закарпатті цим питанням займаються декілька громадських та культурних товариств, серед них найбільш відома "Боржавська ініціатива", пізніше долучилася і "Європейська спілка транспортників України" та інші. Існує навіть програма реконструкції Боржавської малої залізниці, яку підписали керівники трьох районів Закарпаття по території яких вона пролягає та представники громади. На базі вузькоколійки пропонувалося створити самостійне комунальне підприємство, яке безпосередньо зайнялося би проблемою збереження та відновлення діючого історичного об’єкту. Якщо обласна рада підтримує цю ідею, то керівництво "Укрзалізниці" вдається лише до ультимативних заяв. У разі, якщо органи місцевого самоврядування не відшкодує збитки, погрожує ліквідацією вузькоколійки на Закарпатті. Хоча не можна сказати, що ситуація безвихідна. Світло у кінці темного тунелю таки мерехтить - і можна констатувати, що обласна влада та громадські організації ніколи не допустять ганебної смерті "Анці Кушницької".

Навіть по рейках можна вивчати історію. Ось тут дата виготовлення 1890 та місто - угорський Дьор
Навіть по рейках можна вивчати історію. Ось тут дата виготовлення 1890 та місто - угорський Дьор

Аби зустрітися та обговорити проблемні питання, а також привернути всебічну увагу до можливого успішного використання інфраструктури вузької колії у галузі туризму 3 серпня (до речі, вже традиційно) на станції Хмільник Іршавського району відбувся "День вузькоколійки". Організаторами свята стала громадська організація "Боржавська ініціатива" та Берегівський туристично-інформаційний центр.

Розпочалася ця цікава акція у Берегівському депо малої залізниці. Саме тут "відпочивають" дизельні локомотиви, їх доглядають та "лікують". Начальник депо Емеріх Гейруш розпорядився підготувати три пасажирські вагони та один вантажний. В останньому, до речі, їхали переважно журналісти, аби мати можливість знімкувати через відкриті двері навколишні пейзажі. На запрошення місцевого культурного товариства на свято приїхало чимало туристів та представників подібних діючих залізниць з Угорщини, Австрії та Німеччини.

На станції Хмільник - свято один раз на рік
На станції Хмільник - свято один раз на рік

Прибуття локомотиву ТУ-2 зустріли мало не оплесками і влаштували цьому «залізному коню» фотосесію. Гостей зустрічала залізнична "стюардеса" у парадній формі. Багато хто взяв з собою дітей. Загалом поїздка до станції Хмільник тривала трохи більше години, адже швидкість локомотиву не порівняти з сучасними лайнерами. Однак для здійснення туристичної вилазки швидкість абсолютно ні до чого - головне позитивні враження.

Провідниця Наталка зі своїм шефом
Провідниця Наталка зі своїм шефом

До речі, маршрут проходить навіть через справжній (і один з найбільших в області) циганський табір! Можливо для когось його вигляд є непривабливим. Утім для іноземців було дуже цікавим видовищем. А малі голозаді хлопчаки біля хижок з вальки довго здивовано дивилися нам услід і радісно махали руками.

Вагончик рушив - діти у захваті!
Вагончик рушив - діти у захваті!

Проїхавши дві колишні станції - Кідьош та Великі Береги, залишивши позаду колоритні берегівські пагорби, порослі лісом, потяг зробив першу зупинку у Верхніх Реметах. А тут вже чекали на прибуття артисти з фольклорного ансамблю "Іршава" - молоді парубки та дівчата у національних костюмах. Запальні танці і співи одразу створили відповідний настрій у пасажирів. А під кінець виступу навіть присутні пенсіонери пустилися у танок - їх за руки підхопили учасники ансамблю.

Танок для двох
Танок для двох

Один з небагатьох збережених механічних семафорів на Закарпатті. Замість світла - вручну повертається кольорове скло
Один з небагатьох збережених механічних семафорів на Закарпатті. Замість світла - вручну повертається кольорове скло
На станції Хмільник на гостей чекав бограч, юшка, холодне пиво та смачні домашні вина. Власне про це потурбувався кожний з організаторів, яким ми і надаємо слово.

Йосип Торпоі, директор Берегівського туристично-інформаційного центру: «Для трьох районів Закарпаття (Берегівського, Іршавського та Виноградівського) функціонування вузькоколійки є тим рятівним варіантом для зайнятості людей у галузі туризму. Що це означатиме для місцевого населення? Туристи досить рідко потрапляють у ці села, адже вони знаходяться у стороні від основних транспортних артерій. Регулярні рейси можна влаштовувати хоча б раз на тиждень. В саму програму можна включити елементи, які б нагадували про історію. Наприклад, дати змогу туристам ніби опинитися у різних часових відрізках - Австро-Угорщині, Чехословаччині або Радянського Союзу. У Кідьоші, де тепер пролягає "Закарпатський винний шлях" можна влаштувати дегустацію вина. Отже, для населення - це вихід, аби заробити додаткові гроші.

