О проекте ХайВей

Публикуйте на ХайВей свои статьи, фото, видео.

Получайте рецензии и комментарии от сообщества ХайВей на свои публикации.

Зарабатывайте деньги на публикациях.

Общайтесь с интересными людьми.

 

Политика  4 июня 2008 12:02:58

Світові інновації: погляд журналу The Economist

Про інновації говорять багато, але саме поняття є багатозначним, і тому дебати про чітке значення продовжуються.

Хоча часто про інновації говорять в контексті нових технологій, але часто вони можуть навіть не включати в себе такі технології. Наприклад, свого часу концепція самообслуговування Mc’Donalds була інноваційною, але не містила в собі новітніх розробок. Тому інновація – це не винахід, який може бути лише частиною всього процесу, але не його суттю.

Організація OECD говорить про інновації як про нові продукти, бізнес-процеси чи організаційні зміни, що створюють багатство або соціальний добробут. Річард Лайонс, топ-менеджер інвестиційного банку Goldman Sachs, виражається ще коротше: «Інновація – це свіже мислення, яке створює додану вартість».

У чому інноваційність Ikea, шведського виробника меблів, чи Southwest Airlines, одного з найдешевших та найпопулярніших авіаперевізників США? У першу чергу, вони мають особливі бізнес-моделі, що, як показує досвід, приносять значно більші прибутки, ніж інновації продуктів чи окремих процесів. Нові бізнес-моделі можуть стати справжньою загрозою для великих, проте консервативних компаній.

Азійський стрибок

Напевно, ще рік тому про Китай говорили лише як про виробника дешевої неякісної продукції. Проте зараз все більше почали говорити про інновації у цьому регіоні. Китайські компанії запроваджують власні бізнес-моделі, які західним компаніям навіть важко зрозуміти, не те що впроваджувати.

Те ж саме відбувається в Індії. Наприклад, індійська компанія Tata завдяки оптимізації виробництва випустила на внутрішньому ринку автомобіль за $2500, і планує модернізувати продукт для експорту. Автомобілі такого цінового сегменту можуть змінити величезну галузь автомобілебудування.

Процвітання Китаю та Індії ґрунтується на двох рушійних силах: глобалізація та поширення інформаційних технологій. По-перше, глобалізація призводить до того, що Індія та Китай зростають як ринки споживання, у той же час, вони пропонують все більшу пропозицію товарів на міжнародному ринку. По-друге, інформаційні технології поширюються далеко за межі Інтернету і доходять практично до усіх галузей. Наприклад, 90% усіх нововведень в автомобілях BMW припадає на програмне забезпечення та комп’ютерну галузь. Як жартують самі менеджери компанії, машини BMW стали величезною мережею комп’ютерів. Схожі тенденції відбуваються і в інших галузях, навіть у консервативному машинобудуванні. Технології користуються шаленим попитом. І його починає задовольняти Азійський регіон. Більшість індійських та китайських інноваційних компаній невідомі, проте за словами аналітиків, це питання часу. Наприклад, у тому ж Китаї лише виробництвом мікрочіпів займаються 400 компаній. І вони розвиваються.

Кількість компаній збільшується завдяки тому, що зростає частка знань у створенні товарів, а це, у свою чергу, знижує бар’єри для входження нових компаній на ринок. Виробництво інтегрується та переміщується. Усе більш актуальним стає аутсорсинг, що теж знижує собівартість продукту і, тим самим, знижує бар’єри для входження на ринок. Наприклад, при запуску автомобілів Lexus компанія Toyota витратила кілька мільярдів доларів, тоді як зараз автоконцерни на створення нових марок витрачають кількасот мільйонів. Це зниження навіть не на десятки відсотків, а на порядок.

Завдяки поширенню інформаційних технологій та низьким витратам у Азії, життєвий цикл інновації скорочується. Інші країни не зможуть конкурувати з Китаєм чи Індією, якщо не навчаться продукувати інновації швидше і якісніше.

Інновації: мистецтво чи наука?

Часто можна почути думку, що інновація – це абсолютно нематеріальне, навіть магічне поняття. У деяких компаніях з’явилася посада - Директор з інновацій, який робить якусь нікому не відому секретну справу. Але інновація – це не кількість патентів. Найбільш «плодюча» область для цієї категорії – менеджмент.

