Политика  28 июня 2008 11:18:23

Автор: Наталя Шевченко

Антарктиды не будет, Антарктиды нет!

 

http://penguincentral.com/cgi-penguincentral/pix.cgi?target=Summer
http://penguincentral.com/cgi-penguincentral/pix.cgi?target=Summer
26 червня в інофрмагенстві «Укрінформ» відбулася прес-конференція Національного антарктичного наукового центру, далі НАНЦ. Офіційна причина зібрання – звіт про проведення ХХХІ Консультативної наради країн-учасниць Договору про Антарктику в м. Києві. Однак, ті, хто хоч трохи ознайомлені з ситуацією, що склалась навколо антарктичних досліджень знають, що справжня мета прес-конференції була зовсім іншою.

Кілька слів про НАНЦ – це установа при Міністерстві освіти та науки України, що зобов’язана відповідати за логістику української антарктичної станції, підтримання та проведення наукових досліджень в Антарктиці. НАНЦ — єдина державна структура, що уповноважена країною опікуватися дослідженнями українських науковців в Антарктиді.

Зовсім нещодавно мені до рук потрапила стаття , опублікована у «Дзеркалі тижня», яка серйозно криткує діяльність центру http://www.dt.ua/3000/3100/63298/. Я не берусь судити про її об’єктивність, але адміністрацію НАНЦ вона таки зачепила, отже нема диму без вогню. Судячи з прес-анонсу прес-конференції, що відбулась 26 червня, основною її метою є саме виправдання перед громадськістю (журналістами), тобто змивання бруду, яким було заплямовано шановний НАНЦ у згаданій статті (про незаангажованість запрошеної громадськості піде далі).

Прес-конференція почалася з виступу директора інституту біохімії пана Сергія Комісаренка, який за сумісництвом є головою Міжвідомчої комісії з питань біологічної безпеки (прошу запам’ятати цю посаду), а також був головою Консультативної наради, звіт про яку ми мали почути. Скажу зразу, що звіту ми так і не почули. Натомість, основною темою 15-хвилинного монолога була історія антарктичних досліджень України та отримання нашою державою англійської станції Фарадей (зараз Академік Вернадський). Загалом, інформація, яку я особисто знаю, наприклад, ще зі школи. Однак шановний пан Сергій таки зазначив основні питання, які розглядались на Консультативній нараді (правда, лише одним реченням). Серед усіх перелічених питань, найпершою стояла проблема впливу людської діяльності на екологію Антарктики.

Варто зазначити, що Консультативна нарада – це міжнародний захід, що проводиться за рішенням усіх країн Антарктичного договору, в якому беруть участь 28 держав, що ведуть наукові дослідження на території Антарктики і мають там станції, а також інші держави, яких цікавить цей континент. Цього разу були офіційно представлені 46 держав.

Важливим аспектом для мене, як для представника активної громадськості, є те, що громадські організації можуть подавати свої пропозиції до Консультативної наради щодо вирішення проблем на білому континенті. А такі проблеми реально існують. Про це ми знаємо з критичних повідомлень відданих охороні природи Антарктики науковців та природоохоронців. Однак, для того, щоб подати свої пропозиції – треба для початку реально оцінювати ситуацію. Адже Україна несе відповідальність перед міжнародною спільнотою за діяльність у регіоні Аргентинських островів, де розташована єдина українська антарктична станція Академік Веррнадський. Напередодні такого важливого дійства ми мали пересвідчитися, що на українській станції діє природоохоронний менеджмент план, що наші науковці здійснюють контроль над природоохоронним режимом території особливої охорони «Острів Грін» (Green Island) і т.і.

