О проекте ХайВей

Публикуйте на ХайВей свои статьи, фото, видео.

Получайте рецензии и комментарии от сообщества ХайВей на свои публикации.

Зарабатывайте деньги на публикациях.

Общайтесь с интересными людьми.

 

Интервью  28 июля 2008 21:13:57

Автор: Алекс Брут

"Дальнобій": романтика з гірким присмаком реальності

 

На їх шляху бандити, рекет у пагонах та інші випробування

 

Професія далекобійника, як і моряка далекого плавання, оповита в нашому уявленні певною романтикою. Дорога, подорожі, нові люди, країни, купа вражень. Насправді робота ця не з легких. Працювати сюди йдуть переважно чоловіки (хоча бувають, але дуже рідко, виключення з цього правила). Зазвичай далекобійники - це особлива каста водіїв, які досягли неабиякої майстерності у своїй справі. Це люди серйозні. В дорозі завжди потрібно бути напоготові. Адже досі тут існує маса неприємних сюрпризів - від п’яних водіїв на зустрічній смузі до рекету (державного та приватного). Єдине, що радує - в Україні таких явищ стає все менше, однак повністю їх позбутися таки не вдається.

"Дальнобій": романтика з гірким присмаком реальності

Мій знайомий Антон впевнений, що побори на наших дорогах викоренити неможливо. Хоча і не може пояснити, чому в Європі не беруть хабарів "за проїзд" - через високі зарплати і страх втратити роботу, або через те, що у них просто не існує такого поняття.

Особливо неприємно чути, що на шляху до Києва тільки Закарпаття має негативну репутацію серед водіїв мікроавтобусів та важкотонних фур. Це пост ДАІ «Нижні Ворота» у Воловецькому районі, який практично неможливо перетнути без перевірки документів. Однак, водії добре знають як уникнути її - вкласти у водійське посвідчення потрібну суму грошей. Тоді все буде нормально, без затримок. Всім про цю ситуацію відомо вже давно, але поки у червні журналісти телеканалу "Інтер" не провели власне розслідування силові структури навіть не намагалися викоренити корупцію на цьому посту. Закарпатський журналіст Ростислав Бегеш продемонстрував відеоплівку, на якій зафіксовано факт передачі грошей працівнику у погонах, голові обласної податкової інспекції. І хоча за фактом було проведено службове розслідування, а одного працівника податкової було звільнено, водії стверджують, що побори продовжуються. Можливо не так активно як раніше, але з впертістю. І сума хабара зростає (мабуть тепер ще й за ризик)…

Аби не заснути водії п’ють «пекельну суміш»

 

- Антоне, що потрібно вміти, аби стати далекобійником?

- В першу чергу потрібно мати до цього хист: витримку та стаж водіння, плюс знання машини - ремонтувати треба знати все – від мікроавтобуса до «запоріжця». Адже якщо застряг десь у пустелі або в лісі – розраховувати, окрім себе, більше нема на кого. А особливо взимку - навіть дрібничка може надовго застопорити. Чекати на техдопомогу марно - втратиш не тільки час, а й гроші. У мене ще з дитинства була мрія – стати водієм дальніх рейсів. Але здійснити її вдалося тільки через 20 років.

Ще до армії закінчив авто школу, де навчився керувати вантажівками. Але стати далекобійником не судилося. В той час на ринку всім керував єдиний монополіст "Совтрансавто" - потрапити туди на роботу було дуже важко. Окрім стажу вимагали ще й знання іноземних мов. Намагався влаштуватися в автопарк на вантажівку. І не треба казати, що тоді не брали хабарів. У відділі кадрів одразу сказали - потрібно 1000 рублів і ми посадимо вас на нову машину. Але ніхто не давав гарантії, що все так і буде. Однак незабаром Союз розвалився і ці гроші взагалі перестали щось коштувати...

- Через багато років твоя мрія здійснилася. Ти задоволений своєю роботою?

- Єдине прикро, що це не сталося раніше на 10-15 років. А тепер я зустрічаю водіїв різного віку, дивує велика кількість молоді - навіть 19-20 річні вже сідають вже за кермо. Скоріш за все стажу в них ніякого, а посвідчення просто купують.

- Ти часто їздиш один аж до Сибіру, чому без напарника?

