Экономика  30 июля 2008 09:55:44

Автор: Олег Листопад

У нас вкрали озеро Синевир

Озеро Синевир: було наше, стало – ..

Уявіть: що до вас у двір прийшов сусід і заявив, що хвіртка на вашому подвір’ї – уже не ваша. І сарай він теж собі бере. І оцей клаптик городу, і ті три дерева у саду – теж. І поки ви, роззявивши від подиву рота, шукаєте шапку, щоб піти поскаржитись у сільраду, голова сільради приходить сам з документом,в якому забаганки сусіда підтверджені печаткою. А за ним їде бульдозер – зносити і ваші дерева, і ваш сарай…

Поганий сон? Маячня сивої кобили? Не зовсім. Саме так по-бандитськи діє нині в Закарпатті сімейний клан голови президентського Секретаріату Віктора Балоги. Розумію, що звинувачення різке й надто серйозне, тож переходжу до фактів та логічних викладок, які цю тезу підтверджують.

Як національний став комунальним

Відоме на всю Україну закарпатське озеро Синевир є загальнонаціональним надбанням. І як таке - охороняється державою. Для цього створено спеціальну установу – Національний природний парк (НПП) із однойменною назвою. Та надто вже ласий шмат – ці чарівні пейзажі, цілюще повітря, життєдайна вода.

Нині відвідати національний парк може будь-хто, для того НПП і створено. Але є чимало бажаючих узяти процес долучення народу до прекрасного у свої руки, і або продавати таку можливість за великі гроші, або й зовсім обмежити число щасливчиків собою та своїми друзями. З цією метою треба відібрати озеро і його довкілля у держави. Перепон, щоправда, чимало – Фонд державного майна, зокрема, але хіба ж справжніх «бізнесменів» перешкоди колись лякали? Як не можна пройти, то треба обійти…

І Закарпатська облрада кількома рішеннями ухвалює, по-перше, віднесення кількох шматків нацпарку «Синевир» до комунальної, себто до своєї власності, а затим ще й створює два комунальні підприємства, які уже вповні почали цією власністю управляти. Ні дозволу парку, ні Мінприроди, якому парк підпорядкований, ні вже згадуваного Фонду держмайна немає. Чистої води - самоправство.

Директор парку до міністра довкілля Філіпчука з листом: рятуйте! Міністр з листом до Генпрокуратури: Ґвалт! Бєспрєдел! (за точність формулювань не ручаюсь, бо скільки не просив прес-службу міністерства дати копію цього листа або коментар міністра, так і не допросився).

І що? Може справу завели? Або може гарант Конституції втрутився? Щось нічого такого не чути. Та й дивно було б, якби голова Секретаріату президента Віктор Балога насварив свого брата Івана Балогу, який, якщо ви не в курсі, працює заступником голови Закарпатської облдержадміністрації. Першим заступником! І саме Івану облрада доручає контроль за виконанням своїх загарбницьких рішень! Тож хіба це не клан?

Як сплавили Музей сплаву

НПП «Синевир» – це не лише озеро. Його частиною є також Музей лісу та сплаву. У приміщеннях музею – експозиція, яка розповідає про роботу бокорашів (плотогонів), їхні побут та звичаї. Найцінніший експонат - гребля на тутешній «Чорній ріці», збудована понад 130 років тому для накопичення лісу та формування плотів перед сплавом та майже повністю зруйнована паводками 1998 та 2001 років.

Держава знайшла кошти поки що на проект відновлення греблі. «А ми знайшли спонсорів та кошти для її відбудови», – заявили нинішні закарпатські керманичі. І саме під приводом відновлення музею намагаються забрати його собі. Дивні якісь спонсори, які беруться рятувати лише комунальні музеї.

Цікаво, що закарпатські «радєтєлі» комунізували не лише музей. Під загребущу лапу потрапили розташовані неподалік одноповерховий і двоповерховий будинки (готель, який належить національному парку) та колиба. А ще чомусь – форелерозплідник, від якого до музею – добрих два кілометри. Фосфору Балогам та іже з ними не вистачає, чи що?

