О проекте ХайВей

Публикуйте на ХайВей свои статьи, фото, видео.

Получайте рецензии и комментарии от сообщества ХайВей на свои публикации.

Зарабатывайте деньги на публикациях.

Общайтесь с интересными людьми.

 

Интервью  24 июля 2008 00:14:41

Олександр Яровий: «Література - це вогонь…»

Олександр Яровий: «Література - це вогонь…»
Пристрасть, кров, сльози, інтриги… Література подібна до дзеркала, яке спрямоване на всі сфери минулого, сучасного й майбутнього. Кожний автор переносить на сторінки своїх творів власні переживання. Про те, як стати популярним письменником і при цьому залишитися творцем якісної літератури, що відбувається в царині сучасної української літератури, нам розповів митець слова, кандидат філологічних наук – Олександр Яровий.

Постмодерна доба знизила критерії оцінки літературної вартості твору. Як Ви вважаєте, чи всю сьогоденну українську літературу можна віднести до якісної?

У сфері матеріального виробництва ми намагаємося переконати себе і світ, що українське – це найкраще. А в літературі ми ніби взялися наслідувати найгірші закордонні зразки. Зниження критеріїв, про яке Ви кажете, насправді є розмиванням межі між літературою та не-літературою. Коли до художнього твору вводиться лексика (і дуже густо), яку ми бачимо на парканах та в специфічних громадських місцях, - отже, на одну полицю ставляться автори такого твору і такого напису. Виходить, обидва - письменники! Визнати це нормою може тільки людина з атрофованою совістю, або цілковито байдужа, або невіглас у культурних питаннях. Чи цинік…

Звичайно, є й література, глибока за змістом, цікава за формою.

На рубежі тисячоліть увиразнено вибудовується опозиція «втратити – набути». Вона стосується також і літератури. На Вашу думку, що саме було втрачено, а що набуто, в період переходу до нових літературних тенденцій?

Сучасна доба парадоксальна: з одного боку – повна свобода, з іншого – творів-«вибухів» майже нема. Культивується «текст без берегів», а світогляд, переживання автора – дрібні, вузенькі-низенькі, як щілина під плінтусом… Щодо мінусів: графоманія стала явищем неконтрольованим. А набутого теж достатньо. Розширено тематичні межі літератури, фальшу стало менше, але з’явилося більше чорноти, безнадійності. Немає однотипних ідеологічних вимог, чи принаймні хотілося б, щоб не було, а найголовніше – відкрився простір для духовного пошуку.

Останнім часом простежуємо процес легалізації маргінального, нівелювання високих ідеалів, заміни поняття «добро» «знаком зла». Чи варто вдаватися сучасним письменникам у своїй творчості до переоцінки цінностей?

 

Просто продовжимо попередню відповідь. Нових цінностей бути не може. Ніхто не переконає психічно здорову людину, що є добрим красти, вбивати, нищити, руйнувати, тому переоцінка цінностей – це вигадка нещасних людей, засліплених демонічною гординею. Дивно, чому «гомо сапієнс» програмно відкидає дружбу всеблагого Спасителя, Який нас безмежно любить, і йде в рабство до потворного диявола з його отруйними приманками, - який нас ненавидить… Оце Вам і добро, і зло в літературі. Кожен хай вибирає сам.

 

Телебачення і комп’ютерні технології – основні конкуренти сучасної книги. Так звана «генерація-2000» все рідше обирає за головне джерело інформації книгу. Яким чином, на Вашу думку, можна популяризувати літературу?

Така популяризація, на моє глибоке переконання, йде не від піару, розкрутки, презентацій, і тим більше - фуршетів. Вона починається в родині. Якщо читають батьки і навчають малюка відповідному ставленню до книги, то читатимуть і діти. Звичайно, прийшовши зі школи, така дитина може запитати батьків: «Чому із 30 чоловік у класі один я читаю книжки?» Але це не причина ані для зневаги інших, ні для комплексу меншовартості… Книга буде завжди, до кінця земної історії. Завжди в такому контексті банально згадують про появу кіно, яка не «стерло» літературу, театр і т.д. Повернення до книги в суспільстві буде періодичним, як тільки набридатиме бездушне миготіння нашпигованих електронікою залізяк. Спілкування з книгою – це не сидіння перед монітором, це, коли хочете, культурний ритуал.

Розмежуйте, будь ласка, такі поняття, як масова та елітарно-вишукана література. Чи можна вважати масову літературу візитною карткою взагалі письменства?

Відколи чути дискусію про роль масової та елітарної літератури, не можу збагнути – чому їх протиставляють. Ми ж не протиставляємо, наприклад, картоплю й апельсини. У кожного явища своя ніша, своє місце в літературному процесі. Найбільший інтелектуал вирушить на курорт із томиком Агати Крісті, або й старого доброго Конан-Дойла. Чи більш філософічного Честертона, - от який він, до слова: «популярний» чи «елітарний?» Видатний історик української літератури з діаспори, професор Дмитро Чижевський, наприклад, страшенно любив голівудські фільми про агента 007… Інша річ, що продукт, який зараз називають «масовою літературою», стає все страшнішим - в плані несмаку, нелюдяності, безграмотності, примітиву. Звичайно, загальний стан літератури відбивається на всіх її компонентах, в тому числі й на маскульті. Тому, яка персона – така й візитка.