- Зараз так роблять практично всі українські водії. Треба економити, аби щось привезти додому. Солярка знову подорожчала, а тарифи залишилися на своїх місцях. Не даремно у Києві тепер «бунтують» перевізники. Адже господарів автомобілів всі ці нюанси мало хвилюють. Ми їздимо без тахографів, який мав би контролювати скільки водій їде, відпочиває. Адже згідно з законодавством на добу водій має право їхати безперервно лише 9 годин. Насправді ця вимога грубо порушується, але інакше ми виб’ємося з графіку і втратимо гроші. Затримка з нашої вини може коштувати до 2.000 доларів з власної кишені за добу. Саме тому досить часто через це каміонщики засинають за кермом. А тоді вже - це стовідсоткова аварія. Це і не дивно - якщо дві доби провести за кермом, то можна заснути вмить непомітно. Тому якщо я відчуваю дрімоту, одразу зупиняюся. Немає сенсу так ризикувати.

З архіву "далекобійників"
З архіву "далекобійників"

- Якісь стимулятори для цього водії використовують?

- Найчастіше п’ємо енергетичні напої - міцну каву, чай, "Burn", "Red Bull". Знайомі з Молдавії розповідали, що роблять собі «пекельну суміш» - розчинну каву заливають кока-колою. Але я такі експерименти на собі ще не проводив - можуть бути негативні наслідки для власного шлунку. На жаль, змушені до такого вдаватися, адже в Україні місць, де можна нормально відпочити, розслабитися можна порахувати на пальцях. В європейських країнах кожні 50-100 км розташовані зручні паркінги з охороною - там і сауна, басейн, душова, їдальня. У нас такого і далеко немає. Найчастіше шукаю заправку, яка добре освітлена і стаю неподалік. Іноді приходиться ночувати просто при дорозі будь-де.

- Якщо порівнювати стан доріг - де вони кращі, де гірші?

- До Києва наші дороги, можна сказати, досить непогані. А ось якщо вже їхати в бік Луганську, то якість погіршується вдвічі. Дороги дуже старі, їх ремонтують, але допотопним методом - засипають і проходять катком. Адже каміони - 4-тонні фури з 10-тонним вантажем влітку просто роблять колію на асфальті - як у горах на снігу, коли катаєшся на лижах. Тому зараз часто можна побачити знаки, що обмежують рух вантажівок вдень, якщо температура за бортом перевищує 25 градусів Цельсія. В Росії подібна ситуація - до Москви все добре, а далі на схід - краще не згадувати. Наприклад, їхати на Урал - це постійно клясти тих, хто будував ці траси. Непогані дороги в Казахстані, однак тільки північна частина. Однак взимку там ніхто не прибирає сніг, не підсипають і ще вони вузенькі, практично без узбіччя.

- Чи добре оплачується в нас робота далекобійника?

- Більшість з нас працюють у приватних фірмах. Є декілька варіантів оплати - 10% оплата від фрахту, буває і 13-15%. Все залежить від стажу і часу роботи в певній фірмі. Однак слід зауважити, що наші далекобійники все-одно заробляють просто мізерні кошти. За двадцять днів без нормального сну та харчування, неабиякий ризик ледве заробиш 3 тисячі гривень. На заході водії отримують інакше - в залежності від кілометражу. Наприклад, долар за кілометр. Іноді водій навіть орендує фуру у господаря. Але для цього потрібно вкласти свій капітал і, відповідно, ризик більше.

- Які на твою думку найкращі машини для дальніх рейсів?

- Моделі не грають ролі - головне клас: євро-3-5. Це «Вольво», «Сканія», «Мерседес», «Рено», МАН. Там обов’язково є кондиціонер, холодильник, добрий зв’язок. Навіть порівнювати з КАМАЗом їх не можна, не дивлячись на відомий російський фільм про далекобійників. Це не машина для дальніх рейсів - дуже вже тверда.

- А чи мають водії якісь певні професійні захворювання?

- Звісно вони є, але про них не дуже прийнято говорити. Це геморой, болі у спині, затікають ноги - робота ж сидяча. Тому в новий моделях все розраховано для зручності водія - крісло можна ідеально підігнати під спину, воно має для цього до 40 внутрішніх регуляторів.

Бандитська «малява» коштує до 10.000 рублів

- Хотів спитати щодо хабарництва на дорогах. Щось змінилося за останній час?