Перелічені об’єкти уже накрило шапкою утворене облрадою комунальне підприємство «Музей лісу та сплаву». А що відкусить від парку його колега, КП «Синевир»? Озеро як таке? А тим часом земляні роботи на дамбі ведуться. Без дозволу дирекції парку. І, за словами директора торік НПП Івана Дербака, без проектно-кошторисної документації, виготовленої НПП «Синевир» за державні кошти.

А парку – дулю?

Президент громадської організації «ЕКОСФЕРА» Оксана Станкевич вказує на ще кілька важливих аспектів анексії Синевиру: «По-перше, очевидно, що дотаційній області, якою є Закарпатська, невигідно брати на баланс нові об’єкти, які потребують значних видатків (цілковита реконструкція музею коштуватиме 12 млн грн). Отже, цей крок насправді є першим на шляху приватизації об’єктів, які є національним надбанням! Інфраструктура на озері Синевир та Музей лісу і сплаву на «Чорній Ріці» - частина території Національного природного парку «Синевир» – об’єкта природно-заповідного фонду України загальнодержавного значення і знаходиться в управлінні Міністерства охорони навколишнього середовища України. По-друге, будь-яка передача чи зниження охоронного статусу такого об’єкта чи його частини до рівня місцевого значення можливе лише згідно з указом Президента чи втрати цінності для заповідання. Але ж всім відомо, що високогірне озеро Синевир, як і унікальні лісові масиви навколо нього, становлять значну природоохоронну цінність й у нинішніх своїх межах дозволяють повноцінно здійснювати свої основні функції: охорони та заповідання, розвитку туризму та рекреації й ведення традиційних способів господарювання і сталого розвитку місцевих громад. Втративши основні об’єкти й території зони стаціонарної рекреації, Національний природний парк не зможе повноцінно функціонувати й позбудеться основного джерела доходу від туризму. Адже на шлагбаумі збір від туристів отримуватимуть новостворені обласні комунальні підприємства… А якщо озеро приватизують (до чого і йдеться), то чи будуть можливими безперешкодний вхід на територію озера Синевир або відвідини Музею лісу і сплаву надалі?

Наразі обласна влада в особі першого заступника голови Закарпатської обласної державної адміністрації Івана Балоги активно підтримує і промоціює відбудову Музею лісу і сплаву за кошти благодійників. Звичайно, приємно чути, що музей, нарешті, почали поновлювати. Але чому для залучення коштів благодійників слід неодмінно порушувати закон? Невже патріоти-благодійники не погодилися б шляхетно вкладати кошти у відбудову унікального об’єкта всеукраїнського масштабу у рамках НПП «Синевир», який є об’єктом природно-заповідного фонду загальнодержавного значення? Чи благодійники і є тими самими майбутніми власниками?»

Проти «комуналізації» Синевиру рішуче виступили й інші закарпатці – виконавчий директор Закарпатського регіонального відділення Асоціації міст України Олег Лукша, депутати Ужгородської міськради, депутати Міжгірської райради. Міжгірський депутат Ярослав Мандель подав заяву до Ужгородського міськрайонного суду проти Закарпатської обласної ради, вимагаючи скасувати рішення останньої про передачу об’єктів інфраструктури Національного парку (гірського озера Синевир та музею Лісу і сплаву в урочищі «Чорна ріка» Міжгірського району) Фонду комунального майна Закарпатської області. «Такого "бєспредєлу" на Закарпатті ще не було, – стверджує Я. Мандель у заяві ЗІКу. – Як можна державний національний парк перетворити на комунальне підприємство? Це абсурд. На Міжгірщині не такі дурні люди, ми не дозволимо красти і, якщо потрібно, перекриємо на все літо трасу до Синевирського озера». Я. Мандель стверджує, що ліс довкола озера – головний ресурс життя мешканців довколишніх сіл, які збирають у ньому ягоди та гриби. А нове КП, на його думку, посягає на унікальні землі у рекреаційному гірському районі.