Наприклад, Google прийняла управлінське рішення: кожен працівник може 20% робочого часу присвячувати не поточним проектам. Таким чином, компанія отримує багато ініціатив, і так з’явилася пошта Gmail. Проте цей потік ініціатив неконтрольований, і саме керівництво компанії не може порахувати, наскільки вигідними є такі витрати часу. З другого боку, компанія GE (General Electric), яка є еталоном застосування принципу «6 Сигма», говорить про критичну важливість операційного менеджменту. У цій компанії максимум 20% зусиль витрачається на пошук ідеї, а 80% - на якісну комерціалізацію.

Поки що створення інновацій – це не книга рецептів, але практика показує, що це й не така вже духовна матерія. Це як джаз-імпровізація – звичайно, є елемент креативності, але й є чіткий ритм.

Якщо говорити про 2 характеристики - створення та впровадження інновацій – то для багатьох компаній значно важливішою є друга складова. Адже ідеї можна купити на ринку, і сфокусувати сили на практичній стороні. У цьому сила GE: вони не займаються серйозно відкриттями, проте знають, як на ідеї вартістю кілька десятків мільйонів заробити мільярди.

Кожен може стати інноватором

Нові продукти та послуги не обов’язково є результатом роботи людей в білих халатах з величезних лабораторій. Як показують тенденції, великі компанії, які вкладають значну кількість коштів у R&D, далеко не завжди отримують відчутне збільшення доходів, прибутків чи виплат акціонерам. Дійсно непередбачуваними та проривними інноваціями займаються невеликі компанії, адже для Гігантів це надто великі ризики. Тому часто інноваційні ідеї компанії не генерують – вони їх залучають ззовні. І це є великий плюс для розвитку, тому що тепер є можливість залучити усіх талановитих інноваторів до бізнесу, розвинути їхні ідеї.

 

Світові інновації: погляд журналу The Economist

Рис. Сила людей

По горизонталі: найбільш потужні джерела інноваційних ідей.

По вертикалі: % респондентів (які могли вибрати до трьох варіантів відповідей)

Джерело: The Economist, October 11, 2007

 

Так, раніше інновації створювалися «Елітами». Зараз над ними працює велика кількість людей у різник куточках світу. І компанії мають велику кількість інноваторів на ринку, які хочуть, щоб їхні розробки впроваджували. Такий перехід від величезних компаній до малих груп є великим позитивом для суспільства, оскільки ширше залучаються інноватори, які сприяють більшій динаміці розвитку, ніж застосування традиційного людського чи фізичного капіталу. Головне завдання для компаній та країн – дати цим підприємливим інноваторам волю.

Цінцінатті, (США, Огайо) є доволі консервативним містом, де була заснована компанія P&G (Procter&Gamble), одна з найбільш традиційних компаній Америки. Ми знаємо P&G завдяки широкому асортименту - мило, зубні пасти, Ariel і т.д. Останнім часом P&G змінила свій підхід до створення ідей і нових продуктів. Компанія запрошує до співробітництва університети, постачальників та інноваторів з ринку. Компанія пропонує їм частку доходу, і це призвело до того, що частка ідей, які прийшли ззовні, зросла з 20% до 50%. Як заявляє компанія, це є основною причиною росту P&G на 6% у рік з 2001 по 2005 роки.

ІBM - це інший приклад компанії, що вітає залучення інновацій. Створивши Lіnux, відкриту мову програмування, ІBM заявляє про товариство відкритих інновацій та виробляє більше патентів для "креативного суспільного користування", ніж для самих себе. Компанія настільки прихильна принципу відкритості, що проводяться віртуальні "jam sessіons", під час яких десятки тисяч співробітників обмінюються ідеями за схемою мозкового штурму.

Але не всі в такому ж захваті. Кеннет Морс, глава MІТ Підприємницького центру відповідає на заяви ІBM як відкритої компанії: "Вони відкриті тільки на таких ринках, як програмне забезпечення, де їхні позиції не такі вже й сильні. На ринку комп’ютерних комплектуючих, де вони є лідерами, IBM поводиться досить стримано".

Відкриті витрати

Представник Toyota г-н Рейнерт сміється, коли його запитують про відкриті інновації. Його компанія витрачає мільярди доларів на дослідження й оснащення фабрик. На його думку, це нерозумно - відкривати багатоденну роботу для загалу.