- Маєш на увазі ситуацію у Нижній Воротах? Ні. Це явище просто так викоренити неможливо. Хіба що встановити за кожним міліціонером відеокамеру. Водій краще заплатить 20-30 гривень, ніж втратить дорогоцінний час, або сплатить набагато більший штраф. Але нам гріх жалітися - в Росії ситуація набагато гірша, тим паче там так "люблять" братів-українців»! І чим далі на схід, тим гірша ситуація. Звичайна такса – це 50 рублів (10 гривень), тобто без розмов. Якщо зупинили українську машину (а нас зупиняють значно частіше), то можна не сумніватися навіщо.

- Як відбувається сам процес дачі хабара?

- Зупиняють і одразу питають: "Що везеш, хохол? Куди?" Тобто це розмова, яка може тривати дуже довго. Тож найкращий варіант - поставити у посвідчення потрібну купюру. Якщо йому мало, то каже, що потрібно добавити. У нас подібні розмови починаються частіше тільки, коли везеш "лівий" вантаж, без документів. І розмір хабара, звісно, значно більший. Наприклад, непотрібно платити у Нижніх Воротах тільки коли їдеш порожній. Для цього і ставимо відповідну табличку на лобове скло. А ось якщо у тебе несправна машина (наприклад, не горить фара), то тут без хабара ніяк не обійтися. Звичайна такса в такому разі - 50 гривень. В Росії це може «потягнути» і до 2.000 рублів.

- А на рахунок бандитизму яка нині ситуація?

- У нас його практично немає, здається викоренили. А в Росії все навпаки - він тільки набирає обертів. І знову ситуація гірша, чим далі на схід - Челябінськ, Самара, Магнітогорськ. Зі мною це сталося нещодавно у Тольятті, серед білого дня. Біля розв’язки я трохи заблукав, тому по рації питаю у найближчого водія: брат, як проїхати? (В Росії у всіх далекобійників своя 15-а хвиля). Двічі спитав, і двічі нічого не зрозумів. Тому зупинився (до речі, за сотню метрів до посту автоінспекції). Раптом під’їхала іномарка, і звідти вийшла людина. Питає мене: це ви питали їх проїхати? Запропонував сісти в кабіну і розповісти. Я звісно не зрозумів навіщо для цього сідати у машину. І нарешті він сказав фразу, після якої все прояснилося: "Ти що не второпав, що у нас в Росії проїзд платний?" Тоді я подивився на його боксерські руки з кільцями. Отже, наша розмова була недовгою. Він сказав, що не варто відмовлятися, оскільки його хлопці все-одно мені не дадуть їхати далі. Розповів про ціни. Якщо я власник фури - то ціна одна (10.000 рублів), якщо тільки водій, то значно менша (3.000). Він дав папірець з телефонами і своєю кличкою. Це називається "малява" і дає можливість їздити у цьому регіоні безперешкодно цілий рік. З інших беруть і по 5.000. Буває, що вночі прижимають до узбіччя і тут вже нікуди не дітися. Якщо ж вантаж дорогий (апаратура, горілка), то звісно без охорони їхати не варто. Адже траплялися історії, коли пропадали в Росії і водії, і машини.

Дорога - це не тільки суцільна романтика..
Дорога - це не тільки суцільна романтика..

- Ти маєш якийсь засіб самооборони на всяк випадок?

- Тільки монтировку. Деякі возять газові балончики. Однак якщо бандити нападають, то не поодинці. Зупинити їм фуру дуже легко - проколюють колесо, далі просто не поїдеш. Ні в Білорусії, ні в Словаччині я з таким не зустрічався. А в Казахстані мені сказали, що там бандитам просто відрубають руки. Звісно, це чорний гумор, але чомусь дуже схожий на правду. Хоча перед кордоном далекобійників зустрічають так звані "суслики" - повертають головою як ці тваринки. Зупиняю, така ж фраза: "Проїзд платний". Дає проїзний квиток - кольоровий, навіть з емблемою каміона. Дата, час, місце перетину кордону - Троїцьк. Але на ці речі власник фірми завжди дає гроші. Так би мовити на непередбачувані обставини у дорозі…

Далекобійна солідарність – закон траси

- Не секрет, що на трасі багато повій…

- В Росії майже в кожному облаштованому паркінгу. Підходять, грюкають у двері: не бажаєте розслабитися? Ціни залежать від кількості "послуг". Найчастіше це жінки вже не першої свіжості, зловживають алкоголем, за 30 років. А ось молоді стоять на самій дорозі. Їх одразу можна побачити: вони показують рукою "стоп" спиною до напрямку руху. На Закарпатті таких не зустрічав, але у Києві, Луганську, Дніпропетровську - скільки завгодно. Ціни у дорожніх повій демократичні - 50 гривень за кілька хвилин. Більшість з них проститутками себе не вважають. Кажуть, що вимушені йти на такий заробіток - чоловік п’яниця, повно боргів, завжди жаліються на своє життя.