Що б ви зробили на нашому місці? Звичайно звернулися б до єдиної відповідальної за це питання інституції, тобто до НАНЦ. Ми так і зробили. Однак, на превеликий жаль ми не знайшли їх ні на сайті НАНЦ, ні десь ще. Відповідно до закону про інформацію, ми послали інформаційний запит до згаданої установи. Відповідь ми отримали дуже дивну. Вона звучала приблизно так: згадана вами інформація є на сайті, та взагалі, в Україні понад 500 організацій і НАНЦ не має змоги їм відповісти. Дуже прикро, але у відповідь на звернення прокуратури (яке зініціювали ми, не отримавши необхідної нам інформації) заступник Міністерства освіти та науки пан Стріха відповів майже так само. Тобто інформація на сайті, за його словами, є.

Звісно науковці, професіонали (як вони себе називають) більше розбираються у карті сайту, який вони створили, і для них інформація вся там є, але наші старанні пошуки її не виявили, може у вас вийде або у прокуратури http://www.uac.gov.ua/. Дивна ситуація, але ніяких звітів про роботу НАНЦ з перелічених нами питань ми не знайшли навіть в УкрНДІ, куди така інформація має обов’язково подаватись усіма підзвітними державними установами. В результаті, через відсутність даних, участь української громадськості у міжнародній нараді фактично була зірвана. І ті питання з якими ми хотіли звернутися до міжнародної антарктичної спільноти не прозвучали. А можливість вирішити їх, поки нарада проходила в Україні, назавжди втрачена…

Отже, нам не залишалось іншого виходу, як прийти на прес-конференцію і задати перелічені вище питання в особистому порядку. Що відповідно, я й зробила. Але і тут ніяких відповідей не почула. Натомість почула, що мене замовлено (Це зараз вже стало модно видавати недозволені етикетом держслужбовця нічим не підтвердженні звинувачення будь-якій зацікавленій у незручному питанні людині). Виявляється НАНЦ в особі пана Литвинова (директора) не зобов’язаний відповідати на інформаційний запити (загалом – порушення закону, на що я й вказала). У відповідь з’явилися пропозиції подати до суду, щоб той розібрався (Поважній інституції краще розбиратися в суді ніж відповісти на питання). Потім чомусь директор центру, шановний пан Литвинов, завів тему про Мадридський протокол, якому підкоряється діяльність НАНЦ (яким чином це стосується заданих мною питань, я так і не зрозуміла). В кінці, шановний директор, доктор технічних наук, спитав, а чому, власне, мене цікавить екологія Антарктиди. Однак відповісти мені на це питання не дали, підсумувавши, що мене не може цікавити питання Антарктиди, тому що я не професіонал…Тобто, пан директор НАНЦ зробив все аби не відповісти на конкретні задані мною запитання (вас це не насторожує)?

На щастя, дану ситуацію прояснив пан Таширев (попередньо заявивши, що скандалу не буде. Цікаво до чого тут скандал?), якого на прес-конференції представляли аж три рази як знаного мікробіолога, співробітника центру. Він, зокрема, заявив, що неможливо відповісти на запитання, інформації, до якого не існує!!! Тобто, можна зробити висновок, що основних питань, які розглядались на Консультативній нараді українська сторона не досліджувала, що станція Академік Вернадський працює без менеджмент-плану… Якийсь нонсенс виходить. Відповідно, постає питання про доцільність діяльності установи, яка крізь пальці дивиться на такі величезні прогалини у організації антарктичних досліджень України. І купа питань з приводу того, про що ж на тій нараді вони тоді могли говорити?