Тож Закарпаття живе за законами лісу й головні ведмеді в ньому – сімейка Балог, але що в держави, у нас усіх забирають ціле озеро з лісами навколо, ви переконалися? Тепер би ще озвалися прокуратура та Президент України і відповідно на це зреагували.

Олег Листопад

Селянська правда, 29 липня 2008

Публикацию прочитали

Количество просмотров: 4557
delete
Олег Листопад, свободный журналист "ХайВей" 

Теги

Для того, чтобы оценить статью, Вас необходимо войти в систему
Зарегистрироваться
Право оценивать рецензии на ХайВей можно получить от редакции сайта по рекомендации одного из журналистов ХайВей
Рекомендаций: +3
Всего комментариев: 15, Всего рецензий: 10
Укажите свой e-mail адрес, если Вы хотите получать комментарии к этому материалу
Подписаться

Для того, чтобы опубликовать сообщение в этой теме, Вам нужно ввойти в систему.

||

Рецензии

Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
10:44 30/07/08
Маклюк Юлія Ирпень
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
минулого літа я була в тому НПП.там дійсно дуже красиво, і якщо ця територія стане чиєюсь власністю як багато інших до того - буде справді прикро.
11:32 30/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Пожелание. Главки выделяйте жирным - читателя нужно уважать.
12:06 30/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
21:51 30/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Идея и тема актуальны. Но статья подана так небрежно, без "красной строки", огромные предложения.....Или наоборот:
"Може справу завели? " Кто? Что?

Не лишним было бы здесь и фото.
22:38 30/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Оправдывать никого не хочу, но так как наш народ ценит природу Украины - то приватизация - это один из путей сохранить то, что ещё осталось... Не верите - отъедте от города на 1,5,20,50 километров и попробуйте найти местечко свободной от окурков, пластиковых бутылок, битого стекла и прочего наследия культурных отдыхающих...
Если собственник установит правила поведения на своей территории, регулярно будет убирать мусор, досаживать деревья, чистить водоёмы - то почему бы и не назначить символическую плату за отдых?
Это конечно в идеале - про такие вещи должно заботиться государство... но положение вещей нам знакомо...
23:37 30/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Давненько уже приватизировали во Львове Винниковское озеро – въезд платный, отдых с сервисом… Но озеро чистое, завезли песка, все условия… Очень важно, чтобы те, кто берёт в аренду (если не ошибаюсь продажа водоёмов в Украине запрещена) водоёмы заботились про экологию…
Очень часто натыкаюсь на приватизированные VIP-территории отдыха – где цены заоблачные, простых смертных и близко не подпускают – процветает разврат и пьянство… Такого я не понимаю…
Если озеро БАЛОГовское – то врядли будет толк…
01:29 31/07/08
lavra Киев
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Жаль,що гроші творять чудеса,але які? Якщо на благо країни_добре.але проти-нічого доброго нема.Жаль...
06:51 31/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Дуже важлива тема
16:07 01/08/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
спонукає до дій
15:06 05/08/08
||