- А підбираєш тих, хто подорожує автостопом?

- Все залежить від ситуації. Хоча це і небажано, однак якщо бачу що жінка з торбами і навколо ніч - звісно допоможу. І грошей за це не беру.

- Існує у далекобійників свій кодекс честі?

- Так, є корпоративна солідарність. Якщо бачу, що людина стоїть на дорозі з жовтим папірцем, то зобов’язаний зупинитися. Це «корнет» - документ на перевозку для транзитного вантажу (ТІR). Отже, водій можливо десь потрапив у біду, потрібно його підвезти. Якщо не візьмеш, то номера твоєї машини будуть відомі серед інших. За таке можуть і побити. Буває також, що водії тримають у руках "шайбу" тахографа. Я так їхав до Львова, потрібно було забрати машину. Дістався без проблем, значно швидше ніж на поїзді.

- А чи є можливість у тебе купити власний каміон і самостійно заробляти гроші?

- Нова фура коштує більше 100.000 доларів, а ненова трохи менше. Однак заробити такі гроші нереально, адже потрібно ще й годувати сім’ю. Але я знаю, що далекобійники завжди будуть мати роботу - більшість вантажів не можна доставити ні поїздом, ні літаком. Я їздив навіть на фурі, яку можна було поставити при нагоді на колію.

Нормально заробити стало дуже складно. Ось у Києві триває страйк далекобійників – черга розтягнулася десь на 40 км. Протестують проти підвищення цін на солярку. А це впливає і на наші зарплати, які далеко не захмарні, зважаючи на щоденне навантаження. Я вже казав, що водій, який не вписався у графік має сплатити суттєвий штраф. Звісно, якщо по дорозі не сталася аварія...

- А чи дозволяють собі водії вживати спиртне у путі?

- Хто як. Наприклад, росіяни абсолютно спокійно до цього ставляться. Якщо зупиняються десь на ніч, то можуть перехилити чарку. Однак я у рейсі навіть не дивлюся на алкоголь. У мене сім’я - я не маю права на ризик...

Надруковано у газеті "Старий Замок "Паланок" (скорочено)

Публикацию прочитали

Количество просмотров: 33235
delete
Алекс Брут
Алекс Брут, свободный журналист "ХайВей" 

Теги

Для того, чтобы оценить статью, Вас необходимо войти в систему
Право оценивать рецензии на ХайВей можно получить от редакции сайта по рекомендации одного из журналистов ХайВей
Рекомендаций: +2
Всего комментариев: 6, Всего рецензий: 15
Читайте также

Стало известно, как Илон Маск заставляет сотрудников добиваться больших результатовСтало известно, как Илон Маск заставляет сотрудников добиваться больших результатов

Предприниматель и миллиардер Илон Маск настоящий трудоголик, поэтому требует от своих сотрудников не меньшей отдачи.  Илон Маск представил второе пок ...

Неуплата алиментов может жестко «аукнутся» украинцамНеуплата алиментов может жестко «аукнутся» украинцам

Верховная Рада Украины 16 ноября 236-ю голосами депутатов приняла в первом чтении законопроект, ужесточающий ответственность за неуплату алиментов, пи ...

Все матчи чемпионата Англии: экс-чемпионы не справились с лидерами сезонаВсе матчи чемпионата Англии: экс-чемпионы не справились с лидерами сезона

Расписание, результаты и трансляции матчей 12 тура чемпионата Англии, обновляемая таблица Премьер-лиги ...

Укажите свой e-mail адрес, если Вы хотите получать комментарии к этому материалу
Подписаться

Для того, чтобы опубликовать сообщение в этой теме, Вам нужно ввойти в систему.