Можлив,о відповіді на ці питання знає пан Таширев. Хоча він і не сидів на трибуні організаторів даного заходу, йому не вдалось оминути уваги громадськості. Перше запитання, на яке змушений був відповідати Таширев, було адресоване до пана Комісаренка, який чомусь дуже поспішав і перекинув все на знаного мікробіолога. Власне, запитання полягало в тому, що журналіста видання «Шкіпер» цікавив відповідність законодавству той факт, що в Антарктиду ввозяться штами бактерій з України. Дуже дивно, чому голова Міжвідомчої комісії з питань біологічної безпеки (Комісаренко) не зміг відповісти на це питання. Відповідь мікробіолога, була така: ваша інформація - це повна несінитниця, нічого такого не робиться, натомість з Антарктиди вивозяться в Україну штами. На думку Таширева, вони абсолютно безпечні, бо начебто, якби антарктичні штами були небезпечними, то за 200 років досліджень білого континенту, це все виявилось би. Як на мене, таке запевнення варте хіба що школяра, зважаючи, принаймні, на те, що мікроорганізми, привезені з Антарктиди в Україні потрапляють в зовсім інші умови. До того ж людині, знайомій з вітчизняною наукою, запевнення про професійність українських мікробіологів звучатимуть як казка на ніч. Звідси, робиться висновок, що досліджень щодо нешкідливості антарктичних штамів не проводилось українською стороною в наших умовах (інакше б про них обов’язково було зазначено). Тобто, під час роботи українськими мікробіологами не виконується основної вимоги, прийнятої в провідних країнах світу – перевірка чужорідних штамів на біологічну безпеку (і це в час всесвітньої боротьби з тероризмом). Тоді чим займається Міжвідомча комісія, очолювана паном Комісаренко – мені це досі не зрозуміло. Варто зазначити, що запитання на тему біологічної безпеки антарктичних бактерій пан Таширев вважає нонсенсом і порівнює з призумцією невинності – хіба він може за таке відповідати?!… Варто над цим задуматись. Нагадує офіційну позицію радянської влади щодо атомної енергетики (до вибуху в Чорнобилі).

Іншим приводом для промови Таширева було моє запитання щодо інформації про відкриття у НАНЦ протипухлинної активності чорних антарктичних дріжджів. По суті, НАНЦ назвав своїм відкриттям (на одному зі звітів центру, на якому був присутній наш представник) те, що вже давно відкрито і запатентовано панною Лях, без жодних посилань на російську дослідницю. У відповідь пан Таширев заявив, що я не професіонал, що мене замовлено. А потім відверто закликав до неповаги міжнародних патентів! Мені, принаймні, здалося, що заяви про те, що незважаючи на відкриття та патентування пеніциліну, інші держави не купували патент, а тишком розробили свій, звучать саме так. А пан Літвінов, як справжній військовик (бо ж недарма ходить поголос, що він генерал у відставці) заявив, що якщо хтось вигадав пістолет, то це не причина нам його не вигадувати. Цікаво, а як щодо велосипеда? І як це узгоджувалося із словами Комісаренка про те, що вітчизняні вчені мають працювати в тих галузях, які не охоплені іншими дослідниками. Бр-рю-р. Але повернуся до початку.

Отже конкретного пояснення, щодо привласнення НАНЦ відкритих панною Лях властивостей, я не отримала. В результаті, мене журналістку, спитали про мою спеціалізацію. Чи часто Вас питають на прес-конференцї про спеціалізацію. А потім безцеремонно перевели розмову в інше русло. Благо цьому сприяли інші зовсім не жорсткі питання присутніх.

Дуже дивно, що така дискусійна тема щодо діяльності НАНЦ абсолютно не зацікавила журналістів, що зібрались послухати звіт про роботу цієї установи. Задавались питання переважно про видобуток нафти та альтернативні джерела енергії, хоча ніякого стосунку до НАНЦ вони не мають. Зі свого досвіду я знаю, що, якщо іде критика з залу в сторону організаторів конференції, то жоден журналіст не пропустить нагоди отримати пакет дискусійних документів або більш детальну інформацію по тому, що висвітлювалось. Варто, мабуть, зазначити - жоден незаангажований журналіст. Не хочеться ображати моїх колег, але атмосфера у залі більше скидалась на такий собі «междусобойчик» між прирученою громадськістю у вигляді «своїх» журналістів та адміністрацією НАНЦ.