Концерт закінчився
Концерт закінчився

Сьогодні дуже сприятливий час для туристичного буму. В бюджеті Європейського Союзу на 7 років закладена грантова допомога для Закарпаття. Практично є можливість отримувати щорічно 10 мільйонів євро для втілення проектів на які немає коштів у державному бюджеті. Один з пріоритетів - саме розвиток туристичної галузі, а наша вузькоколійка - її невід’ємний атрибут.

Мені здається, що все впирається у питання власності. Головне, аби на заваді не став нинішній власник - "Укрзалізниця". Однак ми готові до перегорів на високому рівні. І сподіваюся, що нам, закарпатцям, підуть на зустріч. Сподіваємося, що "Анця Кушницька" колись відмічатиме і свій 200-й ювілей».

Стрілка з надписом "Magyar-Belga Budapest"
Стрілка з надписом "Magyar-Belga Budapest"

Федір Шандор, завідуючий кафедрою туризму УжНУ: «Вузькоколійка - це новинка, яка може діяти додатково до вже розроблених маршрутів Закарпаття. Створити нову якісну атракцію не так і просто. Але якщо це вдасться зробити, то з’явиться можливість суттєво підняти ці райони у економічному плані. Розвиток туризму може навіть зупинити таке негативне явище як суцільне заробітчанство - буде де працювати закарпатцям і вони не будуть шукати щастя за кордоном.

Але не слід забувати, що спасіння потопаючих справа рук самих потопаючих. Тому до порятунку залізниці мають долучитися і місцеві мешканці, які мають бути зацікавлені у тому, аби цей об’єкт не зник і успішно функціонував. Зрушити потяг з місця мають громадські організації.

Адже керівництво Львівської залізниці мало цікавиться розвитком Закарпатського регіону. Тому малій залізниці потрібно спочатку надати статус регіональної, а потім на її базі створити комунальне підприємство. Саму залізницю у приватні руки передати не можна – це не передбачено нашим законодавством. А ось навколишню інфраструктуру на станціях і зупинках можна передати в оренду місцевим підприємцям, які швидко створять тут об’єкти туристичного бізнесу. Вважаю, що обласна рада не дозволить ліквідувати нашу вузькоколійку. Адже всім тепер стало зрозуміло, що туризм - це один з основних китів, на яких тримається економіка Закарпаття».

Після важкого робочого дня
Після важкого робочого дня

Емеріх Гейруш, начальник депо ст. Берегово: «Нині у нашому депо працює 45 чоловік, а колись було близько трьохсот. Хоча мені здається, що ситуацію не можна назвати катастрофічною. Хоча у березні цього року нам сказали напряму, що дільниця збиткова і її потрібно закрити, а зараз керівництво Львівської залізниці знову почало виділяти гроші на поліпшення технічного стану. Однак вважаю, що тільки туризм здатен врятувати нашу вузькоколійку. Ми раді, що цією справою зайнялися громадські організації. Будемо ініціювати переговори з нашим керівництвом. Особисто для мене вузькоколійка - це моє життя. Мій дід, батько, син працювали або працюють тут. Раніше тут був досить інтенсивний рух, і нашим транспортом користувалися частіше, ніж автобусним. Сподіваюся, що вона і далі буде заробляти сама на себе і давати людям роботу, а гостям – радість».

Черговий на станції Хмільник
Черговий на станції Хмільник

Денис Добра, голова громадської організації «Боржавська ініціатива»: «Робимо все, аби врятувати нашу малу залізницю. Незважаючи на мовні та культурні бар’єри нас підтримують подібні організації з Угорщини, Чехії, Польщі, навіть Англії. Нині святкування 100-річчя "Анці Кушницької" розпочалося у Хмільнику. У вересні в Іршавському краєзнавчому музеї буде відкрито експозицію про історію залізницю. А потім запланована ще одна поїздка за маршрутом Берегово-Виноградів. І в результаті, надіюся, буде нарешті ініційоване створення комунального підприємства, яке б займалося проблемами залізниці на професійній основі.

Денис Добра вже давно намагається врятувати залізну "Анцю"
Денис Добра вже давно намагається врятувати залізну "Анцю"

Мала залізниця належить спільній історії народів з сусідніх країн. Тому зберегти її – також наше спільне завдання.

Наші друзі з Чехії готові надати нам можливість використати їхній збережений паровоз за символічну суму. Угорські колеги пропонують волонтерську допомогу в якості волонтерів для ремонту рухомого складу. Достатньо тільки нам почати... Інтерес у туристів величезний. Незабаром створимо сайт друзів Боржавської вузькоколійки і тоді до справи долучаться всі бажаючі".

Потяг пішов, а проблеми залишилися?
Потяг пішов, а проблеми залишилися?

"Анцю Кушницьку" маємо зберегти для нащадків
"Анцю Кушницьку" маємо зберегти для нащадків

Публикацию прочитали

Количество просмотров: 5705
Отредактировано: 30-04-2009 [12:38]
Фото: автор
delete
Алекс Брут
Алекс Брут, свободный журналист "ХайВей" 

Теги

Для того, чтобы оценить статью, Вас необходимо войти в систему
Право оценивать рецензии на ХайВей можно получить от редакции сайта по рекомендации одного из журналистов ХайВей
Рекомендаций: +9
Всего комментариев: 9, Всего рецензий: 10
Читайте также

У Поклонской заметили Rolex за 152 тысячи грнУ Поклонской заметили Rolex за 152 тысячи грн

Поклонская возглавляет в Думе специальную комиссию, которая контролирует достоверность сведений о доходах и имуществе парламентариев ...