Комментарии

+2 | -1
Що журналісте Ладижцю обійшли тебе балогівці? Не заплатили?
Адже про твою продажність в Закарпатті легенди ходять.
Хоч би псевдо затаскане не застосовував на цьому толерантному сайті.
Хоча озеро і намагаються не те що вкрасти, а прихватизувавти, як все в Україні прихватизовується. Та на Закарпатті вже майже всі водойми, більш-менш пристойні вже прихватизовані. Чого ж ти не пишеш про прихватизоване Дідівське озеро, про Солотвинські прихватизовані озера? Адже ти не міжгірець. Ось міжгірці борються і думаю, що переможуть.Але без тебе.
Согласен? + -
10:43 30/07/08
Маклюк Юлія Ирпень
+1 | -0
неприємно вражена Вашим коментарем ‘sad‘ до сьогодні я знаю Листопада як професіонала, що впевнено стоїть на захисті загальнолюдських цінностей, зокрема, природи. Вибачте, Ваша заява виглідає як наклеп. Можливо, Ви все ж таки переплутали цю людину з іншою?
Согласен? + -
11:35 30/07/08
+5 | -0
Шановна Юліє
Я вас особисто не знаю. А братів Ладижців знаю. І їх батька знав - письменника. І це вся сімя така, що тільки собі. По вині їх батька отримала інфаркт(і помер) стара поважна і добра людина( він був родом з росії і рідних в Закарпатті не мав), яку той виживав з особняка в якому Ладижці і той старий жили. А потім коли особняк став їх продали його дуже за великі гроші, бо знаходився цей особняк на набережні за готелем Ужгород. Дуже привабливе місце.А скількох людей пасквілі братів-журналістів до інфаркту довели в Кучмівські часи. Скільки місць ці брати поміняли і де б вони не працювали завжди шкодили чесним людям. А на рахунок таланту...Диявол також талант зла. ‘dknown‘
Согласен? + -
11:47 30/07/08
Маклюк Юлія Ирпень
+0 | -0
‘dknown‘ ‘dknown‘ ‘dknown‘
навіть не знаю, що сказати. оцінювати людину, тим паче з чужих слів - справа невдячна.
а от стаття, в будь-якому разі, цікава, присвячена важливій темі і легко читається.
Согласен? + -
13:55 30/07/08
+0 | -0
Я з вами згідний. Ви його не знаєте.А я знаю. То ж і оцінюю.
А на рахунок цієї статті дійсно правда. Але питання в тому хто її замовив. Думаю на право прихватизації Синевирського озера претендують і інші сильні світу цього. Так як Ладижець останнім часом працював на регіоналів то мабуть ясно хто хоче. Адже часи Балоги закінчуються, як колись закінчилися Різакові.
А він це вміє. Спочатку трішки правди(ложку), а потім бочку дьогтю. будемо слідкувати за розвитком подій. Скоро стане відомо хто замовники. ‘read‘ ‘cool‘
Согласен? + -
14:41 30/07/08
ДОрогі друзі.
Листопад - це моє прізвище, а не псевдонім. До вашого горезвісного земляка не маю ніякого відношення. Пишу на екологічну тематику багато років, за першою освітою - біолог. Брав участь у низці еколоічний кампаній на боці природи.
Так що читайте цей і наступні матеріали спокійно.
З найкращими побажаннями
Олег Листопад
Согласен? + -
18:54 31/07/08
+0 | -0
Журналістів у Закарпатті я майже всіх знаю, але з прізвищем(справжнім) Листопад не знаю жодного. Проте добре знаю писаку(журналістом його назвати важко, бо в журналістів є мораль)за псевдо Листопад. А на рахунок біолога Листопада, та ще й такого що пише на екологічну тематику розпитаюся в професора Комендаря, сьогодні ж. Ось він дійсно патріот і захисник природи на Закарпатті і своїх колег добре знає. А чи закінчував колись Ладижець біологічний факультет також виясню. ‘cool‘
Согласен? + -
08:10 01/08/08
Ну і шо сказав Василь Іванович?
ДО речі, мені страшенно цікаво, Ладижинець підписується саме так "Олег Листопад"? чи використовує до свого псевдо інше ім’я?
Лист
Согласен? + -
12:03 01/08/08
+0 | -0
Цікаво?
А я потримаю інтригу. ‘cool‘
Може зараз і Лист підписується, я не читаю жовтої місцевої преси де він публікується. Останній раз читав десь років зо три ці газетки, а порядні газети просто його не друкують.Навіть ПРівська "Європа-Центр", а я її купую заради програми. Дизайн програми в неї найкращий і найчитабельніший. ‘dknown‘
Согласен? + -
12:13 01/08/08
+3 | -0
Рекомендує цей матеріал
Чому? важливо, цікаво і сумно.
Согласен? + -
10:44 30/07/08
+0 | -0
Пане АС! Ви не правий. Олег Листопад - це дійсно Олег Листопад, київський журналіст, найвідомішій в Україні еко-журналіст. Його статті є в "Дзеркалі тижня" ("Останній крик зубрьонка", наприклад).
Я свого тезку особисто добре не знаю, але зустрічався із ним в Києві на святкуванні ювілею еко-організації "Мама-86".
Нам навіть колись пропонував один дядько (експерт по питання екологічних наслідків ракетної галузі) разом написати статтю. Але ми обидва відмовились, бо працювати в парі не кожен полюбляє.
Тож, мусите вибачитись перед цим журналістом, який жодного відношення до гівнописця Ладижця не має
Согласен? + -
22:27 22/09/08
+0 | -0
Шановний Гошо.
Якщо це так то я вибачаюся перед КИЇВСЬКИМ Олегом Листопадом, але не вибачаюся перед УЖГОРОДСЬКИМ О.Листопадом якого ви назвали так що і я назвати не можу. ‘smile‘
Согласен? + -
08:33 23/09/08
Маклюк Юлія Ирпень
+0 | -0
Рекомендує цей матеріал
Согласен? + -
13:55 30/07/08
Гiсть
+0 | -0
Бидлоги ще в 90-х на трасах "човників" бомбили. Так що, методи їхньої "роботи" не дуже змінилися з тих буремних часів. ‘wink‘
Согласен? + -
09:46 31/07/08
+0 | -0
Рекомендує цей матеріал
Согласен? + -
16:07 01/08/08
Напишите, пожалуйста, нам, если Вы считаете, что это - плагиат
Это плагиат!