Палкі прихильники відкритих інновацій погоджуються з тим, що є ризики, звичайно. Наприклад, нелегко працювати з інноваторами "ззовні" - вони не завжди звикли працювати в бізнес-середовищі. Але відкриті інновації також змушують компаній бути більш конкурентоспроможними. Комбінація абсолютно нових технологій і оновлений управлінський процес, за словами г- на Лафлі, допоміг P&G знизити співвідношення неуспішних запусків продуктів з 8 з 10 до майже половини.

Успішність відкритої інновації залежить не тільки від того, що робить компанія, але також від того, як вона сприймається на ринку. На думку Хала Сіркіса, фахівця Boston Consultіng Group, необхідно сприймати P&G і ІBM не як абсолютно відкритих інноваторів, а як сигнали. У них досить багато експертів високого класу, які привносять шикарні ідеї. Ці компанії відкриті в тому розумінні, що вони роблять відбір з величезної кількості ідей. Але як тільки вони зрозуміли важливість ідеї те , як говорить г- н Сіркіс, вони повністю контролюють процес їхньої комерціалізації.

Незважаючи на всі небезпеки, деякі компанії успішно залучили споживачів до створення інновацій. Після дослідження MІТ про специфіку дитячого навчання, LEGO, датський виробник дитячих конструкторів запустив Mіndstorms, спеціальний конструктор, що дозволяє людям створювати своїх роботів та інші пристрої. Продукт був настільки популярним, що дорослі почали придумувати велику кількість різних пристроїв, які можна створити із цього конструктора, викладати на сайти, що привело до ще більшої кількості нових пристроїв - інновацій - починаючи від нав’язливого будильника до безпілотного космічного апарата.

Мережні інновації

Ерік фон Хіппель з MІT вважає, що краще звертати увагу на нових покупців або тих, які незадоволені. Тому що старий покупець може тільки поліпшити продукт, але це буде все та ж стара модель.

Хіппель також додає, що співтовариство Інтернет-критиків із числа користувачів може навіть допомогти компанії швидко відфільтрувати невдалі ідеї. Можна використовувати такі мережі як Facebook і MySpace. Використання мереж відбувається в багатьох бізнесах. Наприклад, General Motors використовує мережу OnStar. Спочатку мережа використовувалася для надання безпеки й термінового обслуговування водіїв. Але споживачі хотіли більшого, і це підштовхнуло GM до інновацій. Тепер за допомогою цієї системи водії можуть відстежити, чи нормально працює двигун, чи відкрити двері, якщо водій забув ключі в машині й навіть відстежити найближче місце, де продають піцу.

Для бізнесу, що використовує відкриті й мережні інновації, неважливо, звідки беруться ідеї. Менеджери повинні сфокусуватися на цінностях, які ці ідеї приносять, а не на джерелах. Історія також говорить про те, що країни, які створили нові технології не є тими самими, хто їх популяризував і комерціалізував.

 

Фільтрування інновацій

Звичайно, генерування ідей дається значно легше, ніж їх впровадження. І щоб гармонійно поєднати процес створення та впровадження інноваційних ідей, варто фільтрувати креатив. Треба вибрати, від яких ідей відмовитися.

Сергій Брін, співзасновник Google, сказав, що потужність Силіконової Долини не у тому, що вона генерує найбільше успішних інновацій. Вона гарно фільтрує ідеї та якісно їх впроваджує.

У той же час, критично важливим є моніторинг ринку. Провал Polaroid був у тому, що вони надто пізно зрозуміли силу цифрового фото. Ватро звертати увагу на ті продукти, які дійсно задовольняють бажання споживача, але коштують дуже дорого чи надто незручні у використанні.

І, як показують приклади Apple, Ikea чи Southwest Airlines, вигідніше орієнтуватися не на елітну невелику нішу, а на загального споживача. Тоді рівень прибутків значно збільшується.

 

Яка роль держави?

Минулого року венчурні капіталісти інвестували в європейський ринок $9 млрд, коли в ринок США - $45 млрд. Однією з причин такої різниці в цифрах є те, що в Європі відкрити підприємство коштує дорожче і довше. Звичайно, є приклади інноваційних Ірландії чи Скандинавії, але якраз у цих регіонах час та кошти, потрібні для відкриття фірми, є нижчими, ніж у континентальній Європі.