 

Досвід, навіть якщо не власний, а чужий – корисна штука. Чи варто, пишучи свій твір, керуватися цим кредо? Одним словом, чи є чому вчитися сучасному автору в його попередників?

Не пережите – вважайте, не спожите. В теорії літературного процесу згадують про таке явище, як «момент відштовхування»: коли попередник, його твір стає ніби стартовим майданчиком для послідовників, для наступних літераторів – хай навіть шляхом заперечення. В літературі чужого досвіду не буває, точніше, він не спрацює, все треба пропустити через себе, своє «я». Одна з причин занепаду літератури – це саме небажання вчитися у попередників.

 

Чи поповнюєте Ви свою домашню бібліотеку новодруками? Якими саме?

Джерела поповнення різні. Почасти присилають автори, як членові редколегії газети «Літературна Україна». Багато дарували в минулому десятилітті – так звані «дев’яностики», з яких мало хто вцілів у літературі, та може, воно й на краще. Їхні безцінні автографи (безцінні в лапках і без лапок) я пару років тому передав бібліотеці Інституту літератури НАН України. Дарують письменники, яких запрошую до студентів. Є новий тритомник поета й політика Михайла Шевченка, проза Богдана Жолдака, антологія української християнської поезії «На лузі Господньому».

 

Для кожного письменника і читача література видається чимось особливим. Наприклад, Андрухович вважає, що «література за своєю природою приналежна до розваг», а пан Жадан запевняє, що вона «не є чимось більшим за спорт чи прогноз погоди». Яким Ви бачите своє завдання в літературі і чим, на Вашу думку, є література для її споживача?

Зі згаданими фігурантами літпроцесу я немало полемізував. Не ставлю за мету переконати їх у своїй точці зору… Письменник несе метафізичну персональну відповідальність за «результати слова», за посіяне ним – добре чи зле, пшеницю чи бур’ян.

Власне кажучи, кожен бачить у літературі себе. Який він, така й література, Це не суб’єктивний ідеалізм, це об’єктивна реальність. Для мене література – це вогонь. Він може обігріти, нагодувати, випалити інфекцію, а може – обпекти і знищити. Моє завдання – підтримувати життєво необхідний вогонь. Я не самозванець, мене поставив сюди Той, Хто кожну людину ставить у свій час на своє місце. Ні більшого, ні іншого я не хочу. Але й на менше не погоджуся!

 

Розмову провела кІра Кірошка

 

Публикацию прочитали

Количество просмотров: 10396
delete
Ірина Кірошка, Киев, свободный журналист "ХайВей" 
Для того, чтобы оценить статью, Вас необходимо войти в систему
Право оценивать рецензии на ХайВей можно получить от редакции сайта по рекомендации одного из журналистов ХайВей
Рекомендаций: +3
Всего комментариев: 6, Всего рецензий: 8
Читайте также

Тим, хто бажає «мотнутися» за авто до Німеччини: штрафи зросли в 10 разівТим, хто бажає «мотнутися» за авто до Німеччини: штрафи зросли в 10 разів

У Німеччині набрали чинності нові підвищені штрафи за порушення правил дорожнього руху для водіїв автомобілів та велосипедистів, повідомляє DW. ...

На экспертизу: повышенные зарплаты Нацбанка проверят, а может и уголовное дело по ним заведутНа экспертизу: повышенные зарплаты Нацбанка проверят, а может и уголовное дело по ним заведут

Сентябрьское повышение зарплат правлению Национального банка в 1,4-1,9 раза может перерасти в громкий судебный процесс. Если не подтвердятся аналитиче ...

"Интерпайп" создаст совместное предприятие с крупной французской компанией"Интерпайп" создаст совместное предприятие с крупной французской компанией

Международная вертикально интегрированная трубно-колесная компания (ТКК) "Интерпайп" намерена создать совместное предприятие (СП) с ведущим производит ...

Укажите свой e-mail адрес, если Вы хотите получать комментарии к этому материалу
Подписаться

Для того, чтобы опубликовать сообщение в этой теме, Вам нужно ввойти в систему.