Рецензии

21:37 28/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
08:18 29/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Серый Лев Харьков
08:34 29/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Захоплюючий репортаж! Професійно. Беру в бібліотеку.
08:51 29/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Марія Солтис Кузнецовск
Цікавий репортаж про важку, але дуже інтересну професію
10:21 29/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Интересно!
10:48 29/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
10:51 29/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Интересная работа, грамотно оформленная и проведённая беседа.. Жизнь, во всех её проявлениях...
13:51 29/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Цікавий матеріал...
От тільки оця от фраза: "ремонтувати треба знати все" - може все ж таки вміти?
15:19 29/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
15:49 29/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Цікавий матеріал!
Дізналася багато нового. Небезпечная професія.
Стаття написана майстерно.
21:29 29/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Люди, выбравшие такую профессию – удивительно выносливы, сильны, внимательны… И крайне интересны…
Материал - грамотный, развёрнуто поданный…
22:52 29/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Очень понравилась работа. Профессионально, тема статьи вызывает неподдельный интерес с первых строчек. Спасибо.
14:23 30/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
06:40 31/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
lavra Киев
Актуальна тема. Коли вже нормально люди будуть жити,не даючи хабарів?

Комментарии

Рекомендує цей матеріал
Чому? Правда життя.
08:34 29/07/08
Цікавий матеріал...
От тільки оця от фраза: "ремонтувати треба знати все" - може все ж таки вміти?
13:51 29/07/08
дуже пізнавальний матеріал! ‘best‘
15:57 29/07/08
Oleksa Livinsky Мукачево
Рекомендує цей матеріал
Чому? Один колега - чеський журналіст Томаш Полачек - поїхав з Праги до Пекіна автостопом ось такими от каміонами (ну й не тільки). Вже два тижні чи скільки їде, щойно перетнув казасько-китайський кордон. Щодня пише до газети МФ Днес репортажі. Правда, вони не дуже хороші. Але з ним у Казахстані (м. Уральськ) розмову зробили в газету. Тут можна почитати: http://www.diapazon.kz/?nom=72&city=2&rub=3&news=1763
12:25 30/07/08
рома
щасливої дороги
20:40 31/10/09
жужик
Цікаво... read
07:41 10/07/11

Live

9 мин. назад

Геннадий Москаль комментирует материал Еліта...хто це?

38 мин. назад

Харламов Виктор Георгиевич комментирует материал Сепары Лугандонии освободили из тюрьмы Вадика Москвича - убийцу Щербаня

39 мин. назад

Харламов Виктор Георгиевич комментирует материал "Заказали убийство Евгения Щербаня - самые богатые люди Донецка и Кунцевские.., Кобзона"

42 мин. назад

Жиго публикует статью Я буду кричати пісню...

1 час. назад

Юрий Самсыка комментирует материал Про націоналізм

1 час. назад

Володимир Бровко публикует статью Космические Боги с созвездий Большого Пса и Ориона ч.3

2 час. назад

Petro Boriwiter комментирует материал О патриотизме, продажности и лицемерии

2 час. назад

Petro Boriwiter комментирует материал О патриотизме, продажности и лицемерии

2 час. назад

Евгений Татьянов комментирует материал Про націоналізм

3 час. назад

Юрий Самсыка комментирует материал Про націоналізм

3 час. назад

Тисінюк Микола Максимович комментирует материал Як заробляють нардепи на свій хліб насущний

4 час. назад

Евгений Татьянов комментирует материал О патриотизме, продажности и лицемерии

4 час. назад

Ltna Prikolova комментирует материал Ну и ну

4 час. назад

Ltna Prikolova комментирует материал О патриотизме, продажности и лицемерии

7 час. назад

sdv публикует статью "ЛНР" і "ДНР" нарощують випуск "паленого" алкоголю, який продають по всій Україні

7 час. назад

sheriff комментирует материал О патриотизме, продажности и лицемерии

7 час. назад

Андрей Андре комментирует материал Еліта...хто це?

7 час. назад

sheriff комментирует материал О патриотизме, продажности и лицемерии

7 час. назад

Юрий Ермоленко публикует статью Ну и ну

8 час. назад

Ltna Prikolova комментирует материал О патриотизме, продажности и лицемерии

8 час. назад

Petro Boriwiter комментирует материал О патриотизме, продажности и лицемерии

8 час. назад

antov комментирует материал ТЕРОР! ЧИ ВЖЕ ЗАБУЛИ ПРО ШАТУНА? Частка 10

8 час. назад

antov удаляет комментарий к материалу ТЕРОР! ЧИ ВЖЕ ЗАБУЛИ ПРО ШАТУНА? Частка 10 от antov