Та я знов не про те. До того як я пішла на цю конференцію в мене було багато питань своїх та почерпнутих з тої статті в «Дзеркалі тижня». Після конференції до них додалися нові. Зокрема, мене зацікавив звіт про діяльність НАНЦ і про здобутки цієї організації перед громадськістю. На що все-таки були витрачено державою близько 14-16 мільйонів доларів на антарктичні дослідження за період від 1999 до 2008.

То хто мені, неспеціалісту, буде на них відповідати? Чи в нашій країні вже забули про те що потрібно за щось відповідати?

Публикацию прочитали

Количество просмотров: 2140
Отредактировано: 28-06-2008 [11:22]
delete
Наталя Шевченко, Киев, свободный журналист "ХайВей" 

Теги

Для того, чтобы оценить статью, Вас необходимо войти в систему
Зарегистрироваться
Право оценивать рецензии на ХайВей можно получить от редакции сайта по рекомендации одного из журналистов ХайВей
Рекомендаций: +8
Всего комментариев: 12, Всего рецензий: 12
Укажите свой e-mail адрес, если Вы хотите получать комментарии к этому материалу
Подписаться

Для того, чтобы опубликовать сообщение в этой теме, Вам нужно ввойти в систему.

||

Рецензии

Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
К сожалению, эти исследования у нас никому не нужны. Правительство занято своим рейтингом. Грустно читать ваши мысли.Но это правда. Пусть об этом знают люди!
11:47 28/06/08
Аквілон Хмельницкий
+0 | -0
Ці дослідження потрібні нам, українцям!
Согласен? + -
06:42 29/06/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
15:23 28/06/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
16:53 28/06/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Согласна, что чем интереснее занятие, проводимые исследования - тем менее оно интереснее и важнее правящим кругам... если только это самое занятие не понадобиться этим же кругам...
Работа Ваша очень интересна.. Грамотно изложена...
17:39 28/06/08
Василь Чумак Харьков
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Статтю покритикувати нІзащо. Хіба що, трохи задовга. А найбільше сподобались оті дядьки в білих манішках та чорних фраках, що зображені на знімку:)
Ну, і зрештою, мої п*ять копійок до роздумів, може не в тему... Я не згоден з назвою. Антарктида буде. Не просто буде, а там ще й жити стане можливим після глобального потепління. Але й, Третя Світова війна почнеться саме через багатющі природні ресурси та чималеньку територію Антарктики... Готуймося!..
17:52 28/06/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Статья отличная... Давно не получал такого удовольствия от прочитывания грамотно изложенного материала... Снижать оценку, искать, к чему прицепиться - совершенно ни к чему...
18:54 28/06/08
lavra Киев
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Стаття цікава і корисна,яка заслуговує уваги.
04:23 29/06/08
Аквілон Хмельницкий
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Бездоганна стаття! І добре, що в Україні ще лишилися справжні журналісти.
ШАНА-РЕСПЕКТ авторові!
06:40 29/06/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
19:44 01/07/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
12:56 08/12/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Интересная и грамотная статья. Приятно читать.
13:01 08/12/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
07:03 19/02/10
||

Комментарии

Дякую всім за гарні слова в мою адресу! ‘smile‘ Але головна ідея моєї статті була в тому, що головна контора, яка відповідає за дослідження Антарктиди з боку України, перетворилась на полігон розподілу грошей серед своїх ‘sad‘
Согласен? + -
23:52 30/06/08
Рекомендует этот материал
Согласен? + -
12:56 08/12/08
+0 | -0
Рекомендует этот материал
Согласен? + -
13:01 08/12/08
+0 | -0
Рекомендує цей матеріал
Чому? Важные мысли и факты журналиста-профи!
Согласен? + -
11:49 28/06/08
+0 | -0
Странные вы люди...Зачем Антарктида...

ТОРГУЕМ МЫ С НЕЙ!!!!