Рецензии

09:39 24/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Файне інтерв'ю... Цікавий співрозмовник, нестандартні запитання...
Читається легко, "тримає" до останнього рядка...
18:26 24/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Откровенно говоря или автор передал не совсем точно и достоверно, или собеседник - чудной... Хотя каждый видит мир через призму своих мозгов... Видимо у этого человека создана своя система ценностей - поняв которую можно понять и суть его ответов...
Интервью интересное, но стоило в виде добивки оформить краткую биографию...
20:08 24/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Понравилось интервью, взятое авром этой публикации у образованного и, по всей видимости, интересного собеседника... Отдельно хочу отметить грамотность написания материала ... Вот лишь маленькое замечание - у Вас перекаты-пробелы между задаваемыми вопросами и ответами - различны... а должны быть одной величины...
13:54 25/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Хорошее интервью!
18:46 25/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Журналісту пять з плюсом. У такій короткій формі викласти всі думки цієї людини. Знаю Ярового особисто як викладача, і тут на сторінці він - весь. молодець, пані Ірина
Гость
Щодо Ярового - це точно!
22:55 18/12/10
05:16 26/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
lavra Киев
Цікаві думки.Сподобалось.
"...Література подібна до дзеркала,яке спрямоване на всі сфери минулого,сучасного й майбутнього..."
14:34 15/07/11
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
"Якщо читають батьки і навчають малюка відповідному ставленню до книги, то читатимуть і діти. Звичайно, прийшовши зі школи, така дитина може запитати батьків: «Чому із 30 чоловік у класі один я читаю книжки?» Але це не причина ані для зневаги інших, ні для комплексу меншовартості… Книга буде завжди, до кінця земної історії. Завжди в такому контексті банально згадують про появу кіно, яка не «стерло» літературу, театр і т.д. Повернення до книги в суспільстві буде періодичним, як тільки набридатиме бездушне миготіння нашпигованих електронікою залізяк. Спілкування з книгою – це не сидіння перед монітором, це, коли хочете, культурний ритуал".

Комментарии

"Коли до художнього твору вводиться лексика (і дуже густо), яку ми бачимо на парканах та в специфічних громадських місцях, - отже, на одну полицю ставляться автори такого твору і такого напису. Виходить, обидва - письменники! Визнати це нормою може тільки людина з атрофованою совістю, або цілковито байдужа, або невіглас у культурних питаннях. Чи цинік…"

"Культивується "текст без берегів", а світогляд, переживання автора – дрібні, вузенькі-низенькі, як щілина під плінтусом… Щодо мінусів: графоманія стала явищем неконтрольованим".

"...продукт, який зараз називають "масовою літературою", стає все страшнішим - в плані несмаку, нелюдяності, безграмотності, примітиву".

"Оце Вам і добро, і зло в літературі. Кожен хай вибирає сам".

"Одна з причин занепаду літератури – це саме небажання вчитися у попередників".

"Письменник несе метафізичну персональну відповідальність за "результати слова", за посіяне ним – добре чи зле, пшеницю чи бур’ян".

"Для мене література – це вогонь. Він може обігріти, нагодувати, випалити інфекцію, а може – обпекти і знищити. Моє завдання – підтримувати життєво необхідний вогонь. Я не самозванець, мене поставив сюди Той, Хто кожну людину ставить у свій час на своє місце. Ні більшого, ні іншого я не хочу. Але й на менше не погоджуся!"

Такий собі 2конспектик" вийшов! ‘best‘
12:40 24/07/08
Рекомендує цей матеріал
Чому? Важливі, сучасні думки про стан сучасної української літератури1
12:41 24/07/08
Рекомендує цей матеріал
Чому? Рекомендую..
16:49 24/07/08
Кочубей Ніна Прилуки
Велике спасибі за публікацію. Дуже своєчасний і важливий матеріал.
18:20 29/07/08
Аліна
Цікаві думки пана Ярового в статті "Про дев'яності... і не тільки", де він відповідає на запитання "двохтисячника" Олександра Стусенка. Кому цікаво, надрукована стаття була в газеті "Літературна Україна" №18 за 14 травня 2009 року
19:39 12/01/10
Рекомендует этот материал. Почему? дуже цікава та актуальна стаття
14:35 15/07/11

Live

34 сек. назад

Писатель77 комментирует материал Давно такого не було

7 мин. назад

Писатель77 комментирует материал Давно такого не було

1 час. назад

Petro Boriwiter комментирует материал Давно такого не було

1 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Давно такого не було

1 час. назад

Volodymyr Seleznyov публикует статью Коротка історія ватника

2 час. назад

Petro Boriwiter комментирует материал Давно такого не було

4 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Давно такого не було

4 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Давно такого не було

4 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Давно такого не було

4 час. назад

Сергей Кувалда комментирует материал Давно такого не було

5 час. назад

Сергей Кувалда комментирует материал Давно такого не було

5 час. назад

Сергей Кувалда комментирует материал Давно такого не було

5 час. назад

Ltna Prikolova комментирует материал Зірка

5 час. назад

Сергей Кувалда комментирует материал Восьмерка

5 час. назад

Ltna Prikolova комментирует материал Чего хотят украинские женщины

5 час. назад

Ltna Prikolova комментирует материал ПАРОДІЙНЕ: Пісенька трьох американських банкірів (переклад з англійської і навпаки)

5 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Давно такого не було

6 час. назад

Писатель77 комментирует материал Давно такого не було

7 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Давно такого не було

7 час. назад

Родослав Корченюк комментирует материал Давно такого не було

8 час. назад

Харламов Виктор Георгиевич комментирует материал Пьяная "Эпелептичка" с подругами Пшонки - более 11 жертв в Харькове!