Шумпетер, відомий теоретик економіки, ще на початку XX століття писав про важливість та процес створення інновацій. Він вказував, що для продукування інновацій потрібні особливі підприємці, які «руйнують старе та будують на його місці нове», тобто роблять «творче руйнування». І в цьому одна зі слабкостей Європи – значна частина людей іде працювати у великі компанії, а не створюють свої підприємства та не проводять «творчого руйнування». Як показує практика, майже весь розвиток світової економіки відбувається за рахунок безлічі малих підприємств та пригоршні великих, (як GE, Boeing, 3M і т.д.), які все-одно постійно займаються «реінкарнацією».

Конкурентна перевага США – її підприємці, і навряд якась інша перевага дозволить Штатам лишатися лідерами у створенні інновацій.

Ситуація, яка склалася з інноваціями в Європі, багато в чому походить від державного регулювання, яке не демократизувало ринок інновацій. Діана Фаррела з McKinsey Global Institute вказує, що головна проблема розвитку інновацій в країнах, що розвиваються – надто велика бюрократія та державні бар’єри.

Петро Ардолеба з Monitor Group вказує, що компанії, а не регіони є конкурентими перевагами країни. Тому питання для держави є наступним: як створити та розвинути багато конкурентоспроможних фірм. Найкраще рішення з боку державного правління – не заважати. Проте, у свою чергу, багато держав говорять про створення інноваційних регіонів-клонів Силіконової Долини. Але Силіконова Долина було рішенням, в першу чергу, ринку, а не уряду з субсидіями. Субсидії розслаблюють підприємців, що виливається у безпосередні збитки національних економік.

У той же час, Nokia каже, що її успіх не в державних субсидіях, а в тому, що після Другої Світової Війни Фінляндія відкрила кордони, відмінила політику протекціонізму та захисту національного споживача. Це вимагало від Nokia мислити глобально. І конкурувати з міжнародними лідерами.

Адам Сегал, досліджуючи компанії у великих китайських містах, зробив висновок, що малі компанії приватного сектору більш інноваційні, ніж більші компанії, які субсидуються державою. Навіть у Африці уже з’являються інноваційні підприємці, хоча, звичайно, цей регіон далеко не найсприятливіший. Компанії розвиваються дуже швидко, адже вчора у них не було ще електрики, а сьогодні завдяки глобалізації Африка має сонячні батареї. Стюарт Бренд, співзасновник Global Business Network, сказав: «Якщо Ви хочете побачити наступну хвилю споживчих інновацій, дивіться на трущоби Південної Африки, а не на японських школярів».

 

Хто лідер на сьогодні

Поки що США лідирують у створенні та впровадженні інновацій. Це показує кількість зареєстрованих патентів та витрати на R&D, а також кількість інноваційних стартапів та розвиток венчурних компаній. Хоча інші країни складають все серйознішу конкуренцію Штатам, сфокусовуючись на чотирьох складових:

• Покращення науки, інженерна та математична освіта.

• Залучення високоосвічених іммігрантів.

• Збільшення державних витрат на дослідження.

• Податкові пільги.

 

Світові інновації: погляд журналу The Economist

Рис. Витрати на R&D

Частка від світового обсягу витрат за регіонами.

Загальні світові витрати на R&D d 2006 році: $478 млрд.

Джерело: The Economist, October 11, 2007

Конкуренція загострюється все більше. Ті ж Китай, Індія пропонують інноваційні підходи до ведення бізнесу. А такі моделі скопіювати дуже тяжко. Наприклад, коли Toyota почала випускати дуже якісні автомобілі, жодна компанія не могла досягнути такого ж рівня якості. Причина у тому, що концепція максимального покращення якості була закладена у самій культурі компанії. Тому такий підхід забезпечує максимальний рівень ефективності і мінімальні можливості для копіювання конкурентами.