Live

2 мин. назад

Земляк комментирует материал Смерть поэта (К 165 - годовщине гибели А.С.Пушкина)

2 мин. назад

Лукша комментирует материал АГРОСЕКТОР СПАСУТ «ХИМИКИ»?

2 мин. назад

Ананьченко Николай комментирует материал Февраль

3 мин. назад

Ананьченко Николай комментирует рецензию на публикацию Февраль

4 мин. назад

Larisa Potapova рекомендует материал А вдруг – поможет…

5 мин. назад

Тёща комментирует материал До дня поезії

5 мин. назад

Ананьченко Николай комментирует рецензию на публикацию Февраль

5 мин. назад

Тёща комментирует материал До дня поезії

6 мин. назад

Тёща комментирует материал До дня поезії

6 мин. назад

Тёща комментирует материал До дня поезії

6 мин. назад

Тёща комментирует материал До дня поезії

6 мин. назад

Ананьченко Николай комментирует рецензию на публикацию Февраль

7 мин. назад

Тёща комментирует материал До дня поезії

7 мин. назад

Ирина Власенко комментирует рецензию на публикацию Воспоминание

7 мин. назад

Тёща комментирует рецензию на публикацию До дня поезії

7 мин. назад

Тёща комментирует рецензию на публикацию До дня поезії

7 мин. назад

Тёща комментирует рецензию на публикацию До дня поезії

8 мин. назад

Тёща комментирует рецензию на публикацию До дня поезії

8 мин. назад

Larisa Potapova рекомендует материал Перечитывая Владимира Путина ч.2

8 мин. назад

Тёща комментирует рецензию на публикацию До дня поезії

9 мин. назад

Тёща комментирует материал Наш мир

9 мин. назад

Larisa Potapova пишет рецензию на публикацию Перечитывая Владимира Путина ч.2

9 мин. назад

Тёща комментирует рецензию на публикацию Наш мир

 

Портал гражданской журналистики. Интернет-издание ХайВей. Портал громадянської журналістики. Інтернет-видання ХайВей.

Усі права застережно © 2005-2012 ХайВей.

Передрук матеріалів дозволяється з посиланням на ХайВей.

ХайВей не несе вiдповiдальностi за матерiали, опублiкованi журналiстами видання.

Матеріали рубрик БІзнес повідомляє та Світ політики публікуються на правах реклами. ХайВей не несе відповідальностІ за їхній зміст.

i.ua Rambler's Top100 bigmir)net TOP 100