Не верите?
Прошу:
http://www.parafraz.net
Согласен? + -
13:14 08/12/08
+0 | -0
Цікава робота. Дослідження нібито нікому не потрібні, а такі шалені гроші вилетіли в трубу, тобто в Антарктиду...
Согласен? + -
16:55 28/06/08
Рекомендует этот материал
Согласен? + -
15:10 08/12/08
Аквілон Хмельницкий
+1 | -0
Рекомендує цей матеріал
Чому? Якщо бажаєте взнати, чому в України з‘явилася своя антарктична станція -читайте! ...відкривається завіса над досить сумнівним експериментом, який проводять над нами з вами, українці!
Согласен? + -
06:41 29/06/08
Аквілон Хмельницкий
+2 | -0
Я також не фахівець в мікробіології. Але я політолог.
І, на жаль, стаття підтверджує мої здогадки як політолога на цю тему....

От Вам ніколи не здавалось дивним, що ВеликоБританія, яка "не має друзів, але має свої інтереси" ото взяла і "подарувала" Україні свою антарктичну станцію?
Бачте, грошей у ВБ бракувало, а от у багатої України вони були... ‘smile‘
ВБ, як досить моцна держава, ЗАВЖДИ має в усьому свій інтерес.
Нагадаю, це вони були ініціаторами другої Іракської війни. Власне Том Блер підбив Буша на цю війну, добре списавши усі негаразди на США.

Так у чому був інтерес ВБ, щоб передати Україні свою антарктичну станцію?
...Єдиною відповіддю на це питання є те, що там "щось знайшли" таке, чого уряд ВеликоБританії забажав сховати від своєї громадськості.

І так стає зрозумілим що саме там знайшли. НОВІ ВІРУСИ з цікавою, психотропною, дією на людей. І треба було на комусь це випробувати. Ото і став у пригоді уряд України, котрому завжди було начхати на своїх людей.

Тому УКРАЇНСЬКІЙ ГРОМАДСЬКОСТІ є над чим ЗАМИСЛИТИСЯ. ‘evil‘ ‘evil‘ ‘evil‘

Тож бо "Велика Машина" у дії! ‘evil‘ ‘evil‘
Согласен? + -
06:55 29/06/08
+0 | -0
Рекомендует этот материал.
Согласен? + -
07:03 19/02/10
+0 | -0
Рекомендує цей матеріал
Чому? Тому, що нашим громадянам не байдужа ситуація в нашій антарктичній Україні!
Согласен? + -
09:48 30/06/08
Аделя
+0 | -0
Гарна стаття, вірна на 99 відсотків. На відміну від тої, що у "Зеркале недели". Як мінімум тому, що там здебільшого переказані емоції тих людей, яких від "кормушки" відсторонили (вірного там 60%). Але з того часу багато води витекло, багато з них знову співає оди керівництву і віддано дивиться в очі. Тому, що вийшла у світ нова Державна програма - аж до 2020 року. А почитали б ви її - заплакали б, а комусь щастя. До речі, вона була на сайті НАНЦ у вільному доступі, із кошторисом. І конференцій в той 2008 рік антарктичних було аж дві - офіційна та альтернативна, про яку згадував автор статті. Із-за грошей і посварилися. Прес-конференція була б незалежно від статті в газеті,треба ж народу піаритися, тим паче що за наше життя навряд чи така нарада ще буде в Україні. А статтю дійсно підгадували опублікувати під нараду, народ трохи піля неї рознервувався, інакше Ви їх товсті шкіри взагалі не пробили б. Головна ідея правильна, дійсно, антарктична контора перетворилась на полігон розподілу грошей серед своїх. Але я думаю, що вона така була із самого початку. І не лишає мене впевненість, що й ті обурені, коли б отримали велику ложку почали б чинити так само. Колись, наприклад, ініціатор "опозиції" був автором трьох десятків тез на одній конференції з різних галузей науки, а пізніше вже діюче керівництво повторювало такі "фінти". Не зрозуміло - чи такі розумні та різносторонньо обдаровані наші владні науковці, чи такі жадібні? А над НАНЦ стояло ціле Міністерство, а зараз Комітет - то чи не "кришують" вони таку науку? Чи їм не все одно, що там робиться, коли грошовий потік стабільний? На мою думку станція потрібна лише для дальнього закиду на рахунок майбутнього розподілу контненту - місце застовбили і стоїмо, має хтось надію ці гроші з часом відбити (думаю не ми). Що стосується станції та англійців - її демонтаж, згідно міжнародних договорів, мав завершитися абсолютно чистим ландшафтом без будь-якого нагадування, що там були люди. Хтось собі може уявити скільки це потребує грошей?! Було прийняте найбільш правильне і прагматичне рішення - віддати, що собі не гоже. А ситуація з НАНЦ типова для нашої країни, і що цікаво, міняються лише владні кишені нагорі.
І раз після зміни влади Конторою продовжують керувати та "робити науку" люди, згадані у цій статті, значить із своїм завданням вони чітко справляються.
Согласен? + -
22:45 20/04/11
Напишите, пожалуйста, нам, если Вы считаете, что это - плагиат
Это плагиат!