 

Висновки для України? Як каже Павло Шеремета, декан kmbs, Україна має невеликі шанси у застосуванні бізнес-моделей, орієнтовані на мінімізацію витрат. Як мінімум, українська робоча сила не настільки дешева. Вихід – нестандартні рішення, і, в першу чергу, у менеджменті. Завдання, яке стоятиме в найближчі роки перед українськими управлінцями – створити нестандартні бізнес-моделі для генерування та впровадження інновацій. Це - чи не єдиний шлях зробити вітчизняні продукти та компанії конкурентними на міжнародному ринку. А звіт журналу The Economist ще раз підтверджує, що інші шляхи для процвітання компаній та країни фактично закриті.

Матеріал написаний на основі звіту по світових інноваціях журналу The Economist, October 11, 2007

Матеріал опублікований на сайті www.innovations.com.ua

Количество просмотров: 15076
delete
Віктор Оксенюк
Віктор Оксенюк, Киев, свободный журналист "ХайВей" 

Теги

Для того, чтобы оценить статью, Вас необходимо войти в систему
Право оценивать рецензии на ХайВей можно получить от редакции сайта по рекомендации одного из журналистов ХайВей
Рекомендаций: +0
Всего комментариев: 0, Всего рецензий: 5
Читайте также

Укажите свой e-mail адрес, если Вы хотите получать комментарии к этому материалу
Подписаться

Для того, чтобы опубликовать сообщение в этой теме, Вам нужно ввойти в систему.

Рецензии

12:26 04/06/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Савинський Полтава
Взагалі-то робота "тягне" на розділ дисертації.
Жаль, що Україні науковці відвели так мало шансів на цьому вельми перспективному і економічно вигідному поприщі.
Знаєте, є така гарна футбольна кричалка: "Ще прийде час, ще прийде час, Карпати виграють не раз". :)

Прийде час і українських інновацій.
17:55 04/06/08
12:33 04/06/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
17:46 04/06/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Гарний матеріал, Вікторе!
Забираю до бібліотеки,
дякую:-)
Будь ласка. І раджу брати до бібліотеки сайт журналу The Economist, який виставляє на сайті повну версію друкованого видання.

Сайт - www.economist.com
17:56 04/06/08
Дійсно гарний сайт, дякую ‘smile‘
19:08 04/06/08
20:50 04/06/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление
Чудова розгорнута стаття.

Як показує практика, великим компаніям дуже вигідно списувати гроші на іновації та консультації... ще на доброчинність.
Тобто?
08:47 05/06/08
05:46 05/06/08
Журналистское мастерство
Язык и стиль
Форма подачи
Общее впечатление

Комментарии

Live

3 мин. назад

Писатель77 комментирует материал Наказание

17 мин. назад

Писатель77 комментирует материал Наказание

28 мин. назад

Писатель77 комментирует материал Наказание

38 мин. назад

Геннадий Москаль комментирует материал Наказание

59 мин. назад

Морік Моральна Потвора публикует статью ЛЕГЕНДИ СТЕПІВ: Вершник і дракон(продовже
ння) Частина 2

1 час. назад

Харламов Виктор Георгиевич публикует статью Путина танки и "Грады"

1 час. назад

Харламов Виктор Георгиевич публикует статью Евтушенко Евгений - этюд В.Новодворской

1 час. назад

Nataliya Shevchenko публикует статью Нардеп Володимир Парасюк знищує українське кіно на замовлення росіян

1 час. назад

Марк Львович комментирует материал Наказание

1 час. назад

Марк Львович комментирует материал Наказание

1 час. назад

Марк Львович рекомендует материал Наказание

1 час. назад

Сергей Кувалда комментирует материал Наказание

1 час. назад

Сергей Кувалда комментирует материал Наказание

2 час. назад

Писатель77 комментирует материал Наказание

2 час. назад

Геннадий Москаль комментирует материал Восьмерка

2 час. назад

Сергей Кувалда комментирует материал Восьмерка

2 час. назад

Сергей Кувалда комментирует материал Наказание

2 час. назад

Жиго публикует статью Не вір мені.

3 час. назад

Антон Кучко комментирует материал Наказание

3 час. назад

Антон Кучко комментирует материал Наказание

4 час. назад

Сергей Кувалда комментирует материал Наказание

4 час. назад

Анжелика Исидина пишет рецензию на публикацию Дело Журавлева. Прокуратура извивается как червяк на сковородке.

5 час. назад

Харламов Виктор Георгиевич комментирует материал Зібрання саака та швілі під стінами Ради - примха олігархів