У Канаді спалахнула лісова пожежаУ Канаді спалахнула лісова пожежа

Поки що вогонь не становить небезпеки для жодного населеного пункту.  ...

В детдомах Одесской области живут 800 сирот, которым нужна семьяВ детдомах Одесской области живут 800 сирот, которым нужна семья

Чиновники хотят комплексно решить проблемы детей, лишенных родительской опеки ...

Укажите свой e-mail адрес, если Вы хотите получать комментарии к этому материалу
Подписаться

Для того, чтобы опубликовать сообщение в этой теме, Вам нужно ввойти в систему.

Рецензии

09:08 08/08/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Ганьба нам, українцям, бо не дбаємо про власну культурну спадщину...
Дуже актуальна стаття, гірка...
09:25 08/08/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
lavra Киев
Гірко,але правда.
09:48 08/08/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
10:27 08/08/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Скаржимося на духовно-культурний занепад, а самі розбираємо на металобрухт історію...
Це треба знати! За це слід боротися... Бо це історія...
10:33 08/08/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
14:33 08/08/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Удивительная безхозность способна убить любое гениальное начинание! Работа актуальна и отлично подана! Отдельное спасибо автору за фотоиллюстрации! Эту работу должны заметить не равнодушные люди!!!
19:36 08/08/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Главный фактор успеха таких предприятий – рентабельность… Это, на мой взгляд, страшное слово – убивает подобные проекты… Привыкли наши люди к халяве – не отучить… Если развернуть широкую рекламно-туристическую кампанию – это чудо можно было бы сохранить… Но ведь для этого нужно вложить средства!...
03:24 09/08/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Sveta Rybalko Харьков
Отличная статья - и по содержанию, и по оформлению.
00:00 02/01/09
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Тетяна Крупа Харьков
Блин, в нормальной стране на этом бы нормальные деньги зарабатывали. А наши уродцы...

С Новым годом!

Комментарии

Вообще - нет слов. Историю надо бережно сохранять, а тут... Что имеем - не храним.
10:32 08/08/08
Рекомендує цей матеріал
14:33 08/08/08
Рекомендує цей матеріал
19:36 08/08/08
Богдан Горгота Запорожье
Рекомендує цей матеріал
08:14 08/08/08
Дууууже цікаво! 5!
10:27 12/08/08
Рекомендує цей матеріал
Чому? Треба, треба на таке звертати увагу
09:39 08/08/08
Oleksa Livinsky Мукачево
Рекомендує цей матеріал
Чому? Бо теж писав на цю тему
23:39 01/01/09
Тетяна Крупа Харьков
Рекомендует этот материал
00:00 02/01/09
Рекомендує цей матеріал
Чому? Це треба знати. Це треба зберегти.
10:26 08/08/08

Live

1 час. назад

Зурла Лоци комментирует материал Зірка

2 час. назад

Елена Итальева комментирует материал Давно такого не було

2 час. назад

Елена Итальева комментирует материал Давно такого не було

2 час. назад

Елена Итальева комментирует материал Давно такого не було

2 час. назад

Елена Итальева комментирует материал Давно такого не було

2 час. назад

Елена Итальева комментирует материал Давно такого не було

2 час. назад

Елена Итальева комментирует материал Давно такого не було

2 час. назад

yarina рекомендует материал Давно такого не було

2 час. назад

Елена Итальева комментирует материал Давно такого не було

2 час. назад

Елена Итальева комментирует материал Давно такого не було

2 час. назад

yarina рекомендует материал Чи є прізвище в англійської королеви?

2 час. назад

Елена Итальева рекомендует материал Давно такого не було

3 час. назад

yarina рекомендует материал Пані Осінь

3 час. назад

yarina пишет рецензию на публикацию Подружка Влади Литовченко очолить Нацмузей у Пирогові?

3 час. назад

yarina рекомендует материал Я днів старих творив запас...

4 час. назад

Геннадий Москаль комментирует материал Портнов и ссакашвили; РФ и Лугандоны подкоп под... Президента!

5 час. назад

Максим Донбасенко комментирует материал Портнов и ссакашвили; РФ и Лугандоны подкоп под... Президента!

5 час. назад

Геннадий Москаль комментирует материал Портнов и ссакашвили; РФ и Лугандоны подкоп под... Президента!

6 час. назад

Володимир Олівець комментирует материал Зірка

6 час. назад

Володимир Олівець комментирует материал Червоно-чорне

6 час. назад

Максим Донбасенко комментирует материал Портнов и ссакашвили; РФ и Лугандоны подкоп под... Президента!

6 час. назад

Геннадий Москаль комментирует материал Портнов и ссакашвили; РФ и Лугандоны подкоп под... Президента!

7 час. назад

Максим Донбасенко комментирует материал Портнов и ссакашвили; РФ и Лугандоны подкоп под... Президента!