Live

23 сек. назад

viktor trigub комментирует материал Ангели Георгія Делієва

1 мин. назад

viktor trigub комментирует рецензию на публикацию Картинки с выставки. Архивы про УПА давно отрыты. Но многие этого не видели.

6 мин. назад

плеханов комментирует материал Картинки с выставки. Архивы про УПА давно отрыты. Но многие этого не видели.

7 мин. назад

Маркус комментирует материал Станет ли закрытие сайта EX.UA буревестником новой революции?

7 мин. назад

плеханов комментирует рецензию на публикацию ЗЛУКА И ПРЕЗИДЕНТ "ПАДЛЮКА"2

8 мин. назад

Литвиненко Анатолий комментирует материал О МЫШЛЕНИИ ВООБЩЕ И О НЕСТАНДАРТНОМ, В ЧАСТНОСТИ

8 мин. назад

плеханов комментирует рецензию на публикацию Одна неделя из жизни сантехника

11 мин. назад

ЭРКЮЛЬ ПУАРО рекомендует материал Небо туманом стелется

12 мин. назад

Лёля Тайшет комментирует рецензию на публикацию МНЕ БЫ ТАК

13 мин. назад

Лёля Тайшет комментирует рецензию на публикацию МНЕ БЫ ТАК

15 мин. назад

Лёля Тайшет комментирует рецензию на публикацию МНЕ БЫ ТАК

17 мин. назад

OK комментирует рецензию на публикацию «Второе дело Тимошенко…»

23 мин. назад

OK комментирует рецензию на публикацию «Второе дело Тимошенко…»

28 мин. назад

Земляк пишет рецензию на публикацию ...И белый, белый снег...

30 мин. назад

Земляк пишет рецензию на публикацию С-нежная Алупка

31 мин. назад

Дмитрий Шилин пишет рецензию на публикацию БИТВА МУЗЕЕВ ИЛИ КОМУ РОДИНА – МАТЬ?

33 мин. назад

Земляк пишет рецензию на публикацию Вы мрачный тип...

34 мин. назад

OK комментирует рецензию на публикацию «Второе дело Тимошенко…»

36 мин. назад

Дмитрий Шилин пишет рецензию на публикацию ...И белый, белый снег...

38 мин. назад

Дмитрий Шилин пишет рецензию на публикацию С-нежная Алупка

 

Портал гражданской журналистики. Интернет-издание ХайВей. Портал громадянської журналістики. Інтернет-видання ХайВей.

Усі права застережно © 2005-2012 ХайВей.

Передрук матеріалів дозволяється з посиланням на ХайВей.

ХайВей не несе вiдповiдальностi за матерiали, опублiкованi журналiстами видання.

Матеріали рубрик БІзнес повідомляє та Світ політики публікуються на правах реклами. ХайВей не несе відповідальностІ за їхній зміст.

i.ua Rambler's Top100 bigmir)net TOP 100